FantasDick Skrevet 3. november 2011 #1 Skrevet 3. november 2011 Jeg har "vunnet" to flinke kokker til et middagsselskap hjemme hos meg selv. Vi skal sette opp en tre retter meny hvor jeg kan velge fritt og de stiller med alle råvarer. Jeg sliter med å sette opp den ultimate menyen, og lurer derfor på hva du ville valgt? Jeg er en liten matsnobb og spiser stort sett alt!
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #2 Skrevet 3. november 2011 WOW! Heldig! Jeg elsker Gambas Al Pil Pil til forrett. Noe med andefilet, kirsebærsaus og fløtegratinerte poteter til hovedrett. Og pannacotta laget på mørk og lys (ikke hvit) sjokolade som er fryst og ikke bare avkjølt. Sammen med en sorbet. MMMMMMmmmmmmmmmmmmmmm :D
AnonymBruker Skrevet 4. november 2011 #3 Skrevet 4. november 2011 Regner med det er nå i nær framtid middagen skal finne sted? Jeg ville valgt en forrett som er ganske sommerlig av seg med skalldyr, men de er jo egentlig best om vinteren. - Forrett: Tomatbasert fisk- og skalldyrsuppe på god, kraftig fiskekraft og skalldyrkraft, med blåskjell, sjøkreps, breiflabb og en flatfisk, kanskje, og ellers hvitløk, chili, fennikel og tørket appelsinskall. Landbrød/surdeigsbrød til, og aïoli. Kanskje det beste jeg vet. - Hovedrett: Lammecarré, lammefilet eller hjortefilet. Med en god kratig rødvinssjysaus laget på hjemmelaget lammekraft eller viltkraft (jeg ville altså utnyttet kokkene maksimalt for å få dem til å koke god kraft for meg ). Og så ville jeg spurt kokkene om hvilket garnityr de har mest lyst å lage til - kanskje de har en spesialitet? Jeg synes selv feks tilbehør av aubergine (feks en røkt puré) eller fennikel er godt til lam. Og i så fall noe med tomat i tillegg? Og gode hjemmelagde pommes frites, kanskje (for det gidder jeg aldri lage selv). Til hjort liker jeg jordskokkpuré, eller puré av sellerirot og pastinakk. Kanskje noe av sopp, noe sursøtt (feks av eple eller pære), og enten grønne bønner eller rosenkål med bacon. - Petits fours, dvs en ansamling av små lekre minikonditorkaker. Hvorfor velge? 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2011 #4 Skrevet 4. november 2011 PS: Fennikel og tomat til lammet er jo ganske dumt etter dem forretten, ser jeg nå. *ivrig* I mellomtiden har jeg kommet på at artisjokk også er veldig godt til lam. Feks artisjokkhjerter konfitert i olivenolje. Mye arbeid å klargjøre, men la dem jobbe!
AnonymBruker Skrevet 4. november 2011 #5 Skrevet 4. november 2011 Hehe, nærliggende å velge noe arbeidskrevende, ja!
AnonymBruker Skrevet 4. november 2011 #6 Skrevet 4. november 2011 Forrett: Gulasj Hovedrett: Indrefilét av kalv Dessert: Créme Brûlée
Gjest Blondie65 Skrevet 4. november 2011 #7 Skrevet 4. november 2011 (endret) Forrett: Her ville jeg valgt gravet laks eller en annen fisk du liker. Eller en god fiskesuppe. Smakte en tomatisert krabbesuppe en gang og den var regelrett helt himmelsk (og jeg liker ikke krabbe). Hovedrett på denne tiden av året må være noe vilt. Hva med hjortesteik/filet/biff? Med tilbehør av sesongens grønnsaker. Sjokolade - brulee. fondant, fondue, kake, pudding eller fromasj. Det ER og BLIR sjokolade som er min favoritt dessert. Endret 4. november 2011 av Blondie65
Gjest Ludovie Skrevet 4. november 2011 #8 Skrevet 4. november 2011 Å, heldige deg! Enig med er par andre her i at det er viktig å velge retter som krever en viss kokkekompetanse i en slik sammenheng, for ellers er det jo ikke noen vits. Jeg ville derfor styrt unna ting som caprese, spekemat, østers, røkelaks, og alle mulige andre ting som først og fremst dreier seg om å kjøpe inn gode råvarer, og mindre om å være flink til å lage mat. Sats på mat med ordentlig kraft, og ting som er vanskelige å lage. Hummersuppe er en utrolig god idé. Ulike typer pâtéer også (ikke at det nødvendigvis er så komplisert, men det er jo en ting som mange ikke tar seg tid til å lage).
Hutula Skrevet 5. november 2011 #9 Skrevet 5. november 2011 (endret) Jeg ville valgt ting jeg selv ikke har prøvd å lage hvis du er flink å lage mat, for jeg blir som regel skuffet når jeg spiser noe ute som jeg har lagd selv tidligere. Det er det som er ulempen med å komme fra en familie med drøssevis av kokker og mat i blodet. Tror jeg ville valgt ting som er litt utenom det vanlige. Forrett: Merguez på smør- og balsamicostekt sopp med en helt vanlig brunet smør- og melsaus saus med en dasj fløte, en litt lang dråpe akasiehonning og pittelitt amerikansk industrielt framstilt bbq-saus med røyksmak, redusert til nesten sirup. Drikke: En rødvin med tanniner nok til å matche fettet i pølse og saus, men ikke så mye at de dreper soppen. Kanskje Tempranillo eller Crianza fra Sør-Amerika eller Spania? Hovedrett: Jeg er fra Lofoten. Torsketunger. Min far pleide å lage sjysaus på stekesjyen iblandet fløte som var noen dager over dato. OMG. Vidunderlig. Poteter og råkost til. Drikke: Vann, Farris eller Nordlandspils. En tørr italiensk eller spansk hvit kunne muligens også gått. Evt. kjøtthovedrett: Struts! Ikke prøvd selv, men har hørt det er godt. Kan tenke meg at det blir bra med mye grønnsaker og en fruktig italiensk rødvin eller en litt smaksrik fransk hvit Alsace med litt sødme, f.eks. en Gewürztraminer. Dessert: Her burde jeg selvsagt svart moltekrem, men jeg er ikke så glad i molter. Mye fett i forretten, men ikke så mye i hovedretten, så da kan man gå for en sjokoladefondant eller en sjokolademousse. Sjokoladefondant er seff det eneste i verden som når sex til knærne. Drikke: Med sjokolade: En Tokajer eller en Baron St. Philippe eller noe i den duren, en søt dessertvin. Med moltekrem: En italiensk hvitvin med noe syre til å matche fløten. Disclaimer: Ingen kvalifikasjoner. Bare verdens beste slekt med mat i blodet og en del kokker. Lucky me. Endret 5. november 2011 av Hutula
Gjest Ludovie Skrevet 5. november 2011 #10 Skrevet 5. november 2011 Forrett: Merguez på smør- og balsamicostekt sopp med en helt vanlig brunet smør- og melsaus saus med en dasj fløte, en litt lang dråpe akasiehonning og pittelitt amerikansk industrielt framstilt bbq-saus med røyksmak, redusert til nesten sirup. Dette ser da temmelig godt beskrevet ut, så dermed skjønner jeg ikke akkurat poenget med at en dyktig kokk skal gjøre det, fremfor at man gjør det selv. Evt. kjøtthovedrett: Struts! Ikke prøvd selv, men har hørt det er godt. Kan tenke meg at det blir bra med mye grønnsaker og en fruktig italiensk rødvin eller en litt smaksrik fransk hvit Alsace med litt sødme, f.eks. en Gewürztraminer. Struts??? Greit nok, det var kjempetrendy og absolutt overalt på begynnelsen av nittitallet (og det er for så vidt også ganske godt), men allikevel, det inngår ikke akkurat i mitt drømmemåltid, dersom jeg skulle sette opp noe sånt. 2
Gjest Blondie65 Skrevet 5. november 2011 #11 Skrevet 5. november 2011 Sjokoladefondant er seff det eneste i verden som når sex til knærne. La meg si det sånn: jeg har smakt sjokoladefoundant som jeg kjente "der nede". Drikke: Med sjokolade: En Tokajer Jeg vil på middagsbesøk til deg. Forøvrig er denne god til sjokolade: Casotto del Merlo Recioto della Valpolicella
AnonymBruker Skrevet 5. november 2011 #12 Skrevet 5. november 2011 Forrett: Kongekrabbe. Marinert i chili, ingefær etc. og stekt i ovn. Fikk dette i bryllup en gang, en av de beste forrettene jeg noen gang har spist. Hovedrett: Langstekt lam. Stekt på 65 gr. i 6/7 timer. Dessert: hjemmelaget vaniljeis med sjokoladefondant og friske bringebær
AnonymBruker Skrevet 5. november 2011 #13 Skrevet 5. november 2011 Jeg ville gitt kokkene ganske frie tøyler egentlig, og holdt meg til å legge inn "ønsker" ift f eks kjøttype etc. Gjerne fisk/skalldyr til forrett, vilt til hovedrett (men ikke skogssfugl!) og sjokolade eller bær til dessert (men ikke fondant, og jeg er like glad i hvit som mørk sjokolade:) jeg tenker litt sånn at skal jeg detaljbestemme meny med tilbehør/vin og framgangsmåte - ja, da kan jeg like gjerne lage maten sjæl! 1
Gjest Blondie65 Skrevet 5. november 2011 #14 Skrevet 5. november 2011 Jeg ville gitt kokkene ganske frie tøyler egentlig, og holdt meg til å legge inn "ønsker" ift f eks kjøttype etc. Gjerne fisk/skalldyr til forrett, vilt til hovedrett (men ikke skogssfugl!) og sjokolade eller bær til dessert (men ikke fondant, og jeg er like glad i hvit som mørk sjokolade:) jeg tenker litt sånn at skal jeg detaljbestemme meny med tilbehør/vin og framgangsmåte - ja, da kan jeg like gjerne lage maten sjæl! Jeg er veldig enig med deg i dette. Man får svært ofte veldig mye godt ut av "plukk de beste råvarene og sett vin til den dagen, men ikke XXX og YYY". Jeg kjenner jeg er litt misunnelig ...
otilie Skrevet 5. november 2011 #15 Skrevet 5. november 2011 jeg hadde tatt noe med røkt laks og kanskje kaviar til forrett! namnam. eller noe med reke. svinestek til hovedrett... med skikkelig sprø svor xD Seff med poeter og brun saus og surkål. Kanskje soppstuing til og xD sjokoladefondant til dessert. eller sjokolademousse med nøttekrem:) mmmmmmm det er hvertfall mat jeg liker og lett hadde valgt hvis jeg hadde fått en kokk hjem til meg uten å tenke på penger!
AnonymBruker Skrevet 5. november 2011 #16 Skrevet 5. november 2011 Til forrett noe fancy og teknisk med rene skarpe smaker. Til hovedrett noe som tar innmari lang tid. Fikk på en Michelin-restaurant i Frankrike en gang en lammegryte som hadde stått på varmen i evigheter med masse godis oppi, servert med en like hjertevarmende rett av hvite bønner med litt nydelig kraft og mye fett. Kjøttet var så mørt og smakfullt at jeg nesten datt av stolen.
Gjest Cosette Skrevet 6. november 2011 #17 Skrevet 6. november 2011 Jeg ville latt kokkene få ganske fritt spillerom, slik at de lager noe de erfaringsmessig vet de får til å bli en gnistrende opplevelse for smaksløkene. Hadde det vært meg, hadde jeg bedt om fisk eller skalldyr til forrett, lam (gjerne noe som har stått leeenge) til hovedrett, og noe med sjokolade til dessert. Og satset på at de laget noe nydelig av det. Med fantastisk vin til, selvsagt! 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2011 #18 Skrevet 6. november 2011 jeg hadde tatt noe med røkt laks og kanskje kaviar til forrett! namnam. eller noe med reke. svinestek til hovedrett... med skikkelig sprø svor xD Seff med poeter og brun saus og surkål. Kanskje soppstuing til og xD sjokoladefondant til dessert. eller sjokolademousse med nøttekrem:) mmmmmmm det er hvertfall mat jeg liker og lett hadde valgt hvis jeg hadde fått en kokk hjem til meg uten å tenke på penger! Ville du virkelig valgt svinestek når du kan velge hva du vil? 5
Brunhilde Skrevet 6. november 2011 #19 Skrevet 6. november 2011 Ville du virkelig valgt svinestek når du kan velge hva du vil? Jeg må si at tanken slo meg også. Det er jo så enkelt å lage selv? Jeg ville nok også ønsket meg noe fra sjøen, helst i form av forskjellige skalldyr, til forrett, lam eller vilt til hovedrett og noe med sjokolade til dessert. Tokaji Aszu hadde vært en fornøyelse å drikke til desserten, ellers er jeg helt trygg på at vinvalget gjort av proffene ville vært utsøkt.
Gjest Blondie65 Skrevet 6. november 2011 #20 Skrevet 6. november 2011 Jeg må si at tanken slo meg også. Det er jo så enkelt å lage selv? Nå er det flere måter å lage svinesteik på også - så selv om det ikke hadde vært mitt førstevalg heller så har jeg smakt en innmari god en (surret i bacon og med fyll).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå