Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har et spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg med..

Jeg har veldig jernmangel, og er nok også anemisk (ser at alle symptomene stemmer..). Problemet mitt er at jeg blir så dårlig i magen av jernkapsler. Har forsøkt flere merker, men ble naturlig nok anbefalt noen av de sterkeste fordi jeg mangler så mye jern. Det blir som å velge mellom to onder, konstant svimmel eller konstant diare.. da velger jeg svimmel.

Er det noen annen måte å få opp jernet på? Ser for meg at jeg må spise ekstremt mange brødskiver med leverpostei om dagen for at det skal ha noen effekt på meg.. :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grove kornprodukter inneholder en god del jern tror jeg.. og leverpostei har jeg hørt :)

Skrevet

Spis rødt kjøtt.

Skrevet

Floradix har fått opp nivået ganske kjapt hos meg, men det er dyrt i bruk. Alle grønne grønnsaker er bra, som spinat og brokkoli. Rødt kjøtt og innmat/lever (hvor mye lever er det egentlig i leverpostei? Gjør litt research der).

Du kan også få sprøyter hos legen.

• Liker 1
Skrevet

Spis mye grønne grønnsaker i råest mulig form. Jeg er veganer og spiser godt med brokkoli, og masse spinat (i rå form) i salat eller som tilbehør til mat generellt, hver dag. Super kilde til jern, og mye annet :)

Skrevet

Har du påvist jernmangel hos legen kan du ta jerntabletter. Niferex er en type som ikke virker før den kommer i tarmen og forhindrer derfor mageproblemer, spør på apoteket :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiser brunost og grov leverpostei for jernmangelen min. Også tar jeg no greier jeg fikk av legen min :P

Lakris inneholder visst også jern, hehe.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for mange gode svar, skal sjekke det ut!

Om man får sprøyter hos legen vil disse da ha noen innvirkning på fordøyelsen, i og med at de går rett i blodet? Hadde vært så godt med noe "kjapt og greit", haha.. Nå er det sånn at jeg er svimmel selv om jeg sitter, så vil anta at jeg trenger noe ganske sterkt?

Skrevet (endret)

Har også jernmangel og har begynt på tabletter for over en ukes tid siden. Har alltid reagert på tabletter tidligere og reagerer raskt. Bruker nå Hemofer og merker ingenting til mageproblemene. De er basert på hemjern, (hemoglobinbundet jern) Laget av hemoglobinpulver som gjør at de fleste tåler de godt. Jeg bruker 2 tbl per dag, avhenger av hva ferritin nivået ditt er, men er det veldig lavt bør man ta 2-3 tbl per dag. Da dekker du fra 129 - 193 % av behovet som er greit for å få opp nivået raskt. Koster 125 kr for en pakke med 100 tbl.

Endret av Skogstrollet
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Dobbelposting

Endret av Skogstrollet
Gjest Nuppdupp
Skrevet

Floradix har fått opp nivået ganske kjapt hos meg, men det er dyrt i bruk. Alle grønne grønnsaker er bra, som spinat og brokkoli. Rødt kjøtt og innmat/lever (hvor mye lever er det egentlig i leverpostei? Gjør litt research der).

Du kan også få sprøyter hos legen.

den er god også omnom :gjeiper:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...