AnonymBruker Skrevet 4. november 2011 #1 Skrevet 4. november 2011 Til dere som har reist til USA med mellomlanding på en annen flyplass: Hvor lang tid tar det med den ekstra sikkerhetskontrollen? Er dette en vanlig kontroll der man kjører bagasjen i gjennomlysing, eller åpner de alt? Jeg spør fordi jeg har mulighet til å bestille en tur til USA med 1 time og 20 min mellomlanding på Keflavik... Må man svare på mange spørsmål der oppe?
AnonymBruker Skrevet 4. november 2011 #2 Skrevet 4. november 2011 Jeg reiser månedlig til USA, det som tar lengst tid er at en må vente på bagasjen ved rullebåndet. Det videreføres ikke automatisk til destinasjonen din.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2011 #3 Skrevet 4. november 2011 Jeg reiser månedlig til USA, det som tar lengst tid er at en må vente på bagasjen ved rullebåndet. Det videreføres ikke automatisk til destinasjonen din. Så man må ta all den sendte bagasjen også gjennom ny sikkerhetskontroll? Takk for tips, da blir det bare håndbagasje på meg. I hvert fall på vei bortover. Er det like strengt på vei tilbake? Har en merkelig tendens til å ha mer bagasje på hjemreisen etter shoppingrunde.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2011 #4 Skrevet 4. november 2011 Nå leste jeg spørsmålet dit feil. Keflavik er på Island, gjetter jeg. Det burde ikke være problem med 1 time og 20 minutter. Det er vanlig sikkerhetskontroll, men med den mye omtalte "body scan"en i tillegg.
Kristina Skrevet 4. november 2011 #5 Skrevet 4. november 2011 Det varierer fra land til land men jeg har aldri hatt noe problem på Keflavik. Icelandair har jo veldig mange passasjerer fra forskjellige steder i Europa så de gjor alltid sitt ytterste for at alle skal bli med. (Jeg var en gang veldig forsinket fra USA til Keflavik men de holdt flyet til Oslo for oss.) Den ekstra sikkerhetskontrollen varierer fra land til land, fra Europa er det generelt ganske lett. (Fra Latin-Amerika til USA er det mer noye, der går de gjennom alles håndbagasje foer man går på flyet.)
Kristina Skrevet 4. november 2011 #6 Skrevet 4. november 2011 Så man må ta all den sendte bagasjen også gjennom ny sikkerhetskontroll? Takk for tips, da blir det bare håndbagasje på meg. I hvert fall på vei bortover. Er det like strengt på vei tilbake? Har en merkelig tendens til å ha mer bagasje på hjemreisen etter shoppingrunde. Nei, det er hvis du mellomlander i USA at du må hente bagasjen og gå gjennom tollen foer du får sende bagasjen videre til dit du skal innenlands i USA.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2011 #7 Skrevet 4. november 2011 Nå leste jeg spørsmålet dit feil. Keflavik er på Island, gjetter jeg. Det burde ikke være problem med 1 time og 20 minutter. Det er vanlig sikkerhetskontroll, men med den mye omtalte "body scan"en i tillegg. Har de nakenscanner der, eller er det sånn nærgående grafsing? Har ikke helt bestemt meg for hva jeg misliker mest. :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 4. november 2011 #8 Skrevet 4. november 2011 Har de nakenscanner der, eller er det sånn nærgående grafsing? Har ikke helt bestemt meg for hva jeg misliker mest. :gjeiper: De fleste flyplasser har slike nå, men det kan være at du er "heldig", og at Keflavik ikke har.
