Gå til innhold

mat til 10mnd gutt


Gjest sola

Anbefalte innlegg

har en gutt på 10 mnd som jeg syntes nesten ikke spiser/liker noe og virker egetnlig uinteressert i mat.

han spiser grøt til frokost, kanskje en halv skive til lunsj og så noe grøt til kvelds. for 2 flasker med MME i løpet av dagen og en til kvelds, + vann til måltidene. jeg prøver å tilby mat når jeg tenker at det har gått mange timer, men ikke interessert. prøver å gi variert mat. prøvd alle glass i butikken, laget masse forskjellig hjemmelaget. han bare brekker seg og spiser ikke. Det eneste han liker er grøt og div fruktmos. han kan jo ikke få det hele tiden tenker jeg? føler han henger litt etter ifht matspising, biter osv.... bekymrer jeg meg unødvendig? tenker jo litt på at han skal begynne i barnehage etterhvert. skal jeg bare satse på grøt, fruktmos og en halv brødskive nå og da?

han er "perkfekt" for alderen lengde og vektmessig. kjempe aktiv og i godt humør hele tiden så stresser ikke alt for mye, men nå er det jo 4 mnd siden jeg sluttet å fullamme og han burde vel spise litt mer variert og oftere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med tanke på barnehagen så kan jeg si at alle stedene jeg har jobbet har småbarna fått spise grøt/middagsglass/fruktmos/banan/yoghurt dersom det er det som skal til for at de blir mette. Får gjerne noen biter med brød også, men det er ikke alle som er glade i brød, og da må de få det de trenger. I tillegg kan jeg si at ofte kommer matlysten når de ser at de andre spiser, og det er litt annerledes å sitte å gnage litt på noen brødskiver sammen med mange andre barn, (og voksne som er opptatt med mange andre barn, tørker melkesøl og sørger for påfyll til alle), i forhold til hjemme på kjøkkenet der mor og barn er alene, og alt fokus er på at barnet skal spise.. ;)

Ville bare fortsatt å prøve, og pass på å bevare matgleden, så går det nok helt fint. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...