AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #1 Skrevet 2. november 2011 Nå har jeg vært mer eller mindre totalt forstoppet i over to uker. Fått ut bittebitte litt etter mye jobb (sorry detaljer) men det må jo snart være fullt oppi der. Nå har det gått så langt at jeg kjenner allmentilstanden er påkjent. Tidvis feber, slapp, økt puls og smerter under ribbeinsbuen. Liten matlyst, kvalm og generelt veldig uvel. Legen mener jeg skal "avvente og se" Jeg har prøvd Dulcolax, jevnlig bruk av lactulose, samt laxoberal hver kveld i fem dager. Null effekt. Jeg har også brukt ikke mindre enn seks klyx, men nei. Jeg spiser fiberrik kost, drikker 2-3 liter vann daglig, samt linfrø og svisker. Noen som har gode råd som jeg ikke har prøvd?
AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #2 Skrevet 2. november 2011 Ta 4 pursenid tabletter om kvelden. Kjøpes på apoteket.
Gjest fjärill Skrevet 2. november 2011 #3 Skrevet 2. november 2011 På helsekosten får du kjöpt te som setter i gang systemet på null komma niks.. jeg bruker å drikke to-tre kopper.. venter noen timer. også bruker det å sette fart på ting. http://www.bioflora.no/p-180-nonne-te-100g-bioflora.aspx
Minya Skrevet 2. november 2011 #4 Skrevet 2. november 2011 Kjerringråd som funker som bare det; spis lakris. Helt vanlig pandalakris. Gjerne en hel pose i løpet av en dag, da får magen det plutselig travelt. Etter at magen begynner å oppføre seg vanlig igjen bør du legge om kostholdet ditt littegrann slik at du får i deg mer fiber. Havregryn eller annen musliblanding til kveldsmat feks, eller bytt brød om du vanligvis spiser lyst brød. Drikk mer vann også.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #5 Skrevet 2. november 2011 P.s. mye lakris er ikke bra hvis en har høyt blodtrykk. 1
Minya Skrevet 2. november 2011 #6 Skrevet 2. november 2011 Ja, har du høyt blodtrykk er den selvsagt ikke å anbefale
Hoppetaujenta Skrevet 2. november 2011 #7 Skrevet 2. november 2011 Fintygg 10 - 15 myke svisker. Drikk mye vann eller melk til. Legg to ss hele el lettknuste linfrø i et stort glass vann natten over og drikk dette på morgenen. Det er litt slimete og guffent, men blir en vane det også.
Brunhilde Skrevet 3. november 2011 #9 Skrevet 3. november 2011 Magnesium er kjent for å ha en avførende virkning, det kan være verd et forsøk.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2011 #10 Skrevet 3. november 2011 Jeg har slitt med forstoppelse hele livet, men med noen enkle grep har jeg klart og blitt mye bedre i magen pluselig etter over 20 år. Går tur 2 ganger om dagen (disse to turene kommmer på til sammen 1 til en og en halv time) - Det birdrar til at magen får jobbet og hjelper deg å få fart på sakene:) Spiser (glutenfritt)knekkebrød med linfrø - Linfrø birdrar til og få fart på magen:) Drikker mye mer vann enn vanlig - viktig med mye væske når man er forstoppet.. Tidligere har jeg også i virkelig ille tilfeller tatt microlax ( du får kjøpt det på apoteket )
skruf Skrevet 3. november 2011 #11 Skrevet 3. november 2011 På helsekost får du kjøpt noe som heter Frukt og Fiber. Det er skikkeig effektivt! Tygg en tablett om kvelden og drikk 1/2l vann. Garantert effekt! Og det beste er at det er ikke vanedannende for tarmen, som mange avføringstabletter er..... Ellers er regelmessig, fiberrikt kosthold viktig forebyggende mot forstoppelse. Men du må og drikke veldig mye væske. Hvis du ikke får i deg nok væske hver dag så vil fiberet ha motsatt effekt og virke mot sin hensikt, det blir som stein i magen.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #12 Skrevet 3. november 2011 Hvis alt annet er forsøkt og ikke virker, kjøp Laxabon på apoteket. Det funker garantert, men er ikke noe som egentlig bør bruke ved forstoppelse.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2011 #13 Skrevet 5. november 2011 Tusen takk for svar folkens Mange av rådene har jeg prøvd, men noen var nye, skal huske dem til en annen gang (håper virkelig ikke det skjer, men) Det endte med operasjon for min del, samme hva jeg gjorde så fikk jeg ikke ut noe, og da jeg til slutt kontaktet legevakta så ble jeg akuttinnlagt pga dehydrering. De tok CT fordi jeg hadde så vondt i magen, samt var slippøm. Var en liten innsnevring i tarmpassasjen, og forsteinet(!) avføring, så de la meg under kniven, fikset innsnevringen og fjernet avføringen manuelt. Puh, godt å være ferdig med det, men jaggu var det vondt! 1
skruf Skrevet 6. november 2011 #14 Skrevet 6. november 2011 Tusen takk for svar folkens Mange av rådene har jeg prøvd, men noen var nye, skal huske dem til en annen gang (håper virkelig ikke det skjer, men) Det endte med operasjon for min del, samme hva jeg gjorde så fikk jeg ikke ut noe, og da jeg til slutt kontaktet legevakta så ble jeg akuttinnlagt pga dehydrering. De tok CT fordi jeg hadde så vondt i magen, samt var slippøm. Var en liten innsnevring i tarmpassasjen, og forsteinet(!) avføring, så de la meg under kniven, fikset innsnevringen og fjernet avføringen manuelt. Puh, godt å være ferdig med det, men jaggu var det vondt! Stakkars deg, det hørtes mildt sagt j..... ut Du fikk sikkert råd på sykehuset, ang at det er viktig å forebygge ny forstoppelse med daglige tiltak. Ta lactulose (samme som dulfalac, men rimeligere alternativ) morgen og kveld hver dag, fiber, mye vann daglig...... pluss ikke holde deg hvis du kjenner dotrang.
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2011 #15 Skrevet 6. november 2011 har hatt dårlig fordøyelse i mange år .det som fikk magen i orden var å ta 300 mg magnesium dagligt.det var en liten bivirkning...hørte dr OZ anbefalte alle å ta magnesiumdagligt lenge etterpå .men nå går jeg på lavkarbo og magen fungerer supert uten magnesium ,tar det bare av og til 1
rastløs_89 Skrevet 6. november 2011 #16 Skrevet 6. november 2011 For to år siden fikk jeg AKKURAT samme problem som deg! Var hos 4 forskjellige leger, på røntgen to ganger (de trodde jeg hadde tarmslyng), prøvde alt av avføringspiller, den ene legen satt klyster på meg (da hadde jeg gått 8 dager uten særlig avføring). Ingenting hjalp skikkelig (kom bare ut litt vannete avføring, men satt fortsatt igjen en hard "propp" inne i tarmen som ikke ville ut). Til slutt betalte jeg nesten 3000 kr for konsultasjon og ny røntgenundersøkelse på en privatklinikk. Og tror du jammen meg ikke det faktisk var ett eneste avføringsmiddel som gjensto uprøvd - PARAFINEMULSJON. Dro hjem på kvelden og presset i meg to beger av denne klissete, kvalmende gugga. Var på do 2-3 ganger den følgende natten, og neste morgen var jeg helt fin igjen, dro på skolen og senere på byen... Hvorfor jeg ble så forstoppet i utgangspunktet var og er et mysterium. Men det løste seg vertfall til slutt! Prøv parafinemulsjon du lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå