Gå til innhold

Takler ikke kvinnelige lærere...


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Gjest BabyBlue

Nå kommer sikkert flere til å nærmest frese av sinne her, men sannheten er at jeg rett og slett ikke liker majoriteten av kvinnelige lærere. Eller, jeg har bare likt en, og grunnen til det var fordi hun faktisk var en av de få som klarte å legge følelsene til side. Ellers opplever jeg kvinnelige lærere som arrogante og mer frekke, skifter utrolig mye i humør, og tar det utrolig personlig om en av elevene suger i et fag eller glemmer en lekse.

Et eksempel: Hvis de skal fortelle deg at du har prestert dårlig i et fag starter de som regel med "jeg må si jeg er skuffet over arbeidet du har gjort her", "har jeg vært en dårlig lærer?" osv, osv. Hadde en lærer på ungdomsskolen som nesten bet av meg hodet da jeg hadde glemt én lekse en sjelden gang, bare fordi hun var på en eller annen diett og var gretten. Flere andre som nærmest aldri hadde gjort leksene sine slapp unna med litt risting på hodet, men jeg som ellers alltid fikk alt gjort var offeret for hennes utbrudd den dagen. Hun tok meg ut på gangen og kjeftet på meg som en hund, og jeg bare stod der med tårer i øynene. Jeg var deprimert og tålte svært lite på den tiden, så det endte med at jeg i senere tid rett og slett sleit med å levere inn prøver eller ha fremføringer foran henne, i frykt for at hun skulle bli sur igjen. Selv mener jeg hun var utrolig lite hensynsfull ovenfor hvilken aldersgruppen elevene hennes tilhørte. Hvem er vel ikke mer sensitive enn 13/15 åringer? Og jeg bar overhodet ikke den eneste som fikk gjennomgå om hun hadde en dårlig dag. Nå mener dere nok jeg overdriver her, men hun gjorde meg rett og slett nervøs... noe som ofte går igjen hos alle de andre kvinnelige lærerne jeg har hatt. Å ha en elevsamtale med de er skremmende uten like, uansett om jeg har gjort det bra eller dårlig.

De mannlige lærerne jeg har hatt og fremdeles har er bare så mye mer komfortable å ha med å gjøre. Det er fordi er rett på sak, og er nøytrale i forhold til hvordan du gjør det i et fag. Om jeg gjør det dårlig i et fag er det bare "ok, du gjør det dårlig, og det må vi gjøre noe med så du ikke stryker... noe du vil legge til her?" =) Hokkus pokkus, ikke verre enn det. Da får jeg fakta lagt ned på bordet (eh... pulten) uten at enda en dame med PMS nærmest kjefter på meg.

Til dere kvinnelige lærere som føler dere truffet her: legg igjen følelsene hjemme og slutt å tro at våre karakterer og prestasjoner i diverse fag handler om dere. Greit nok, dere har et ansvar som lærere, men det er faktisk bare så mye dere kan lære oss. Hva vi gidder å gjøre med informasjonen dere gir oss i hvert fag er opp til oss og hvor interessert vi er i skolen: For det er ikke sånn at elever på ungdomsskolen og videregående gjør det dårlig i visse fag for å gjøre dagen deres kjip. Så ta yogatimer eller beroligende piller før dere trer inn i klasserommet. Dere setter et dårlig eksempel for de kvinnene der ute som faktisk kan undervise en klasse uten å lide av humørsvingninger fra helvete.

Og ja, jeg vet det finnes flinke kvinnelige lærere der ute som har et fint og stabilt forhold til elevene sine, men jeg er overhodet ikke den eneste som synes at kvinnelige lærere er vanskeligere å forholde seg til. Og det må jo være en grunn for det? Er det fordi vi kvinner tenker mer med følelsene, eller er det fordi det er hormoner som kødder med humøret vårt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har veldig lik erfaring som deg, fikk sjelden noen god tone med kvinnelige lærere.

Kvinner er vel generelt mer følelsesmennesker som skylder på seg selv uansett hva som skjer. For å ta et helt annet eksempel: DVDspilleren havarerer.

Kvinnen: Herregud, jeg må ha trykket på noe galt! Har jeg sølt vann på den? Kan jeg ha latt den stå i en posisjon den ikke tåler?

Mannen: Kan jeg reparere den? Ikke? Nei, så kjøper jeg en ny.

Jeg tror det er den desidert største forskjellen mellom kvinner og menn. Hvor mye følelser som får slippe igjennom i dagliglivet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

Jeg har bare god erfaring med kvinnelige lærere. I noen tilfeller så oppnår menn (desverre) lettere autoritet, men det er jo virkelig ikke kvinnens skyld - det er jo hele samfunnet som vil det slik. I tilfellet DVD spilleren, så er vi alle oppvokst med å tro at i det noe elektronisk går i stykker, så skal kvinnen rope på hjelp, før mannen kommer som en reddende helt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god lærer legger følelsene sine i arbeidet sitt. De er ikke en maskin som skal putte kunnskap inn i elevene. De er mennesker som engasjerer seg i elevene sine og blir så klart påvirket av "dårlige elever".

Menn har lett for å bli mindre omsorgsfulle. Mange er så klart flinke, men noen tenker bare fag og ikke relasjoner.

Humørsvingninger som går utover elevene er derimot ikke ok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest otrivin

Har ikke god erfaring med kvinnelige lærere selv, utenom en.

Men når et er sagt så er den mest følsomme, grinete læreren vi har hatt en skikkelig hiphopgangstadude som rappet på fritiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i h.....e er poenget med å starte en negativ tråd om kvinnelige lærere? Eventuelt mannlige, for den del.

Vi har alle positive og negative erfaringer med lærerne vi har hatt i skoletiden, det være seg mannlige og/eller kvinnelige.

Det er en subjektiv mening som ikke sier noe som helst om hvilket kjønn som egner seg best som lærere.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke takler kvinnelige lærere så vil jeg tro det er du som har et problem. Det samme ville jeg tenkt om du ikke taklet mannlige lærere. Eller gamle lærere. Eller unge lærere. Eller lærere med briller. Det er jo virkelig ikke slike ting som avgjør om man er en god lærer eller ei.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt rart at du ikke liker at lærere viser at de er mennesker med følelser som alle andre. Vil du helst ha en følelseskald lærer som like gjerne kunne vært en robot? :klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd mye av det samme som deg. Kvinnelige lærere som klikker, for så å le det bort med "Sånn er det å ha PMS". Kvinnelige lærere som bærer nag for bagateller, og setter karakterer deretter. Kvinnelige lærere som lar følelsene styre fremfor fornuften. Dette gjelder ikke alle, men mange nok til at det er ganske skremmende. Har alltid oppfattet kvinnelige lærere som mer ustabile enn de mannlige, generelt sett.

De mannlige slo linjalen i bordet og og fikk akutt høy stemme når vi gikk for langt (og vi forstod alltid at vi hadde gått for langt), mens med de kvinnelige lærerne var det mer tilfeldig hva som utløste sinneutbrudd og hvor lenge det varte. Humøret deres, og kvaliteten på undervisningen, kunne i verste fall variere fra dag til dag. Min erfaring er at kvinnelige lærere er mer opptatt av å vise (og kanskje bevise for seg selv) at de har autoritet, mens mannlige lærere bare har det, og kun tar i ekstra ved behov.

Har en venninne som er lærer, og etter hva hun forteller er det ikke stort bedre på lærerværelset ved hennes skole. Min venninne er selv litt følelsesmessig ustabil (visse diagnoser), men selv om vi ser bort i fra henne, er det visst stadig kvinnene som er irriterte, stressede eller smørblide, og lar dagsform virke inn på hvordan de oppfører seg mot andre. Det går jo ikke utover lærerne på samme måte som elevene, men synes det er interessant at det merkes også blant kollegaene - særlig siden noen av dem er lærere jeg har selv har hatt for flere år siden, og jeg fikk fint lite hjelp da det gikk så langt at jeg måtte klage på den ene.

For å si noe positivt, så hadde de gode kvinnelige lærerne mine en mer myk og naturlig autoritet, gjerne med litt "mamma" eller "bestemorpreg". De trengte aldri skrike opp om at "dere har å respektere meg" i klasserommet, fordi de gjorde seg fortjent til respekten gjennom ord og handling. Et litt strengt blikk var som regel nok til å skjønne når det var nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det TS snakker om her er jo dårlige lærere, ikke kvinnelige. Hvis du på generelt grunnlag har problemer med yrkestagere av ett kjønn bare fordi de har det kjønnet, er det nok hos deg selv problemet ligger. Folk er jo forskjellige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Jeg synes det er litt rart at du ikke liker at lærere viser at de er mennesker med følelser som alle andre. Vil du helst ha en følelseskald lærer som like gjerne kunne vært en robot? :klo:

Det finnes faktisk en mellomting. Sympatiske lærere setter jeg selvfølgelig pris på: Noe jeg ikke setter pris på er lærere som drar med seg personlige problemer på skolen og lar det påvirke humøret, og der har jeg verst erfaring med kvinnelige lærere.

Forresten er ikke dette en tråd som er laget for å være frekk, ei heller har jeg "problemer" med andre kvinner sånn generelt. Vil bare få frem at de kvinnelige lærerne JEG har erfaring med oftere har vanskeligere for å legge sine følelser til side når de kommer på skolen, noe som skaper et mindre hyggelig miljø på skolen.

Kvinneguiden og vgd er også et eksempel jeg kan dra frem - de mannlige brukerne utmerker seg som mer nøytrale og faktabaserte når de diskuterer, mens kvinner ofte har det med å bli krasse fordi de tenker mer med følelsene. Merker det selv på meg selv, så sier ikke at jeg er eksemplarisk på det punktet.

Spørsmålet mitt var vel egentlig om det er biologi og hvordan kvinner er som tenkende vesen som gjør at kvinner ofte er mer sensitive i forhold til mannlige lærere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuppdupp

jeg er enig. jeg ble satt opp på ekstratime på ungdomskolen. denne læreren var gravid. fytti helvete. bokstavlig talt. første hun sier er "ikke gi meg de dådyrøynene" når øynene mine er sånn :gjeiper: så lo jeg av noe som sto i boka vi leste. da var helvete løs :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Har en venninne som er lærer, og etter hva hun forteller er det ikke stort bedre på lærerværelset ved hennes skole. Min venninne er selv litt følelsesmessig ustabil (visse diagnoser), men selv om vi ser bort i fra henne, er det visst stadig kvinnene som er irriterte, stressede eller smørblide, og lar dagsform virke inn på hvordan de oppfører seg mot andre. Det går jo ikke utover lærerne på samme måte som elevene, men synes det er interessant at det merkes også blant kollegaene - særlig siden noen av dem er lærere jeg har selv har hatt for flere år siden, og jeg fikk fint lite hjelp da det gikk så langt at jeg måtte klage på den ene.

For å si noe positivt, så hadde de gode kvinnelige lærerne mine en mer myk og naturlig autoritet, gjerne med litt "mamma" eller "bestemorpreg". De trengte aldri skrike opp om at "dere har å respektere meg" i klasserommet, fordi de gjorde seg fortjent til respekten gjennom ord og handling. Et litt strengt blikk var som regel nok til å skjønne når det var nok.

Ja, det er det der med dagsformen jeg tror spiller mye inn. Ser det selv - har jeg en dårlig dag (alt fra mensen til jævlig hårdag) blir jeg ofte gretten og tåler mindre, noe som påvirker hvordan jeg behandler andre.

Den typiske: Er du sur?

