Gå til innhold

eksamen


vaniljeglasur

Anbefalte innlegg

Jeg går 3 året påbygg og gruer meg allerede veldig mye til eksamen til våren. Jeg sliter noe sykt i historie og tenker på at muligheten er jo der for at jeg da kommer opp i historie muntlig.

Hvordan foregår eksamen i 3 klasse? Får man vite tema noen dager/dagen før vi skal opp som feks den politiske revolusjonen, og får man da en oppgave innenfor det temaet selve dagen som feks napoleonstiden?

Eller får man ikke vite temaet i det hele tatt og må kunne hele boka på rams?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er vandt med at faglærer bestemmer sammen med elevene om hvordan det skal foregå. Når jeg var i 3. sa historielæreren at det enkleste var å ha det slik at du fikk tema 30 min før, og hadde da alle hjelpemidler untatt internett. MEN han spesifiserte mer temaene vi kunne komme opp i, så vi hadde ikke HELE boka å fokusere på.

Jeg mener også slik er lettest, du har tid til så skrive ned stikkord på et ark, og som regel kommer du på mye underveis også.

Men Cluet er jo å ha vært gjennom hele pensumet, så hvis du ikke har gjort en innsats i løpet av året, så kan det være på tide å nilese :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser som bare det, men sliter sånn i faget selvom jeg prøver så godt jeg kan :/

Men du mener det at man kan få et spesielt emne da dagen før eller noe, men ikke temaet før selve dagen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historie på videregående er jo utrolig greit fordi pensum er begrenset og fordi man ikke trenger å analysere noe selv. Boken inneholder visse perioder og hendelser og det er de du må kunne. Du har jo kjempegod tid før våren! Begynn tidlig med ordentlig lesing av hvert emne, lag tankekart, se dokumentarsnutter på Youtube etc. for å få perspektiv. Et godt tips er å bruke to ulike lærebøker, hvis du sliter med imperialismen i boken din så kan det hende det står bedre forklar i en annen bok. :)

Så, endre holdning, dette klarer du fint! Å si at du gjør så godt du kan men ikke får det til er en litt vel tidlig resignasjon, og jeg tror ikke helt på det. Begynn tidlig med å kartlegge alle emnene, lag gode kapitteloppsummeringer og oversikter over periodene helt til du er trygg på de ulike emnene. Hvis du 'leser som bare det' tror jeg kanskje du leser litt feil? Til videregåendehistorie er det siste jeg ville gjort å begynne å lese i boken som en hvilken som helst bok, det blir bare surr. Fokusfokusfokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...