AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #1 Del Skrevet 1. november 2011 Lurer litt på trafikkregler i forhold til rundkjøring..med 2 felt. Hvis jeg skal rett frem i rundkjøringen så legger jeg meg til høyre ( det er en 4veis rundkjøring) , den som kommer fra venstre for meg og skal til venstre , må vel egentlig skifte fil før den kjører ut av rundkjøringen såvidt jeg husker? stemmer ikke det? Har jeg vikeplikt for denne bilen når den egentlig kommer bak meg og jeg kjørte inn i rundkjøringen først? en annen ting jeg lurer på når man kjører på 4 felts motorvei og skal skifte fil fra venstre til midtre fil..samtidig skal den fra høyre filen også innpå midterste fil..hvem har vikeplikt? bare lurer ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
talin Skrevet 1. november 2011 #2 Del Skrevet 1. november 2011 Hvis jeg skal rett frem i rundkjøringen så legger jeg meg til høyre ( det er en 4veis rundkjøring) , den som kommer fra venstre for meg og skal til venstre , må vel egentlig skifte fil før den kjører ut av rundkjøringen såvidt jeg husker? stemmer ikke det? Har jeg vikeplikt for denne bilen når den egentlig kommer bak meg og jeg kjørte inn i rundkjøringen først? Hvis det er like mange felt alle veier, så skal bilen som kommer ifra venstre ikke skifte felt. Den skal holde venstre felt når den kjører inn i rundkjøringen og når den kjører ut ifra rundkjøringen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cellar Skrevet 2. november 2011 #3 Del Skrevet 2. november 2011 Det første du spør om var ifølge teorilæreren min et typisk uhell som skjer i rundkjøring. Den som ligger i innerste fil og skal ut av rundkjøringa, skal passe på slik at det ikke ligger noen i høyrefila. Derfor MÅ du sjekke speil og tidlig vise at du skal ut, og ikke skifte fil forsent. Dette håper jeg du lærer når du øvelseskjører En skal dessuten ikke skifte fil som en gjør på motorvei - du ska derimot ha en jevn kurve ut av rundkjøringen. Mulig jeg tar heeelt feil her, men tror ikke det er en klar vikepliktregel på dette, synes å huske at teorilæreren min sa at det er vanskelig å si hvem som har skylda hvis det blir kræsj. Kommer man seg ikke ut pga at andre biler blokkerer så bør man ta en runde til. På det andre så regner jeg med at du tenker at bilene kjører parallellt med hverandre. Her må man bare vise tegn og se seg for og om, samarbeide med trafikken. Vurdere å øke/senke hastigheten. Rett meg gjerne om jeg tar feil her også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #4 Del Skrevet 3. november 2011 En rundkjøring er å betrakte som en helt vanlig vei, med forkjørsrett. Dvs at vanlige regler gjelder ved feltskift etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå