Gå til innhold

Resepsjonistjobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har alltid hatt lyst til å jobbe i resepsjon på et hotell eller lignende.

Det jeg lurer på er om man må ha noe utdanning, eller kurs av noe slag for å få en sånn jobb?

Har kun generell studiekompetanse fra før. Er det bare å søke på en sånn jobb da? Har gode engelskkunnskaper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du må ha utdanning. Du kan enten utdanne deg til det gjennom videregående ved å ta:

Videregående trinn 1 (Vg1): service- og samferdsel

Videregående trinn 2 (Vg2): reiseliv

To år opplæring i bedrift: resepsjonsfaget

Eller som du allerede har så kan du ta høyere utdanning ved å ha generell studiekompentanse/realkompentanse:

- Bachelor i reiseliv og hotelledelse ved høgskole eller universiteter

- Du kan så ta en toårig master i hotell- og reiselivsadministrasjon.

Se oversikt over skoler her:

http://utdanning.no/tema/utdanning/finn?s=hotell+og+reiseliv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det må du så absolutt ikke ha!

De fleste på min arbeidsplass (hotell) har ikke utdanning, jeg med.

Anbefaller ikke å ta utdanning innenfor reiseliv hvis du vil jobbe som resespsjonist. Jeg kjenner og vet om utrolig mange som sitter igjen med masse studielån og dårlig betalte resepsjonsstillinger.

Anbefaller heller å jobbe, og etter 5års praksis så kan du ta fagbrevet igjennom arbeidsplassen/fylkeskommunen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt folk i jobb som resepsjonister, både ved kontor/administrasjonsresepsjon og hotellresepsjon.

det finnes utdannelse for dette, og det er et pluss for arbeidsgiver å se at du er fokusert og målbevisst, selvfølgelig. men min oppfatning er at resepsjonsutdannelsen (fagbrev fra vgs) er dårlig, på den måten at læreplanen virker konstruert og sammensatt av et oppkok med lite faglig tyngde. jeg har ikke tatt utdannelsen selv, men hatt lærlinger, og gitt tett oppfølging til flere av dem. jeg har hatt mange i jobb uten utdannelse også, og de med fagbrev skiller seg på ingen måte positivt fra resten. jeg er sikker på at den fireårige utdannelsen kunne vært gjort på ett år av en oppegående person.

det finnes flere veier til rom. hvis dette er noe du vet du vil satse på og utvikle deg inne anbefaler jeg å undersøke andre studiemuligheter. private skoler kan ha ettårig utdannelse. fag innen reiseliv, ledelse og bedriftsøkonomi kan være fine grunnlag, da er du også aktuell for stillinger med større ansvar og høyere lønn.

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får jobb i en resepsjon på et hotell uten utdannelse, jeg er lærling men jobber med både mange faglærte og ufaglærte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen:) Så da kan jeg bare ta sjansen på å søke resepsjonistjobb uten utdannelse da? Jeg blir ikke helt uaktuell av den grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle sammen:) Så da kan jeg bare ta sjansen på å søke resepsjonistjobb uten utdannelse da? Jeg blir ikke helt uaktuell av den grunn?

Overhode ikke, ca. halvparten av de jeg jobber med er ufaglærte. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe krav om at man MÅ ha utdannelse for å kunne jobbe som resepsjonist på et hotel. Selvfølgelig er det en fordel om man har det men det samme er det med språk - jo flere man kan, jo bedre. Det er veldig mange som utdanner seg som resepsjonist - ved å ta fagbrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke får resepsjonsjobb sånn med det samme, vil jeg anbefale deg å prøve å skaffe noe annet innen servicebransjen. Barjobb, restaurant - noe hvor du lærer kundebehandling mv. Og Palle har gode råd, du kan kanskje studere litt og jobbe i bransjen ved siden av?

Ikke gi deg, i alle fall om det er dette du vil. Kjempegøy bransje:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil jobbe som resepsjonist så er det en fordel å være god i språk, å være serviceinnstilt og å ha ok peiling på data. Kanskje du kan melde deg på et kurs i tysk eller spansk mens du søker etter jobber? Jeg tenker at det sikkert gjør deg mer attraktiv :) Skriv også i søknader at du er fleksibel på arbeidstid (dersom du er det) for det ser jeg for meg at sikkert er en stor fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre at dere er så positive:)

Har jo en jobb nå, men ikke i denne bransjen. Men skal kansje flytte til en annen by langt borte etter jul, så da må jeg ha meg ny jobb der! Har tenkt tanken på å lære meg spans evnt fransk også. Ja jeg er veldig fleksibel, kan godt jobbe natt liksom.

Har nok ikke planer om å studere nei, heller ikke ved siden av jobb. Iallefall ikke et fulltidsstudie. Finnes det evnt noen kurs innenfor bransjen som kan være kjekt å ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk litt taktisk når du velger språk, husk du skal lære litt mer (men ikke mye;.) enn feriespråk. Og det du har lyst til å lære er ikke nødvendigvis det språket bransjen etterspør.

Da jeg slutta i bransjen for omlag 10 år siden var mine tyskkunnskaper veldig ettertraktet. Og tysken var ikke impomnerende, bare for å ha dèt sagt. Men vi hadde masse tyske gjester, og de fleste av mine kolleger kunne absolutt ingen ting. Og tyskere er ikke så veldig flinke i engelsk, i alle fall ikke de godt voksne som har tid og råd til å reise rundt.

Har hatt fransk på videregående, det var kjempelett på skolen men utrooolig vanskelig i praksis. Franskmenn prater fort, og de snakker på og forventer at du forstår. Og alle de stumme endingene og sammentrekte ordene synes jeg gjør det vanskelig. Kanskje du kan spørre noen med relevans (reiselivssjef, hotelldirektør e.l.) hvilke språk de anbefaler?

Om du kommer over kurs i data/bookingverktøyene man bruker hadde det vært gull - men er sikkert ikke særlig relistisk. Var så heldig at jeg fikk denne opplæringa på et lite hotell, det var nok utslagsgivende for at jeg året etter fikk hotelljobb i byen. Husker ikke hva datasystemet het, men da var det i alle fall en av de som var bortimot enerådende på markedet. Kanskje noe salg og service-kurs? Sjekk www.aof.no og liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...