AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #1 Skrevet 2. november 2011 Hei:) er student, samboer som studerer litt og jobber litt, får ikke noe særlig lån og plutselig ikke noe særlig med vakter. Jeg to katter og en hund, leilighet, bil osv. Jeg mangler med andre ord penger. Dette er ikkje ment som noen sutretråd:P selv om jeg kunne lagt en av de også Men jeg vil gjerne ha litt tips til billige men gode midagger. Altså ikke mr lee eller spagetthi, men noe som er litt annarledes;) Også gjerne hva dere har med dere til lunch, jeg sliter litt med brødskiver og den slags, liker midagger, frokost lunch og kvelds er ikke noe særlig og det ender ofte med at jeg bare spiser et måltid om dagen. Noe som selvsagt ikke er sunt. Noen som har ideer til hva jeg kan pakke til lunch også, både på skole og jobb? SOm fremdeles ikke er så dyrt?
Charlie28 Skrevet 2. november 2011 #2 Skrevet 2. november 2011 Det beste jeg kan anbefale er at du/dere skriver opp et budsjett over uken og hvor mye dere vil /kan bruke på mat. Så kan du planlegge å handle inn innenfor budsjett. Kan få ting ganske billig da + kan bruke ingredienser i flere retter. Synes rema 1000 oppskrifter som koster under 100kr/dagen gir gode tips. Derso dere bare er 2 stk vil det jo igjen bli enda billigere. Men, det beste er planlegge! Til lunsj; suppe på termos (kan lage fra før og ha til flere dager). Havregrynsgrøt. Ha med havregryn i boks med evnt sukker/kanel og tilsett vann --> ha i microovn.
Gjest Varpunen Skrevet 2. november 2011 #3 Skrevet 2. november 2011 anbefaler denne bloggen jeg. Der er det mye tips både til middager og annet, og det meste er billig husk å bla deg bakover til den lev for en 10er om dagen serien som gikk tidligere i høst 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #4 Skrevet 3. november 2011 Hvis du kjøper egg i disse store (First Price?) pakkene som de blant annet har på Kiwi, kan du f.eks. lage omelett som både kan spises til lunsj og middag. Havregryn er billig, og du trenger bare en klype salt og vann (+ smakstilsetning; kanel, sukker, banan el.l.) i tillegg. Poteter og løk er billig, og frosne koteletter har en lav kilopris. Sett opp budsjett, planlegg måltidene og ta vare på middagsrester slik at du kan spise disse til lunsj dagen etterpå. Vær kreativ og eksperimenter med de matvarene du har i huset fremfor å kjøpe inn til en oppskrift hver dag. Dessuten er det gøy å eksperimentere
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #5 Skrevet 3. november 2011 Koteletter kan også renskjæres fra bein og evt. fett, og brukes i wok eller gryteretter
Gjest Lille-pus Skrevet 4. november 2011 #6 Skrevet 4. november 2011 Tipser om retter med linser og med bønner. Billig råstoff og veldig godt
StrawberryQueen Skrevet 7. november 2011 #7 Skrevet 7. november 2011 På utenlandske butikker får du tak i krydder, woksauser, hermetise grønnsaker og tomatpure for en billigere penge enn på Rema eller Kiwi. Under lærlingtiden min hadde jeg ikke så mye penger å rute med, så da lærte jeg virkelig å tenke matbudsjett!! En favoritt for en billig penge var tomatsuppe av buljong, litt tomatpure, chilli- eller tacokrydder, paprika, løk og squash. Kjøttdeig hvis jeg hadde noen kroner ekstra
Aviale Skrevet 7. november 2011 #8 Skrevet 7. november 2011 Løksuppe er kjempebillig til middag, for 2 porsjoner betalte jeg ca 15 kr for råvarene, og da hadde jeg også poteter godt er det også!
StrawberryQueen Skrevet 7. november 2011 #9 Skrevet 7. november 2011 Mye godt man kan lage med ris også Sånne 5kg sekker fra First Price eller X-tra (Coop)er helt grei ris. Godt med kylling og hakkete tomater, og litt grønsaker :gjeiper:
Frk. Belle Skrevet 7. november 2011 #10 Skrevet 7. november 2011 Bønner og ris er bra "fattigmannskost" (mener på ingen måte å fornærme!). Tørre bønner er kjempebillig! Jeg koker gjerne en stor porsjon og fryser. Denne vegetarbloggen synes jeg har mange gode oppskrifter.. Byggryn er også billig. Byggotto med bare litt parmesan (og av den billiste typen) kan jo være en god ide? Her er en oppskrift jeg synes er super!
Rumle Skrevet 8. november 2011 #11 Skrevet 8. november 2011 Bønner og ris er bra "fattigmannskost" (mener på ingen måte å fornærme!). Tørre bønner er kjempebillig! Jeg koker gjerne en stor porsjon og fryser. Denne vegetarbloggen synes jeg har mange gode oppskrifter.. Byggryn er også billig. Byggotto med bare litt parmesan (og av den billiste typen) kan jo være en god ide? Her er en oppskrift jeg synes er super! Kan man virkelig bruke vanlige norske bygg-gryn til dette?
Frk. Belle Skrevet 8. november 2011 #12 Skrevet 8. november 2011 Kan man virkelig bruke vanlige norske bygg-gryn til dette? Jepp, jeg bruker byggryn fra bakehylla på Rema Pleier å legge dem i bløt over natta men usikker på om det egentlig er nødvendig...
Rumle Skrevet 8. november 2011 #13 Skrevet 8. november 2011 Så bra, da skal jeg prøve det! Mener jeg leste en artikkel et eller annet sted/ en eller annen gang om at det burde være perlebygg (det er vel det som står i oppskriften også), og da forstod jeg det slik at det hadde mye å si, så jeg mistet litt motet på å prøve Men nå skal jeg jammen prøve likevel
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå