Gå til innhold

"Dette skulle du ha visst før du ..."


Gjest damen

Anbefalte innlegg

Veldig ofte kommer det kommentarer fra forståsegpåere som sier "Dette skulle du skjønt før du fikk barn og unngått hele greia".

Vel, er det mulig å forklare nærmere hva som egentlig menes?

Man kan ikke forvente eller forutse alt i livt. Det går ikke. Man må hele tiden ta kalkulerte risikoer og stole på at ting ordner seg, for uten dette er fremgang og utvikling umulig.

Jeg kunne ikke forutse for 15 år siden at mannen min kom til å finne seg noen andre og jeg skulle bli alene med barna. Men kanskje jeg kunne det, for jeg valgte jo å gifte meg og få barn enda alle statistikker sier at 50% av alle ekteskap oppløses. Og enda bedre; jeg giftet meg med en mann, og det er faktisk en risiko for at en mann kan være utro mot en dame...

Jeg kjører bil, og det er en kjemperisk. Jeg kan komme i en ulykke, men det vet jeg jo egentlig og burde derfor ikke ha kjørt opp overhodet. Og sånn statistikkene er så dør det mange flere i trafikken hvert år enn i fly, så jeg bør egentlig holde meg unna veiene alt i alt. Tross alt så visste jeg jo risikoen før jeg gikk ut av huset, ikke sant?

Man får barn. Barn er både sorger og gleder, men det vet man jo. Man kan derfor ikke komme med hjertesukk når det blir vanskelig, for tross alt så er det jo noe alle vet. Og er du ikke forberedt på absolutt alt og tar 100% selvkritikk på alle felter, ja da kan du jo bare droppe å få barn. Ikke sant?

Det er bare så enkelt... Du visste jo det, så hvorfor forventer du deg at noen skal bry seg om at du sliter? Livet er ikke lett, så hvem er du som vil ha trøst og råd på veien?

Kjære noen. Skaff dere et maleskrin og få litt farger inn i livene deres. Det er ikke så sort hvitt som "Det burde du ha visst".

Takk for oppmerksomheten.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nuppdupp

mhm.. er lei av at folk sier "det skulle du ha tenkt på før".. jeg fortalte en jeg kjente at huseieren krevde penger for noe jeg ikke visste. og som ikke sto i avtalen.. sa klarte hun å si "dette skulle du tenkt på før" . og da min far døde, men ikke hadde reiseforsikring, sier hun "dette kunne du tenkt på før" :natti: hahahaha... hvorfor skulle jeg tenke på det. ja det gikk utover oss, men jeg tenkte han kunne fikse det selv..............

Endret av Nuppdupp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjokoladebolle

Skal man tenke slik om alt så kan man ikke leve. Dessuten så dør man av å leve, men det skulle vi vel ha tenkt på før, ikke sant? ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He,he... jeg er ikke en av de som skriver det du refererer til, men tror jeg forstår hva de mener.. Ofte er det snakk om ekser og fortivelse rundt dette.. og et evig ønske om å få mere penger fra eksen eller staten som diskuteres, og da mener jeg at det er den som får beskjeen om "at det skulle du ha tenkt på før..." ,som faktisk burde tenkt på det.. selv om man ikke føler det er kult eller retferdig så er det ingen andre enn den som feks velger å sette ett barn til verden som bør ta konsekvensene, selv om ting ikke er mulig å forutsi.. så enig: de burde tenkt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Jeg er en av dem som sier "jamen det burde du ha tenkt på før." når det kommer til økonomi, forsikring, jobb, mobilabbonement osv, og jeg står for det. Hvis du har skrevet under på en kontrakt, burde du faktisk ha tenkt på det før, eller i det minste ha dobbeltsjekket. For eksempel, kjøper du en avocado, passer du på at den er passe hard, så du ikke kjøper den ekle, brune. Kjøper du noe på finn, bør du innebefatte deg med at du kan bli skuffa.

Vi går alle i samme fella, jeg har selv også tenkt, og fått hørt denne setningen opp til flere ganger, og synes det er helt legitimt.

Vel, når det kommer til forhold, barn og kjærlighet og følelser, blir det noe mer ugreit å si slike ting..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem som kommer med sånne kommentarer tipper jeg er tidlig i 20-årene,og vet ikke helt hva livet går ut på ennå.

Dem får seg vel noen knekk løpet av livet dem oxo,og da kan dem vel tenke tilbake på sin egen kommentar:Dette skulle jeg ha tenkt på /skjønt før....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Det burde du ha tenkt på før" er bare en så utrolig lite konstruktiv kommentar. Hva om hele helsevesenet skulle vært bygget på denne filosofien? Eller hva med de som ikke får barehageplass eller som går på byen med kort kjole og blir voldtatt. "Det skulle du tenkt på da du gikk ut/fikk barn/tok den en røyk/ikke spiste nok fiber".

Poenget er at gjort er gjort og man trenger å gå videre. Det interessante er hva man gjør herfra, og ikke hva man allerede har gjort.

Livets læring er å gjøre feil. Da nytter det lite å høre "Det var det jeg sa. Dette skulle du tenkt på før".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...