Jeg: Det er jeg i hvert fall ikke! :sinnatagg:

Har jeg derimot en god dag er jeg ofte blidere enn vanlig, og viser det i større grad enn en vanlig dag. Merker det ikke så godt på kompiser og andre gutter om de har en dårlig dag eller ikke, de har som regel et mer jevnt humør og bærer ikke rundt på følelsene så andre kan se de. Men kanskje det rett og slett skyldes holdningene i samfunnet vårt eller noe...? Hmm...

Og må bare nevne at den ene gode kvinnelige læreren jeg har hatt er den beste jeg noengang har vært borti, og hadde som nevnt en mer "naturlig autoritet". Hun var ikke for streng eller for snill, men var alltid hyggelig og behandlet elevene likt. Hun var rett og slett behagelig å være rundt. Savner henne veldig :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

enig at kvinnelige lærere er emotinal!!!!

men har også erfart en dårlig mannlig lærer som var slik også...

men generelt sett så dominerer kvinnelige lærere dette feltet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

jeg er enig. jeg ble satt opp på ekstratime på ungdomskolen. denne læreren var gravid. fytti helvete. bokstavlig talt. første hun sier er "ikke gi meg de dådyrøynene" når øynene mine er sånn :gjeiper: så lo jeg av noe som sto i boka vi leste. da var helvete løs :bond:

Det der med kvinnelige hormoner er også noe som kan påvirke humøret noe veldig, ja. Men når man er gravid har man på en måte en unnskyldning for å være mindre tolerant enn normalt av åpenbare årsaker :gjeiper: Men allikevel, det er ikke noe særlig hyggelig å være rundt en lærer som er som en levende kruttønne. Huff xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det der med dagsformen jeg tror spiller mye inn. Ser det selv - har jeg en dårlig dag (alt fra mensen til jævlig hårdag) blir jeg ofte gretten og tåler mindre, noe som påvirker hvordan jeg behandler andre.

Den typiske: Er du sur?

Jeg: Det er jeg i hvert fall ikke! :sinnatagg:

Har jeg derimot en god dag er jeg ofte blidere enn vanlig, og viser det i større grad enn en vanlig dag. Merker det ikke så godt på kompiser og andre gutter om de har en dårlig dag eller ikke, de har som regel et mer jevnt humør og bærer ikke rundt på følelsene så andre kan se de. Men kanskje det rett og slett skyldes holdningene i samfunnet vårt eller noe...? Hmm...

Og må bare nevne at den ene gode kvinnelige læreren jeg har hatt er den beste jeg noengang har vært borti, og hadde som nevnt en mer "naturlig autoritet". Hun var ikke for streng eller for snill, men var alltid hyggelig og behandlet elevene likt. Hun var rett og slett behagelig å være rundt. Savner henne veldig :tristbla:

men hvorfor ta det med på jobb? synes du det er riktig? på videregående lærte vi at man skal legge problemene sine hjemme når man er på jobb. ironisk nok :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BabyBlue

Hva i h.....e er poenget med å starte en negativ tråd om kvinnelige lærere? Eventuelt mannlige, for den del.

Eh... nå er jo dette et diskusjonsforum, eller hva? Man er her for å diskutere forskjellige meninger og holdninger i samfunnet. I tillegg er dette postet under skråblikk og generalisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

men hvorfor ta det med på jobb? synes du det er riktig? på videregående lærte vi at man skal legge problemene sine hjemme når man er på jobb. ironisk nok :gjeiper:

Synes ikke at det er riktig, derfor den litt oppgitte tonen i startinnlegget :fnise: Og er vel egentlig det spørsmålet jeg vil lufte litt (hva, hvorfor, når osv). Tror nok ting er som de er nettopp fordi kvinner i større grad fletter følelsene sine inn i det de gjør enn menn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhm, noen som er litt umodne her...

Er man generelt imot kvinnelige lærere bør man kanskje vende blikket mot seg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...