Gå til innhold

Soppinfeksjon ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg hadde for litt under 2 mnd siden klamydia, og fikk resept på en engangsdose jeg tok.

For ca en uke siden begynte det å klø veldig rundt skjedeåpningen. Jeg lurer på om jeg kan ha fått en soppinfeksjon?

Har aldri hatt det før, men kjøpte med kombinasjonspakken med Canesten på apoteket. Begynte behandlingen på torsdag. Tok vagitorien på kvelden, og har siden brukt kremen. Opplevde ikke at pillen kom ut/rant ut igjen. Jeg har fortsatt kløe og til tider litt svie, og er helt rød rundt skjedeåpning og opp rundt og langs klitoris.

Tror dere også at det kan være en soppinfeksjon?

Hvor lang tid skal det ta før Canestenen fungerer, altså når skal kløe/svihet/rødhet forsvinne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er at Canesten gir merkbar virkning innen en 3-4 dager. Men jeg synes også at det er en merkbar forskjell på pakningene med 6 vagitorier og den med bare én vagitorie. Jeg synes selv at den med daglige vagitorier fungerer bedre, men dette er smak og behag.

Det kan selvfølgelig være sopp som du sier, men det kan også være at du er resistent mot den typen antibiotika du fikk mot klamydia hvilket har resultert i at den ikke har hatt noen effekt. Eller at det er en mer komplisert infeksjon som krever lengre behandlingstid.

Jeg synes du skal ta deg en tur til legen din igjen for å utelukke en vedvarende klamydia. Bedre å være sikker i saken =)

Skrevet

Hei igjen og takk for svar :)

Glemte å skrive at jeg har testet meg på nytt for klamydia etter at jeg tok antibiotikaen, og testen var da negativ.

Dessuten lindrer canesten-kremen mot kløe/svie når jeg har den på. Men det kan den jo gjøre uansett kanskje.

Er det vanlig å få sår på en måte under soppinfeksjon? Den høyre indre kjønnsleppen ned mot skjedeåpningen har blitt veldig rød, akkurat som om huden har forsvunnet litt, samt at det svir når jeg tisser (urinen kommer nær "såret") og når jeg spyler med vann der.

Skrevet

Jupp. Soppinfeksjon skaper ofte sårhet og sprekker i huden. Den kan også spre seg til andre steder på kroppen så vær hygienisk og smør også i ytterkant av de infiserte stedene. Sov gjerne uten undertøy også, da candidasoppen liker seg i mørke og fuktige steder.

Hvis det ikke har blitt noe bedre nå, ville jeg nesten vurdert å prøve den andre soppkuren som ikke heter Canesten og sett om den virka noe bedre? Evt får man sterkere soppmidler hos legen på resept(såfremt det er sopp selvfølgelig).

Skrevet

Ok, skjønner:) Takk for nyttig svar!

Jeg føler meg nå bedre, og det "såret" jeg snakker om er ikke like ille lenger. Klør/svir nesten ikke i det hele tatt lenger heller, så sant jeg smører meg da. Har jo smurt meg på morgenen, og gjerne vært på do et par ganger på jobb (Og tørket meg... :fnise: )

Og da kjenner jeg heller ikke sviing/kløing etterpå. Men er fortsatt rød der, og svir litt når jeg vasker meg med såpe (Dr.Greve) ..

Skrevet

Bytt fra Dr.Greve til Asan eller noe annet. Evt bare spyl godt med vann. Såpe er en av grunnene til at vi får soppinfeksjoner, selv om du i dette tilfellet sannsynligvis fikk det som resultat av klamydiakuren (vanlig bivirkning)

Kjenner flere som har slitt mye med soppinfeksjoner som rett og slett har vært overrenslige og vasket med mye såpe hver dag. Det gav seg da de sluttet med såpe eller gikk over til Asan.

Skrevet

Følg alltid på med en probiotikakur etter en antibiotikakur, så slipper man unna de verste bivirkningene..

Gjest shirelle
Skrevet (endret)

Canesten funker ikke på meg. Er også redd for å bruke det, da det tørker ut slimhinnene, som ikke er veldig bra. Jeg har fått diflucan hos legen, det funker bra, men det er lurt å ta probiotika i tillegg.

I forigårs fikk jeg en intens kløe i skjeden, typisk heftig soppinfeksjons-kløe, som jeg har hatt før. Men det var på kvelden så jeg kom meg jo ikke til lege eller apotek. Så jeg leste et kjerringråd om å putte et hvitløksfedd oppi der :gjeiper: Sydde i en tråd og gjorde det. Spiste også 2 hvitløksfedd og drakk vann med masse sitron i. Vet ikke om det er tilfeldig, men når jeg våknet i går klødde jeg ikke noe :) Så jeg tror det funka med hvitløk! Skader ikke å prøve, men man bør kanskje gjøre det helt i starten av infeksjonen-..? Kanskje ikke så lurt å prøve det hvis man er veldig irritert der nede.

Endret av shirelle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...