AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #1 Skrevet 2. november 2011 Hei. Jeg vurderer å barbere hesten min nå, da han har satt utrolig masse pels allerede! Men eneste to dekken jeg har med hals, er store vinterdekken, typa bucas osv (altså varme dekken jeg skal bruke til vinteren). Nå er det veldig mildt ute, men det blåser jo litt til tider. Også blir hestene satt ut tidlig om morgenen, og da kan det være kjølig. Akkurat nå har jeg et fleece innedekken og et uforet regndekken på han ute (uten hals) Men om jeg helbarberer nå, kan han stå med dette fremdeles? Tror dere han vil bli syk om jeg ikke har hals på dekkenet, eller tror dere det går bra om han står med barbert hals uten beskyttelse over? Veldig usikker på hva jeg skal gjøre her, for han har så mye pels at slik kan han ikke gå pga trening osv. Og det ville vært dyreplageri å sette på de tykke vinterdekkene nå..
Rainbow Skrevet 2. november 2011 #2 Skrevet 2. november 2011 Det kommer vel mye an på hva slags hest du har og hvor vant han/hun er til å bli barbert og få den store overgangen mellom tjukk og tynn pels. Jeg har fjording som setter skikkelig moskuspels, men jeg barberer ikke fordi jeg ikke trener henne hardt. Men vurderer å barbere på vårparten, fordi hun ikke mister all vinterpelsen og blir veldig svett om sommeren. Hun tåler jo mer enn feks en fullblods ville gjort, også etter å ha blitt barbert, vil jeg tro. Andre jeg kjenner som barberer har som oftest ikke hatt hals på dekkenet sitt. Hestene fryser vel mest over ryggen og krysset (eller, det er der det er farligst å fryse), så jeg tror ikke du trenger å ha dekken med hals før det blir kaldere. Enig i at det er for mildt til de tjukkeste dekkenene nå. Håper flere har tips, ettersom jeg baserer mine på det jeg har sett hos folk jeg kjenner. 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #3 Skrevet 2. november 2011 Takk for svar! Det glemte jeg jo selvfølgelig å ta med (er det mulig liksom =P ) Han er en varmblods ridehest, så det er en edel ridehest. Ikke fullblods, men kan ha tendenser til å fryse om det blåser å regner sidelengs, og han ikke har beskyttelse(jeg er ikke en slik en som bruker dekken for moroskyld). Ja, det var det jeg tenkte også, at det viktigste er jo krysset/ryggen, men ble liksom så usikker. De andre årene jeg har barbert, har han ikke satt ordentlig med pels før det allikevel er på tide med vinterdekken med hals. Han er ikke av de yngste lengre heller, så jeg er litt redd for at han skal bli syk. Men det er jo ikke akkurat ideelt å stå med svett hals i vinden heller.. :-/
AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #4 Skrevet 2. november 2011 Håper flere har tips, ettersom jeg baserer mine på det jeg har sett hos folk jeg kjenner. Det gjør jeg også, i og med jeg også baserer ut i fra de jeg kjenner. Problemet er bare det at her spriker det veldig. :gjeiper: Enkelte jeg kjenner, pakker inn hesten i to dekken i 15 +, og 3 dekken når det går under 5 +, andre mener hester er hester uansett hva, og de står gjerne uten dekken i 20 minus..
