AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #1 Skrevet 3. november 2011 Forstår jeg det rett når jeg tror at jeg ikke kan gi blod? Mannen min har levd i et homofilt forhold før meg, altså har jeg de siste seks månedene hatt sex med en manns om har hatt sex med menn. Det er jo veldig synd i såfall, får det er jo fryktelig mange år siden, og blod er det jo behov for..
Gjest Ishus Skrevet 3. november 2011 #2 Skrevet 3. november 2011 Gå inn på giblod.no og les vilkårene. Det går også an å ringe din lokale blodgiverklinikk og snakke med de. Du får mest sannsynlig ikke lov til å gi blod, da det ikke er noen garanti hvis/når en eventuell smitte din mann har, smitter deg. Regelene er i endring angående homofile, men jeg tror ikke det har blitt endret enda.
cogito Skrevet 3. november 2011 #3 Skrevet 3. november 2011 Dette er henta frå veileder for transfusjonstjenesten (ligg tilgjengeleg under Retningslinjer på Giblod.no): Kvinner som har eller har hatt seksuell kontakt med menn som har sex med menn skal ikke gi blod: Minimum 6 måneders karantene etter siste seksuelle kontakt. Så ja, det er riktig at du ikkje kan gje blod.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2011 #4 Skrevet 3. november 2011 Gå inn på giblod.no og les vilkårene. Det går også an å ringe din lokale blodgiverklinikk og snakke med de. Du får mest sannsynlig ikke lov til å gi blod, da det ikke er noen garanti hvis/når en eventuell smitte din mann har, smitter deg. Regelene er i endring angående homofile, men jeg tror ikke det har blitt endret enda. Men det er ikke noen forskjell på hvordan et virus smitter pga legning. Det "artige" er at jeg vet om minst et tilfelle hvor en åpent homofil (ingikk partnerskap med hele jobben på festen) ble "headhuntet" som blodgiver. Han jobbet i en ikkemedisinsk stilling på sykehuset, og ble plutselig hentet fra jobb pga at de hadde behov for hans blodtype NÅ. Han minnet de på at han er gift med en mann, men det var plutselig ikke relevant. Jeg har lurt litt i etterkant på hva som hadde skjedd om han faktisk var smittet av noe.
Gjest SOI Skrevet 3. november 2011 #5 Skrevet 3. november 2011 Men det er ikke noen forskjell på hvordan et virus smitter pga legning. Det "artige" er at jeg vet om minst et tilfelle hvor en åpent homofil (ingikk partnerskap med hele jobben på festen) ble "headhuntet" som blodgiver. Han jobbet i en ikkemedisinsk stilling på sykehuset, og ble plutselig hentet fra jobb pga at de hadde behov for hans blodtype NÅ. Han minnet de på at han er gift med en mann, men det var plutselig ikke relevant. Jeg har lurt litt i etterkant på hva som hadde skjedd om han faktisk var smittet av noe. Har ingenting med legning å gjøre, men statistikk. Og desverre har menn som er homofile, som gruppe, en forekomst av infeksjoner som er himmelhøy over andre grupper. HIV er såpass "sikker" angående testene som utføres, men desverre er syfilis og hepB fremdeles vansklige å måle, og de er i større forekomst hos de homofile. Legg merke til lesbiske som ikke er sjaltet ut.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2011 #6 Skrevet 3. november 2011 Har ingenting med legning å gjøre, men statistikk. Og desverre har menn som er homofile, som gruppe, en forekomst av infeksjoner som er himmelhøy over andre grupper. HIV er såpass "sikker" angående testene som utføres, men desverre er syfilis og hepB fremdeles vansklige å måle, og de er i større forekomst hos de homofile. Legg merke til lesbiske som ikke er sjaltet ut. Stemmer det, men det blir merkelig når et samliv med en bifil mann som ikke har hatt sex med andre menn på år og dag skal diskvalifisere. Det kunne eventuelt vært et system hvor partner av blodgivere også ble testet (hadde trolig vært en fordel uavhengig av legning). For slik som det er nå er det ikke rart det er blodmangel. Og verre blir det, jo mer utbredt det blir med bifile forhold en eller annen gang i fortiden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå