AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #1 Del Skrevet 2. november 2011 Jeg har lånt 5 pensumbøker på biblioteket på Uni. Den ene har jeg 14 dagers lånetid på og de andre 1 mnd. Problemet er at eksamen er senere. For å beholde dem til eksamen må jeg ha de ca 4 uker på overtid. Hva skjer dersom jeg beholder dem til over eksamen? Får jeg en bot? I så fall, er den stor? Kan godt betale en bot fremfor å kjøpe alle bøkene selv (det blir lett to-tre tusen) Er såpass mange sider at å kopiere er veldig tungvindt. Vet at dere neppe kan reglene for mitt bibliotek, men tenkte om noen her har tatt en "spansk en" på denne måten før? Får man bare en liten bot, eller er det alvorlige greier? Finner absolutt ingenting på hjemmesiden deres, og tør ikke spør dem Hilsen student P.S Skal så klart forsøke å forlenge lånet, men spes. et par av bøkene er populære med venteliste... Så det går garantert ikke på alle!:/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #2 Del Skrevet 2. november 2011 Du kan risikere inkassokrav på et par tusen pr bok. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #3 Del Skrevet 2. november 2011 Noen steder må du erstatte boken, altså betale innkjøpsprisen, hvis du ikke leverer den innen en viss tid. På mitt universitet er de ganske strenge på dette, spesielt når det er venteliste på bøker, og det skal ikke gå så lang tid før du får krav om dette. Uavhengig av det synes jeg det er dårlig gjort å beholde bøker det er venteliste på langt over fristen. Jeg har selv stått på venteliste mange ganger... Vil råde deg til å be om forlengelse, og hvis det ikke går så kan du ta kopier av det du ikke har rukket å lese ennå. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #4 Del Skrevet 2. november 2011 Rekker for så vidt å lese, men kjipt å lese 1 mnd før selve eksamen. Gidder ikke kjøpe dem nå, så sent i semesteret. Får se om jeg får purring. Antageligvis skjer det etter en stund, så får jeg ta det derfra. Tviler på det kommer inkasso så kjapt, det er vel siste utvei. Huff, skulle lånt dem senere, tenkte det var lurt å skaffe de tidlig og heller fornye lånet. Jaja, takk for svar hvertfall:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mlle Bonne Skrevet 2. november 2011 #5 Del Skrevet 2. november 2011 Du skal vertfall få varsel i posten eller på mail før du må erstatte boken eller betale et skyhøyt gebyr. Jeg hadde tre fagbøker som jeg hadde lånt på folkebiblioteket i et halvt år eller noe. (Jada, lang historie. ) Betalte 100kr i gebyr totalt da jeg leverte dem inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #6 Del Skrevet 2. november 2011 kopier hele boka. gjør det på skolen, bibiloteket eller på jobben Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #7 Del Skrevet 2. november 2011 Du skal vertfall få varsel i posten eller på mail før du må erstatte boken eller betale et skyhøyt gebyr. Jeg hadde tre fagbøker som jeg hadde lånt på folkebiblioteket i et halvt år eller noe. (Jada, lang historie. ) Betalte 100kr i gebyr totalt da jeg leverte dem inn. Ja, var det jeg tenkte Årh, kjipt det er venteliste på den, hadde beregnet å kunne ha dem en drøy måned >.< Håper mitt bibliotek er like snilt som ditt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #8 Del Skrevet 2. november 2011 kopier hele boka. gjør det på skolen, bibiloteket eller på jobben Er 100-300 pensumsider pr bok, så blir stående noen dager ved kopimaskinen da:p Men ja, vurderer ta med et par av dem på jobb og kopiere litt! De som haster mest Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #9 Del Skrevet 3. november 2011 Hvorfor sjekker du ikke bare lånereglementet ved ditt bibliotek? Her finner man for eksempel reglene for universitetsbiblioteket i Oslo. Jeg har ikke orket å sjekke flere biblioteker, men vet at det universitetsbiblioteket som jeg tilhører har tilsvarende regler. For sen innlevering - Purregebyr 40 kr ilegges studenter og eksterne brukere for utsendelse av 2. og 3. innkalling. - Ubetalte gebyrer, 200 kr eller mer, medfører lånestopp. Mistet eller ødelagt - Låneren er personlig ansvarlig for at dokumentet leveres tilbake i samme stand som da det ble lånt. - Tap eller ødeleggelse medfører erstatningskrav pålydende dokumentets pris. I tillegg kommer et administrasjonsgebyr pr dokument, 100 kr. som betales i skranken sammen med purregebyrene. - Minste erstatningsbeløp er 500 kr. Hvis dokumentet returneres etter utsendt erstatningskrav, må gebyret likevel betales. - For dokumenter lånt fra andre bibliotek fastsettes erstatningsbeløpet av eierbiblioteket. - Uinnfridde erstatningskrav sendes til rettslig inkasso og belastes låneren. Hvis biblioteket ditt har lignende regler, så kan du vel i alle fall regne med å få purregebyr. Første purring sendes ut når innleveringsfristen går ut, og så kommer de to neste purringene ganske raskt, i alle fall på de bøkene som det er venteliste på. Er du riktig uheldig sender de ut erstatningskrav for bøkene, pålydende innkjøpspris for boken og i tillegg 100 kroner i adm.gebyr pr. bok. Minste erstatningsbeløp er 500 kroner, aner ikke om det er pr. bok eller totalt, men ut fra resten av reglene så kan det jo fort være pr. bok ("dokument"). Dette må du betale selv om du til slutt leverer inn bøkene alt for sent. Altså: potensielt 100 kr + 500 kr pr. bok (= minst 2400 kr. hvis dette skjer med fire bøker) pluss 40 kroner i gebyr for å få låne igjen. I tillegg risikerer du å faktisk miste låneretten. (Dessuten er det veldig lite solidarisk å låne pensumlitteratur tidlig og gribbe dem til deg helt frem til eksamen.) Er det virkelig verdt det? Betyr studiene så lite for deg, at du ikke gidder å kjøpe noen skarve bøker? 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #10 Del Skrevet 3. november 2011 Men tenk på de som står på venteliste! Jeg synes det er utrolig dårlig gjort å beholde dem da. Sjekk eventuelt det offentlige biblioteket der du bor, om de har bøkene. Evt om det er flere avdelinger av universitetsbiblioteket ditt som har de aktuelle bøkene. Kanskje finnes de som e-bøker? 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Armule Skrevet 3. november 2011 #11 Del Skrevet 3. november 2011 Om du velger å ha dem over fristen, så ikke klag når bøker du står på venteliste er trege med å komme! Dessuten er 2-300 sider ikke så veldig mye å kopiere, det tar maks en time. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cogito Skrevet 3. november 2011 #12 Del Skrevet 3. november 2011 Dessuten er 2-300 sider ikke så veldig mye å kopiere, det tar maks en time. Å kopiere ei heil bok, er ulovleg! Kopinor Det kan til en enkelt ansatt, student osv. kopieres: Fra bøker: Inntil 15 % av sidetallet, men likevel en hel novelle eller et helt kapittel eller lignende avsnitt. Fra bøker som ikke lenger er å få i handelen eller direkte fra utgiver innen rimelig tid, kan det kopieres inntil 30 %. Fra vitenskapelige tidsskrifter: Inntil to artikler per år fra samme nummer, dog ikke mer enn 25 % av sidetallet. Fra aviser, ukeblader, tidsskrifter osv. kan det kopieres uten omfangsbegrensninger – dette gjelder også for materiale lagt ut på åpne internettsider. Fra noter(enkeltnoter og samlinger av enkeltnoter): Inntil 15%, men maksimum 10 sider fra hver enkelt publikasjon, dog inntil en hel sats e.l. for teoriundervisning. Det er ikke tillatt å kopiere noter til bruk ved offentlig fremføring med mindre det skjer som ledd i undervisning og under forutsetning av at institusjonen er arrangør. Kopieringsavtalen gjelder for intern bruk, og digitale kopier kan ikke gjøres tilgjengelig på åpne internettsider. Kopiering skal ikke erstatte kjøp av publikasjoner som det ellers ville være naturlig å anskaffe. Avtalte lisensvilkår knyttet til digitale produkter må respekteres. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #13 Del Skrevet 3. november 2011 Om du velger å ha dem over fristen, så ikke klag når bøker du står på venteliste er trege med å komme! Dessuten er 2-300 sider ikke så veldig mye å kopiere, det tar maks en time. 2-300 pr bok. Dvs 1500 sider ca, det tar mange timer. Jeg står på venteliste på flere bøker som aldri kommer, så er nok flere som meg der ute. Klager ikke, forstår godt at folk snikbeholder bøkene fremfor å kjøpe dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #14 Del Skrevet 3. november 2011 Å kopiere ei heil bok, er ulovleg! Kopinor Ja, jeg vet. Men ingen merker det om jeg gjør det på jobb. På uni. holder de seg til de reglene, men på jobben min er det 0 sjanse for at noen merker og henger seg opp i at jeg kopierer mer enn jeg kan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #15 Del Skrevet 3. november 2011 Fy søren, så dårlig gjort! Håper inderlig noen andre gjør det samme mot deg i neste semester slik at du ikke får lest pensumlitteraturen din. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #16 Del Skrevet 3. november 2011 Hvorfor sjekker du ikke bare lånereglementet ved ditt bibliotek? Her finner man for eksempel reglene for universitetsbiblioteket i Oslo. Jeg har ikke orket å sjekke flere biblioteker, men vet at det universitetsbiblioteket som jeg tilhører har tilsvarende regler. Hvis biblioteket ditt har lignende regler, så kan du vel i alle fall regne med å få purregebyr. Første purring sendes ut når innleveringsfristen går ut, og så kommer de to neste purringene ganske raskt, i alle fall på de bøkene som det er venteliste på. Er du riktig uheldig sender de ut erstatningskrav for bøkene, pålydende innkjøpspris for boken og i tillegg 100 kroner i adm.gebyr pr. bok. Minste erstatningsbeløp er 500 kroner, aner ikke om det er pr. bok eller totalt, men ut fra resten av reglene så kan det jo fort være pr. bok ("dokument"). Dette må du betale selv om du til slutt leverer inn bøkene alt for sent. Altså: potensielt 100 kr + 500 kr pr. bok (= minst 2400 kr. hvis dette skjer med fire bøker) pluss 40 kroner i gebyr for å få låne igjen. I tillegg risikerer du å faktisk miste låneretten. (Dessuten er det veldig lite solidarisk å låne pensumlitteratur tidlig og gribbe dem til deg helt frem til eksamen.) Er det virkelig verdt det? Betyr studiene så lite for deg, at du ikke gidder å kjøpe noen skarve bøker? Jeg har gransket siden til biblioteket, men finner ingen regler. Mulig de følger sammen som det i Oslo, i så fall kan jeg slappe av til jeg får purringer. Kommer neppe til å tørre å ha dem til helt over eksamen, men får hvertfall litt ekstra tid til å lese dem og kopiere opp det viktigste. Det moralske oppi her bryr jeg meg virkelig ikke om. Studiene betyr mye for meg, men jeg starter aldri å lese før rett før eksamen og da ser jeg på det som poengløst å kjøpe bøker for tusenvis. Ofte bruker jeg ikke bøkene engang, og da er det kjipt å ha brukt mye penger på det. I fjor kjøpte jeg pensumbøkene og brukte kanskje 1-2 av dem. Resten leste jeg på nett/notater. Derfor låner jeg de heller, og sparer mye! Dessverre denne gangen er det ikke mulig å forlenge lånet, derfor går planen i dass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #17 Del Skrevet 3. november 2011 Jeg synes det er råttent gjort å beholde bøkene over tiden. Du har fått låne de, gidder ikke å kjøpe egne og sørger for at andre studenter ikke får lånt bøkene og eventuelt må kjøpe de selv. Jeg håper biblioteket ditt er beinharde sånn at det virkelig svir å levere forseint. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Armule Skrevet 3. november 2011 #18 Del Skrevet 3. november 2011 Å kopiere ei heil bok, er ulovleg! Kopinor Det er helt rett, my bad. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #19 Del Skrevet 3. november 2011 Jeg synes det er råttent gjort å beholde bøkene over tiden. Du har fått låne de, gidder ikke å kjøpe egne og sørger for at andre studenter ikke får lånt bøkene og eventuelt må kjøpe de selv. Jeg håper biblioteket ditt er beinharde sånn at det virkelig svir å levere forseint. Jeg bryr meg helt ærlig ikke om at ukjent mennesker på KG mener ditt og datt om at jeg beholder bibliotekbøker litt over tiden. Jeg sparer flere tusen på dette. Dessuten kommer jeg til å levere dem tilbake! Før eksamen, pga det er så lenge til at jeg er redd for gebyrer innen den tid. Jeg kommer uansett ikke til å kjøpe dem selv når semesteret er så og si ferdig, uansett hva KG sier. Diskusjonen her er ikke hvor grusom jeg er som strekker grensen litt, men hva slags erfaringer andre har med å levere bøker for sent. Og som sagt, halvparten av bøkene jeg satt meg på venteliste på for sikkert en mnd siden har enda ikke kommet. Dette er vanlig. Tviler på jeg får dem også, og det er helt greit. Første mann til mølla! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 3. november 2011 #20 Del Skrevet 3. november 2011 Jeg synes det er utrolig dårlig gjort av deg å beholde dem! Les og ta gode notater, så trenger du dem ikke over tiden. Det er sikkert andre som skal ha eksamen i samme fag, og det er skikkelig råttent av deg å beholde dem. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå