Gå til innhold

barbere hesten nå.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mine greier å stå uten hals, de er alltid helbarbert og tilogmed frysepinnnen overlever det så ingen fare :) Eneste er at pelsen vokser fortere ut igjen. Men i boksen kan du legge en dyne eller et goldenstripe dekken(om du har) under - det varmer jo oppover halsen. Er uansett ikke halsen hester fryser mest på

Inne er i grunn ikke så stort problem, for der er det såpass varmt allikevel, at han fint kan stå med det dekkenet han allerede har. :) Det er verre ute, da det blåser veldig mye her vi bor, og det blir fort kaldt. Neida, er som regel ikke halsen de fryser mest på, men han bli ganske så fort kald i grunn. :fnise:

Jeg barberer nå slik at hesten rekker å sette pittelitt pels igjen, slik at den ikke blir heelt nakenhest. Hvilken klipp planlegger du? Jeg har aldri brukt dekken med hals på barbert hest, men så har jeg som regel barbert slik at halsen ikke er helt naken heller.

Meeen, så er også min ridehestperiode over, så jeg har egentlig ikke peil.

Stakkars fjordhesten min som står ute i -30 uten dekken, men hun dævver neppe. ;) (ikke barbert da, hun er så ung at hun ikke er i jevn trening)

Bare så det er sagt: Jeg er ikke en sånn som mener hester ikke kan stå ute i mange kuldegrader, og syntes synd på dem om de gjør det altså. ;) Det varierer fra hest til hest, rase til rase.

Jeg er ikke helt sikker på klippen enda, men det mest optimale hadde vært en helklipp. Vi var ikke lengre enn en halvtime på ridebanen i dag før han var rimelig svett og god. Dette kombinert med sterk vind og kulde når han står ute, er det som bekymrer meg litt. :-/

Kanskje dette er en dårlig ide, men hva med å strikke en hals? Varmer jo endel, er enkelt å lage, men funker jo ikke i regn..

Vet ikke jeg, leste tråden og så for meg en hest med skjerf ute i paddocken :gjeiper:

hihi, det hadde vært noe. :fnise: fikk et ganske så søtt og artig bilde i hodet i grunn. :) Men som sagt, det er ute som er det store hovedproblemet her.

Takker for alle svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Det er over 15 år siden jeg drev med hester (ridehester, sprang og dressur), men det var vel rundt den tiden dekken med hals begynte å bli vanlig i Norge. Før det barberte vi hestene og de stod ute med dekken som ikke dekte halsen, så tror nok det skal gå helt bra uten.

Vi hadde bucas da også husker jeg, men uten hals!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...