Gå til innhold

Mistenker PCOS, hjelp meg..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er ei 17 år gammel jente som har ganske mye kroppshår. veiviser jeg må fjerne hele tiden, bikinilinjen har vokst lengere og lengere utover, har hår i rompa og utover. Jeg fjerner det så ofte jeg gidder, men er bare stress og det vokser ut så fort uansett. Jeg skulle så innmari ønske at jeg hadde normal hårvekst, da hadde jeg vært utrolig lykkelig. Hårveksten er også den eneste grunnen til at jeg er jomfru..

Har lenge tenkt at jeg skal manne meg opp til å gå til legen, men det er så flaut. Og er det noe legen kan gjøre med det? vil så innmari få alle hårene vekk og være normal. jeg er så trist!

Hva skal jeg gjøre? Er det pcos?

har sett at det er flere kvinner her inne som har pcos, så håper på svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du noen andre symptomer da? Hårvekst alene gir vel ikke misstanke om pcos

• Liker 1
Skrevet

Hvordan er det med armene? Har du bart/skjegg? Mørkt eller lyst hår? Hvordan er vekten din? Menstruasjon?

Skrevet

Nei, tror ikke det. Er ikke tynn, men ikke kjempe feit heller!

Gjest shirelle
Skrevet

du må bare dra til legen, det er best å ta tak i det så fort som mulig :)

Men det er ikke sikkert det er pcos du har.

Skrevet

Hvordan er det med armene? Har du bart/skjegg? Mørkt eller lyst hår? Hvordan er vekten din? Menstruasjon?

jeg har litt hår på fingerne og de irriterer meg, har endel hår på armene men ikke maasse. har heldigvis ikke bart eller skjegg, bare litt dun. Menstruasjonen er normal, noen dager forsen som oftest.

Skrevet

Du har hår over hele kroppen - utenom under håndflatene og under fotbladene.

Det er helt normalt å ha hår på fingrene. Om du ser på tærne dine, så vil jeg tro du har der å! Men hvis du har EKSTREMT mye hårvekst, så skjønner jeg godt at du vil sjekke ut. Men er det snakk om tynt, småhår over hele kroppen - så har du absolutt ingenting å bekymre deg for.

Hilsen ei med mørkt hår, som har mye hår på armene ++

• Liker 2
Skrevet

Hårveksten din høres helt normal ut, og er på ingen måte et tegn på PCOS. Alle har hår de stedene du beskriver, de som er mørkere eller har gener for det har mørkere/mer hår.

Symptomer på PCOS er:

- Veldig uregelmessig menstruasjon

- Overvekt

- Dårlig hud

- Sjenerende hårvekst

- Hormonforstyrrelser (måles hos lege)

- Cyster på eggstokkene (gynekolog vurderer ved innvendig ultralyd)

Man trenger ikke å ha alle trekkene for å få påvist PCOS, men hårvekst alene er ikke noe symptom.

• Liker 1
Skrevet

Alle har vekst i rompa, men ikke alle vet om det. Jeg fjerner det rett som det er, og om jeg skal bli veldig prippen har jeg ogsa veiviser.. men det gir jeg beng i.

Om du synes det er veldig sjenerende hadde jeg likevel dratt til legen. kanskje du kan faa noe piller mot veksten?

• Liker 2
Skrevet

Bare økt hårvekst er ikke et symptom på pcos, men vil du være helt trygg er det bare å bestille en legetime så får du sjekket det ut så slipper du å lure på det!

jeg har pcos, og har egentlig ikke så sterke symptomer syns jeg, tenkte hvertfall ikke så mye over det før, jeg er litt lubben, men det har jeg alltid vært, jeg har også litt økt hårvekst, men det er bare lyse dun, ikke ordentlige hår.. Jeg har litt uregelmessig mens, sykluser på ca 35 dager, og det er ganske "bra" til pcos å være, det største problemet mitt er kviser, det har jeg mye av og blir ikke kvitt det..

Forteller bare dette for å forklare at pcos er en sykdom som slår ut veeeldig forskjellig på folk, så det er ikke noe fasitsvar på symptomer.

Er du bekymret så bestill en legetime å ta hormonblodprøver!

Skrevet

Tusen takk for svar! det er ikke lyse hår jeg har på kroppen, veiviseren er helt mørk, og jeg har mørke hår over hele navelen. veiviseren er såppas kraftig at jeg måå fjerne den. og hår i rompa og utover som går utenfor en vanlig truse, kan ikke være normalt!

Skrevet

magen skulle det stå, ikke navelen ****

Skrevet

Vil bare si at jeg har vært i akkurat samme situasjon som deg! Jeg er også 17år og har hatt svært dårlig selvtillit lenge på grunn av mye hårvekst. Jeg mistenkte Pcos og, pga mye hårvekst, men også pga jeg hadde mye problemer med mensen. Legen min sjekket meg, tok blodprøver og sendte meg til gynekolog som så at jeg hadde uvanlig mange cyster på eggstokkene, men det var ikke pcos. Aner ikke årsaken til at det var slik for meg, men var nok kanskje bare en hormonforstyrrelse.

Jeg ble først satt på Diane p-pillen, men de byttet meg over til Yasminelle(siden det er den mer moderne typen av Diane med mindre hormoner, færre bivirkninger, men samme effekt) Disse p-pille merkene skal visst hjelpe på hormonforstyrrelser som øker hårvekst.

Siden dette har plaget meg i så lang tid og så mye, investerte jeg i permanent hårfjerning. Dette er også et alternativ, men svært dyrt dessverre. Skal du gjøre dette så sørg for at du får hårfjerningen utført med Alexandritlaser, ikke IPL siden den er mye mer smertefull og mindre virkningsfull.

Jeg var heldig å finne et sted hvor man betaler kun èn sum med en gang og får så mange behandlinger man ønsker i 2 år.

Og angående hår i rumpa; epilator/brasiliansk voksing ;)

Føler meg ihvertfall at det har blitt mye bedre for meg :) Håper det bedrer seg for deg og! :)

Skrevet

Jeg har pcos, men har ikke noe ut over normal hårvekst, så det trenger som sagt ikke være det du har :) Men best å få det sjekket ut hos lege!

Skrevet

så bra at jeg ikke er alene om dette!!! har nok penger, så blir nok permanent harfjerning engang jeg får mannet meg opp og ikke er for flau...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...