Gå til innhold

Ser du på samer som norske ?

fafea  

58 stemmer

1. 1. fafaf

• Ja
      39
    • Ser på dem som ur befolkning et eget folkeslag
      14
    • Nei
      5

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ser på norske samer som norske, finske samer som finske, svenske samer som svenske og russiske samer som russiske.

• Liker 17
Skrevet

Det er hva jeg spør om

Har du svart selv, Corto?

For syns skyld, jeg svarte ja.

Skrevet

ja jeg har svart

Ok. :)

Er jo også bare et svar på det.

Skrevet

Ok. :)

Er jo også bare et svar på det.

Oi, var kommet et par svar i mellomtiden.

Altså, samer er nordmenn mener jeg.

Kanskje mener samer noe annet? :vetikke:

Skrevet

Nei. Jeg ser på samer som en urbefolkning som er bosatt i Norge, Sverige, Finland og Russland.

Gjest Uglefot
Skrevet

Jeg husker jeg syntes det var så rart at vi aldri lærte noe om samene når vi gikk på barne/ungdomsskolen.

Husker jeg hadde lyst til å ha sameprosjekt.

Gjest Heloise
Skrevet

jeg ser på norske samer som norske, finske samer som finske, svenske samer som svenske og russiske samer som russiske.

Dette.

Skrevet

Bare til informasjon; Oslo er den største samekommunen i Norge. Jeg tenker det er opp til den enekelte å definere seg selv. Hvis jeg kjenner to med samme bakgrunn, der den ene definerer seg som norsk mens den andre definerer seg som same, så forholder jeg meg til det. Jeg tenker videre at det er norske samer, finske samer, svenske samer og russiske samer.

• Liker 3
Skrevet

Enig!

Skrevet

Som urbefolkning er de vel mer norske enn de fleste andre av oss som skriver på KG...

• Liker 2
Skrevet

Min første tanke var at: "Ja, selvsagt er de norske", men så tenkte jeg meg om en gang til og landet på "urbefolkningssvaret". Dette til tross, så ligger vel det jeg egentlig mener midt i mellom :fnise:. De som bor i Norge er jo norske, men samtidig er de jo en del av en urbefolkningsgruppe med eget språk og egen kultur, så det blir jo en miks der.

• Liker 1
Skrevet

Det er da ingen motsetning mellom å være samisk og å være norsk? Så ja, jeg ser på de norske samene som norske, men en same er ikke nødvendigvis norsk.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er norsk, men lever i ett med samisk kultur ( derav ikke kristen) .

Man kan jo være norsk, og være jehovas vitne samtidig...

Skrevet

Dette bestemmes av statsborgerskapet, ikke av synsing på kg. Det er ikke noen motsetning mellom å være same og norsk. Man kan være begge deler, på samme måte som man kan være sunnmøring og norsk.

• Liker 1
Skrevet

Ja, når det gjelder de norske samene. Jeg ser på de svenske samene som svenske, de finske som finske osv..

Skrevet

Norske samer ser jeg på som norske :) De er et eget folkeslag i så måte, men de er også norsk.

Gjest Corto Maltese
Skrevet

Dette bestemmes av statsborgerskapet, ikke av synsing på kg. Det er ikke noen motsetning mellom å være same og norsk. Man kan være begge deler, på samme måte som man kan være sunnmøring og norsk.

Om du ikke har noe og komme med så kan du la være og svare.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...