reiseglad Skrevet 4. november 2011 #9 Skrevet 4. november 2011 Til dere som har reist til USA med mellomlanding på en annen flyplass: Hvor lang tid tar det med den ekstra sikkerhetskontrollen? Er dette en vanlig kontroll der man kjører bagasjen i gjennomlysing, eller åpner de alt? Jeg spør fordi jeg har mulighet til å bestille en tur til USA med 1 time og 20 min mellomlanding på Keflavik... Må man svare på mange spørsmål der oppe? Hvis du mellomlander på Island, så trenger du ikke tenke på bagasjen din der, vel? Den sjekkes med Islandair helt frem til destinasjonen din i USA. Hva mener du med ekstra sikkerhetskontroll? Det er bare en vanlig scanning av håndbagasjen, det samme som når du passerer på Gardemoen. Ikke stress noe mer med dette, kos deg på tur! Mange spørsmål er det ikke når du lander i USA, men de spør hva du skal gjøre der og hvor du skal bo, og om du har med deg noe ulovlig i bagasjen. På Island spør de ikke om noe. Kroppsscanner har jeg bare sett i USA. Der sa jeg at jeg var gravid, og ville ikke scannes..... Da fikk jeg gå gjennom en sånn vanlig sak, samme som de har på flyplassene her i landet.
Mynona Skrevet 4. november 2011 #10 Skrevet 4. november 2011 Til dere som har reist til USA med mellomlanding på en annen flyplass: Hvor lang tid tar det med den ekstra sikkerhetskontrollen? Er dette en vanlig kontroll der man kjører bagasjen i gjennomlysing, eller åpner de alt? Jeg spør fordi jeg har mulighet til å bestille en tur til USA med 1 time og 20 min mellomlanding på Keflavik... Må man svare på mange spørsmål der oppe? Har flydd via Keflavik med 1 t 20m mellomlanding. Ingen problem. Det er ikke så mange fly som går på Keflavik, så det er lagt opp til at dette skal gå bra. De selger jo denne billetten som gjennomgående billett. Du trenger ikke hente og sjekke inn bagasjen igjen. 1 t 20 min holdt akkurat til å snike seg ut for en røyk, gjennom sikkerhetskontroll og passkontroll og en tur på do (snyrtingar ) Når du kommer til USA spør de deg bare om noen korte spm når du viser passet. De tar bilde, fingeravtrykk og sjekker passet mens de spør deg "hva skal du her i USA da?", "Når skal du hjem?", "Har du hatt en fin flyreise?", "Er det kaldt i Norge?" osv.. Ikkeno stress. Det er bare en konversasjon som er over på 2-3 minutter. Jeg var i sånn røntgenmaskin på Newark når jeg dro derfra. Men det var bare hver 5. eller noe som ble sendt gjennom den. FOr den tok så lang tid. Resten gikk gjennom de vanlige. GOD TUR!
Brukernavn Skrevet 8. november 2011 #11 Skrevet 8. november 2011 Vi mellomlandet i England i sommer, og vi ble spurt en masse spørsmål der før vi fikk gå ombord i flyet til USA. Men dersom du har bestilt en gjennomgående billett er det tatt høyde for det de vet at du må gjøre på Keflavik, og da skal du rekke det fint
Gjest Nuppdupp Skrevet 8. november 2011 #12 Skrevet 8. november 2011 (endret) hmm alri hørt at man må hente bagasjen på mellomlanding. jeg reiste til cuba 2 ganger uten at jeg måtte det. sjekket den bare inn for hele reisen og ga beskjed. hadde en halvtime på meg når jeg skulle bytte fly, men bagasjen min kom alltid med. det som tok tid var pass og visumkontroll. hvis det kommer mange fly på en gang, så kan må stå opptil en time å vente på tur. heldigvis gikk jeg veldig kjapt til kontrollen. flyet ventet på meg. glemte å nevne at det er sikkerhetskontroll på destinasjonen også. Endret 8. november 2011 av Nuppdupp
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #13 Skrevet 8. november 2011 Når det gjelder denne ekstra sikkerhetskontrollen man må gjennom før reiser til USA, foregår den ved selve gaten? Vil det da evt si at man ikke kan ta med seg drikke inn på flyet?
Neket Skrevet 8. november 2011 #14 Skrevet 8. november 2011 Har reist flere ganger fra Oslo via Newar til forskjellige destinasjoner i USA, flyselskapet vil se passet ved gaten i tillegg til at man må vise det i den vanlige passkontrollen for å komme til gaten. Ved innsjekk står de samme folka som står ved gaten og ramser opp spm om du har pakket bagasjen selv, om du har tatt med noe for andre, om man har hatt bagasjen innen synsvidde hele tiden, bla bla. Thats it. På Newark har vi måttet hente ut bagasjen, gå gjennom immigration (Det kan ta tid) for så å gå videre til innenlandsfly videre.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #15 Skrevet 8. november 2011 Ved innsjekk står de samme folka som står ved gaten og ramser opp spm om du har pakket bagasjen selv, om du har tatt med noe for andre, om man har hatt bagasjen innen synsvidde hele tiden, bla bla. Thats it. Man kan sjekke inn på nett selv om det er til USA, eller?
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #16 Skrevet 8. november 2011 Jeg har nå flydd tre ganger til USA de siste årene, alltid sjekket inn på nett. Lurt å henge på her når sjekk inn åpner, så kanskje du er heldig og får god benplass:) Samtlige reiser var som å reise til alle andre steder... All bagasjen sjekket inn i Oslo til final destination. Kommer ann på flyplassen om du må gjennom ny sikkerhetskontroll eller ikke, så i tilfelle er det lurt å vente med å kjøpe vannflasker til du er på mellomlandingen. Den ekstra sikkerhetskontrollen jeg har vært med på var at de plukket ut enkelte passasjerer ved gate og tok de til side. Jeg ble valgt ut, og måtte da vise all håndbagasje. De gikk igjennom alt mens jeg så på, og tok en helt vanlig kroppsjekk. Det hele tok noen minutter og var helt uproblematisk. det gikk helt fint å ha med vann kjøpt på flyplassen her!!! Dette var ikke en vanlig sikkerhetssjekk, men en manuell kontroll. Ved ankomst er det en vanlig passkontroll med enkle spørsmål, som folk har nevnt over. du må muligens fylle ut ankomstpapirer i lufta, selv om du har registrert dette på forhånd på nettet i den nettregistreringen man må gjøre. Så ha derfor adresse for første natten etc tilgjengelig på flyet. Ellers god tur! Slapp av og nyt ferien, USA er ett supert ferieland. Ps ikke mellomlandet på Island, så erfaringer basert på London og Paris.
Brukernavn Skrevet 9. november 2011 #17 Skrevet 9. november 2011 Når det gjelder denne ekstra sikkerhetskontrollen man må gjennom før reiser til USA, foregår den ved selve gaten? Vil det da evt si at man ikke kan ta med seg drikke inn på flyet? Jepp - vi hadde flasker som vi hadde kjøpt ETTER sikkerhetskontrollen på Gardermoen, men som vi ikke hadde drukket opp, og da måtte de kastes i sikkerhetskontrollen i England (enda vi hadde blitt fulgt direkte fra det første flyet til sikkerhetskontrollen )
AnonymBruker Skrevet 9. november 2011 #18 Skrevet 9. november 2011 Er det noen som vet ca hvor lang tid man bruker fra fly til fly på Keflavik ved flybytte? Inkludert passkontroll og security?
Mynona Skrevet 9. november 2011 #19 Skrevet 9. november 2011 Jeg vet ikke hvor lang tid jeg brukte, men jeg rakk å gå ut på røyketerrassen, og gå på do. Det var det eneste vi rakk (i tillegg til sikkerhetskontroll o.l) før det var boarding.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2011 #20 Skrevet 18. november 2011 Man kan sjekke inn på nett selv om det er til USA, eller? Jo, men man må jo hente ut bagasjelapper og levere bagasjen og stå i kø for å få det gjort allikevel??
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå