Gå til innhold

Orm hos katt, hvor lang tid før bedring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den skjønne kattepusen vår (5 1/2 mnd) har fått orm. Vi har merket at han har hatt dårlig matlyst de siste par dagene, og i går morges oppdaget vi at han hadde kastet opp i løpet av natta (spolorm i oppkastet) :sukk:

Han fikk ormekur kl 10 i går morges (Profender), og i løpet av natta fikk han tilbake matlysten; han spiste både i natt og i dag morges. I løpet av formiddagen kastet han derimot opp alt han hadde spist, og han har ikke spist noe særlig siden, men han drikker vann.

Veterinæren nevnte at katter kan bli litt dårlige av Profender (kvalme, oppkast osv.), så det var vi forberedt på. Men hvor lang tid tar det før de blir bra igjen?

Han virker som om han er i ganske god form; litt mindre aktiv enn ellers (vi slipper han ikke ut før han blir frisk). Han maler og er like kosete som ellers.

Noen som har noen erfaringer? Vi er bekymret fordi han nesten ikke vil spise :sukk:

Videoannonse
Annonse
Gjest snoopy_93
Skrevet

Katten min har ikke vært sånn når han har hatt orm eller fått ormekur. (Bendelorm) Han har etter hva jeg har lagt merke til blitt bedre etter en dag ca, men så har han ikke vært sånn veldig plaget heller tror jeg - annet en at han har slikket seg veldig mye i stompen og vært litt mer sår der. (rødt og hissig)

De reagerer sikkert individuelt på piller akkurat som oss mennesker. Om det ikke ble bedre etter noen dager (2 dager kanskje) ville jeg kontaktet dyrlegen igjen å hørt hva jeg skal gjøre. Mulig katten kan få en annen kur etterhvert som den reagerer bedre på. :)

Skrevet

Han har heldigvis ikke kastet opp noe mer, men spiser og drikker minimalt. Han er slapp og lite aktiv, og vil ikke ut. Han er ellers en veldig aktiv katt, så det er tydelig at han ikke er seg selv.

Jeg vet at katter kan få problemer med leveren hvis de ikke spiser, så i dag begynte jeg å tvangsfore han, med sprøyte uten spiss. Han har fått vann, deretter kattemelk, og en blanding av leverpostei, kattemelk og eggeplomme. Han har ikke kastet opp dette.

Jeg er bekymret for at det kan være noe annet enn bare orm som feiler han. Den forrige katten vi hadde ble dårlig rett etter en vaksinasjon mot kattepest, og veterinæren mente at det bare var bivirkninger. Katten døde, og resultatet av obduksjonen viste at han hadde døde av urinstein. Er så redd for å miste denne pusen også :(

Det er ikke lett å få tak i veterinær her i helgen, men hvis tilstanden hans ikke blir bedre tar vi han med til veterinær på mandag morgen.

Hadde bare håpet at noen her kanskje hadde noen gode råd. Ingen? :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...