Gjest Wolfmoon Skrevet 2. november 2011 #5 Skrevet 2. november 2011 Hva med å foreløpig bare barbere hesten der du uansett har dekken? Det vil avhjelpe litt på treningssituasjonen, samtidig som du sikrer at han ikke blir syk. Når det så blir kaldt nok til å bruke vinterdekken kan du ta resten hvis du føler at det trengs. Kan hende det blir seendes rart ut en stund, men heller det enn at hesten blir syk Vanskelig det der, men vi har nå hatt hester i fulltrening (travere) som aldri har blitt barbert, men da må man begynne med tykkere dekken tidligere for å unngå vinterpels. 3
Gjest Wolfmoon Skrevet 2. november 2011 #6 Skrevet 2. november 2011 Og bare en kommentar. Hester kan som regel helt fint stå uten dekken i -20 grader, hvis de er vandt til det, og har blitt tilvent det over tid. Våre islandshester får kun dekken på når de har blitt svette på trening, og så skal ut igjen etterpå. Eneste problemet med dette er selvfølgelig at hesten da helst ikke bør gå i knallhard trening vinterstid, da de fort blir gjennomvåte av svette! Og som jeg kommenterte i forrige innlegg har vi hatt travere, både varm- og kaldblods, som går i full trening hele vinteren som aldri har blitt barbert. Men hos de har dekkenet blitt lagt på fra tidlig høst, og stadig byttet ut med varmere dekken for å unngå for mye pels som kan ødelegge for trening! Vi har forresten aldri brukt dekken med hals på til våre hester. Har en liten mistanke om at dette kanskje er et ridehestfenomen!? Uten at det absolutt trenger å være noe negativt altså, jeg bare lurer 2
Moscato Skrevet 2. november 2011 #7 Skrevet 2. november 2011 Det kan hende dette er et dumt spørsmål, men kan det være et alternativ å ikke barbere like tett på halsen som der han uansett har dekken? Nå vet jeg ikke hvor mange mm du vanligvis velger, men om du kan la det være igjen noen mm ekstra der dekkenet ikke dekker vil vel det kunne hjelpe? 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #8 Skrevet 2. november 2011 Har en liten mistanke om at dette kanskje er et ridehestfenomen!? Uten at det absolutt trenger å være noe negativt altså, jeg bare lurer Begynner med denne jeg. Ja, det er nok et lite ridehestfenomen, vi er et blandet miljø, men det er lett å se hvem hester (og eiere) som tilhører hvilket miljø. Og det er selvfølgelig fullt lov å spørre! =) Og bare en kommentar. Hester kan som regel helt fint stå uten dekken i -20 grader, hvis de er vandt til det, og har blitt tilvent det over tid. Våre islandshester får kun dekken på når de har blitt svette på trening, og så skal ut igjen etterpå. Eneste problemet med dette er selvfølgelig at hesten da helst ikke bør gå i knallhard trening vinterstid, da de fort blir gjennomvåte av svette! Det er helt riktig, og var i grunn ikke det jeg stusset på. Jeg er fra ridemiljø, men allikevel mener jeg det er forferdelig mye mer dyreplageri å ha tre dekken på en hest i 5 + enn ingen i 10 minus. =) Man må selvfølgelig se ann hesten. Men det jeg stusser litt på, er at det ofte går litt i bølgedaler og etter trend, hesten er NØDT til å ha dekken når vi diskuterer det i september, men innen vi når nov/des, så skal det visst være best med null dekken og ingen sko, så da rives skoene av (uten tilvending) og det samme med dekken. Jeg har fortsatt med dekken på min, fordi det samme skjer hvert år. Han begynner å tape vekt å skjelve når det kryper mot minus, og da kaster jeg heller på et dekken. Den gangen jeg hadde en robust kaldblods, sto hesten ute i vær og vind uten dekken, fordi det var det som passet hesten best.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #9 Skrevet 2. november 2011 Hva med å foreløpig bare barbere hesten der du uansett har dekken? Det vil avhjelpe litt på treningssituasjonen, samtidig som du sikrer at han ikke blir syk. Når det så blir kaldt nok til å bruke vinterdekken kan du ta resten hvis du føler at det trengs. Kan hende det blir seendes rart ut en stund, men heller det enn at hesten blir syk Vanskelig det der, men vi har nå hatt hester i fulltrening (travere) som aldri har blitt barbert, men da må man begynne med tykkere dekken tidligere for å unngå vinterpels. Ja, jeg tenkte litt på det, men det er det som er problemet, han svetter så på halsen også. :-/ Så er litt redd for at han skal stå å være våt på halsen, for så å bli syk. Men det kan jo hende han svetter mindre om han blir barbert på kroppen. Det kan hende dette er et dumt spørsmål, men kan det være et alternativ å ikke barbere like tett på halsen som der han uansett har dekken? Nå vet jeg ikke hvor mange mm du vanligvis velger, men om du kan la det være igjen noen mm ekstra der dekkenet ikke dekker vil vel det kunne hjelpe? Jeg har valgt litt forskjellig fra år til år, da jeg til nå har lånt klipper. Men i år vil jeg egentlig kjøpe en egen. og den klipper 1 mm og 3 mm. så den er liksom ikke så voldsom lang på det lengste heller. Men det var jo i grunn ikke så¨dumt forslag det, så det skal jeg ta med meg videre! Tusen takk for svar til nå!
Skylines Skrevet 2. november 2011 #10 Skrevet 2. november 2011 Jeg har en varmblods som er en frysepinn. Setter pels i august.. Nå er han barbert, og står med et tynt dekken innerst, og et vanlig stalldekken utenpå. Dekken med hals blir det ikke før minusgradene kommer. Hesten din kommer nok til å sette litt mer pels på halsen enn der han har dekken, så han ordner nok opp selv! 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #11 Skrevet 2. november 2011 Jeg har en varmblods som er en frysepinn. Setter pels i august.. Nå er han barbert, og står med et tynt dekken innerst, og et vanlig stalldekken utenpå. Dekken med hals blir det ikke før minusgradene kommer. Hesten din kommer nok til å sette litt mer pels på halsen enn der han har dekken, så han ordner nok opp selv! står han med dette inne eller ute? (ble litt usikker siden du sier stalldekken ytters.) Inne kommer han bare til å fortsette med fleecedekken uten hals, for det er allikevel såpass varmt inne, og selvfølgelig ingen vind, så der er det ikke noe problem.
Gjest Wolfmoon Skrevet 2. november 2011 #12 Skrevet 2. november 2011 (endret) Begynner med denne jeg. Ja, det er nok et lite ridehestfenomen, vi er et blandet miljø, men det er lett å se hvem hester (og eiere) som tilhører hvilket miljø. Og det er selvfølgelig fullt lov å spørre! =) Det ante meg Jeg gjør ikke narr av ridehestmiljøet altså, jeg har vært del av det selv også, men noen ganger går dullinga litt langt Ellers er det viktigste helt klart tilvenning med alt. Man slipper ikke en hest som er vandt til å gå med dekken ut i minus 10 uten, hvis man har noe som helst peiling på hest. Og det samme gjelder som du sier sko også! Herregud, mye rart det finnes der ute i verden. Men nei, jeg har ingen flere gode forslag til deg tror jeg. Annet enn om det eventuelt er mulig at han kan stå inne til han tørker i en periode, hvis du velger å ikke barbere halsen. Eventuelt at han kun trenes rett før han skal inn allikevel. For det gjør jo ikke noe om han er svett, bare han ikke står i trekk og fryser i tillegg! Endret 2. november 2011 av Wolfmoon 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #13 Skrevet 2. november 2011 Det ante meg Jeg gjør ikke narr av ridehestmiljøet altså, jeg har vært del av det selv også, men noen ganger går dullinga litt langt Ellers er det viktigste helt klart tilvenning med alt. Man slipper ikke en hest som er vandt til å gå med dekken ut i minus 10 uten, hvis man har noe som helst peiling på hest. Og det samme gjelder som du sier sko også! Herregud, mye rart det finnes der ute i verden. Men nei, jeg har ingen flere gode forslag til deg tror jeg. Annet enn om det eventuelt er mulig at han kan stå inne til han tørker i en periode, hvis du velger å ikke barbere halsen. Eventuelt at han kun trenes rett før han skal inn allikevel. For det gjør jo ikke noe om han er svett, bare han ikke står i trekk og fryser i tillegg! Hehe, skal si meg enig med de ja. :gjeiper: Der jeg hadde hesten før, var det bare ridemiljø, og enkelte av eierne som skulle ut å trene med hestene sine der, hadde samme farge på sin egen genser som hestene hadde på shabracken og bandasjene! Og nei, det var ikke tilfeldig, for jeg spurte. Det så så teit ut ellers fikk jeg til svar. :gjeiper: Og tilvending er alfa omega her ja. Desverre er det mange som lar seg rive med på moter, og faktisk ikke tenker over hva som er det beste fir hesten. Ting skal være gjennomtenkt. Ja, tenkte litt på det, jeg kan jo prøve å berege det slik at jeg bare kan sette han rett inn etter trening. Problemet er bare det at jeg er i stallen til varierende tider, enkelte dager kl 9 på morgenen, andre kl 9 på kvelden, alt etter hva som passer best den dagen. Så blir litt vrient det også. :-/ Men takker for svar!
