Gå til innhold

Bulimi

Fremhevede innlegg

Gjest Jente 22
Skrevet

Hei :)

Jeg har det litt vanskelig for tiden. Jeg har det kjempebra på SÅ mange måter.

Jeg har fått meg kjæreste, har mange gode, trygge venninner. Jeg gjør det bra på skolen.

Men jeg sliter med bulimi. Det går opp og ned i perioder.

I det siste har det blitt mer. Jeg har flyttet til Bergen for å studere. Jeg har kjæresten min her og to venninner. Men jeg er alltid stresset, jeg tror det er det som gjør det. For hvis jeg spiser sunt så får jeg ingen trang til å kaste opp. Men det er så beroligende og betryggende og ta med masse sjokolade og kjeks og spise og spise. Jeg hater det, men liker det også.

Jeg har hatt bulimi i omtrent 5 år, tror jeg, men i perioder har det ikke vært noe problem i det hele tatt, gått måneder uten å kaste opp. Men de siste tre månedene har det blitt mer. Jeg kan greie å holde meg i flere dager, en uke maks, men så kommer det tilbake. I dag føler jeg at jeg bare og spist og spist og kastet opp og kastet opp. Jeg vil ikke ha dette i livet mitt.

Jeg gjør det sjelden når jeg er hjemme, men jeg er sjelden hjemme hos foreldrene mine lengre.

Tror du dette kommer til å forandre seg?

Hva kan jeg gjøre? Jeg vil ikke snakke om det med kjæresten eller venner eller familie.

Vennelig og litt trist hilsen jente 22

PS: jeg har også sendt spørsmålet inn til "Klara Klok", så kan hende får jeg et fornuftig svar der?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er rett og slett litt usikker på om jeg greier "studentlivet" (dette er høgskole, så det er FULLE dager, jobber gjerne til seint på natt) og at jeg på en måte må ha bulimien for å takle stress. Burde jeg prioritere kroppen først, kanskje bare småjobbe litt? Eller studere på universitetet? Uffog uff av meg :(

Skrevet

Snakk med en lege heller enn Klara Klok...

• Liker 1
Skrevet

Men hvordan gjør jeg det? Jeg har ingen lege her i Bergen...

Jeg vet heller ikke om jeg tør det. Jeg skammer meg så fryktelig.

Skrevet

Det er vanskelig å gjøre noe med hvis du ikke vil snakke med noen om det. Du kan prøve å finne et internettsamfunn som kan støtte deg. Jeg vet at We Bite Back har vært en stor hjelp for mange, men er ikke sikker på hvordan miljøet er der i dag (stedet ble litt overfylt etter mediaoppslag). Det jeg kan si med sikkerhet er at dette ikke går over av seg selv. Du må jobbe med det, og det kommer til å være veldig tungt. Du må allikevel ikke være for streng med deg selv. Hvis du har vært flink i månedsvis, og så sprekker en dag, så må du ikke se på det som om du har gått helt tilbake til start. Det var bare en dårlig dag, og du kan fortsette å være flink i morgen.

Jeg ønsker deg lykke til, det er en lang vei du har å gå, men livet er mye bedre på andre siden :klem:

Skrevet (endret)

Logg deg inn på Min Side og skaff deg fastlege i Bergen. Dette må du få hjelp til før det blir værre. Hvis du har hatt det sånn i fem år er det ille nok! Er du sikker på at du ikke vil fortelle det til kjæresten din? Du trenger ikke si alt, men si at du føler deg stressa og har problemer ift mat. Kanskje han kan støtte deg i å oppsøke lege.

Det viktigste du kan gjøre er å få i deg nok vanlig mat, til "faste" tider, sånn at ikke kroppen går på tomgang og får lyst til å overspise. Og når du først har overspist - øv på å ikke kast opp - ellers begynner bare sirkelen igjen. Du må lære deg å godta at du innimellom spiser mer, og heller prøve å stoppe den onde sirkelen der.

Det er normalt å være stresset som ny student - mye å forholde seg til, mye man skal klare. Men du må tørre å leve også. Det viktigste av alt er din egen helse. Husk at det viktigste som student er ikke hvor lenge man leser, men intensiteten og konsentrasjonen når man faktisk gjør noe. Dersom du tar deg mer pauser og gjør ting som er godt for humøret og helsa innimellom, så vil du mest sannsynlig få mer ut av tiden med skolebøkene. Førsteåret som student handler forsåvidt mer om å "lære seg å studere", enn innholdet i selve faget. Iallefall slik jeg ser det.

Ta vare på deg selv - stress er et tegn på at du gjør eller tenker på noe kroppen ikke vil. Lytt til hva kroppen sier - både når det gjelder mat og når det gjelder hvile. Kroppen finner som regel sin egen balanse dersom man ikke blander seg så mye inn i det den vil og går den imot.

Lykke til med studier! Vil anbefale deg å oppsøke lege, der kan du komme i kontakt med folk som vet hva de snakker om. Eller ta kontakt med IKS (Interessegruppe for kvinner med spiseforstyrrelser), de kan også hjelpe deg videre!

Endret av Nabokona
Skrevet

Du klarer ikke å overvinne bulimi alene. Jeg har prøvd minst 20 ganger, det går ikke. Det er VANSKELIG!

Kan du snakke med helserådgivningen for studenter kanskje? Jeg ble direkte overført fra Nordland til Haukeland sykehus for behandling, men skulle tro noen der kunne hjelpe deg (evt - få deg fastlege).

Skrevet

Kjære Gjest

Jeg stenger denne tråden nå og vil gjerne formidle telefonnummeret til IKS, 22 94 00 10. Her sitter det mennesker med både kompetanse og erfaring, og som kan gi deg gode og nyttige råd på veien.

Vennlig hilsen ninuska_, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...