Skylines Skrevet 2. november 2011 #14 Skrevet 2. november 2011 Han står med det inne ja. Regndekken over ute foreløpig. Du kan jo vurdere en dekkenklipp? Altså bare fjern pels fra undersiden av heten på en måte. La det være igjen pels over hele overlinja? Er jo ikke så pent, men det funker jo rent praktisk om du er redd for kulden. 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #15 Skrevet 3. november 2011 Takk for svar igjen. Ja, det er nok det som muligens er den beste ideen, en dekkenklipp, eller rett og slett bare la vær å klippe halsen. Ser ikke så lurt ut da men. :gjeiper: Men det jeg tenker mest på da, er jo det at han svetter veldig på halsen også under trening, så er litt redd for at han allikevel skal bli syk pga våt pels i kulde/vind. :-/
Skylines Skrevet 4. november 2011 #16 Skrevet 4. november 2011 Tror nok de tåler hardt vær ganske greit. Om det er storm ute ville jeg kanskje tatt ham inn, men vanlig regn og våt hals går nok bra. Det fins jo også avtagbare halsdekken som kan beskytte mot regnet. Om du klipper hele halsen hans, setter han nok fort pels der i forhold til resten av kroppen. De er ganske flinke til å regulere. Min har alltid mest pels der dekkenet ikke dekker. Ang. dekkenklipp så svetter jo ofte hester mest på undersiden av halsen. Du kan jo prøve en dekkenklipp, og hvis du obestemmer deg er det jo bare å klippe resten senere.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 4. november 2011 #17 Skrevet 4. november 2011 Jeg barberer nå slik at hesten rekker å sette pittelitt pels igjen, slik at den ikke blir heelt nakenhest. Hvilken klipp planlegger du? Jeg har aldri brukt dekken med hals på barbert hest, men så har jeg som regel barbert slik at halsen ikke er helt naken heller. Meeen, så er også min ridehestperiode over, så jeg har egentlig ikke peil. Stakkars fjordhesten min som står ute i -30 uten dekken, men hun dævver neppe. (ikke barbert da, hun er så ung at hun ikke er i jevn trening)
Lavendela Skrevet 25. november 2011 #18 Skrevet 25. november 2011 Han står med det inne ja. Regndekken over ute foreløpig. Du kan jo vurdere en dekkenklipp? Altså bare fjern pels fra undersiden av heten på en måte. La det være igjen pels over hele overlinja? Er jo ikke så pent, men det funker jo rent praktisk om du er redd for kulden. Ikke for å pirke, men dette kalles en traceklipp. Ved en dekkenklipp vil det være pels der hvor ett evt lendedekken ville vert.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #19 Skrevet 26. november 2011 Mine greier å stå uten hals, de er alltid helbarbert og tilogmed frysepinnnen overlever det så ingen fare Eneste er at pelsen vokser fortere ut igjen. Men i boksen kan du legge en dyne eller et goldenstripe dekken(om du har) under - det varmer jo oppover halsen. Er uansett ikke halsen hester fryser mest på
kissmequick Skrevet 26. november 2011 #20 Skrevet 26. november 2011 Kanskje dette er en dårlig ide, men hva med å strikke en hals? Varmer jo endel, er enkelt å lage, men funker jo ikke i regn.. Vet ikke jeg, leste tråden og så for meg en hest med skjerf ute i paddocken :gjeiper:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå