Gå til innhold

Mye sykemeldt - ferie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min samboer har vært sykemeldt størstedelen av dette året, og har i løpet av denne tiden operert flere ganger. Vi har ikke kunnet tatt ferie dette året pga dette, og selv om jeg er student og benyttet sjansen til å jobbe mye i sommer, så hadde det vært kjekt om han kunne tatt ut litt ekstra ferie (eks. når jeg har skoleferie) neste år.

Nå når det nærmer seg slutten på året så lurer jeg på hvilke regler som gjelder for ferie når man har vært såpass mye sykemeldt? Han er nettopp begynt å jobbe (ikke 100% ennå). Ser at det står at man har visse rettigheter for overføring av ferie når man har vært sykemeldt uten mulighet til å avvikle ferie, men hvordan fungerer det neste år med tanke på at ferie er noe man opparbeider seg? Får han da kun den overførte ferien (+ det han har opparbeidet seg de mnd han har vært i jobb) eller har han krav på den normerte ferien (og feriepengene fra "sykemeldingsåret") i tillegg til den overførte ferien siden det er faktisk er "gyldig fravær"?

Litt off topic: Han ble heller ikke tatt med i lønnsjusteringen pga at han har vært sykemeldt, og selv om jeg forstår at de ikke har så mye arbeid å basere justeringen på så lurer jeg på om det finnes noe regler rundt dette når man har vært sykemeldt da det faktisk ikke er hans feil at han har vært syk. Alle de andre ble justert opp.

De på jobben hans er ikke så veldig behjelpelige når han har forhørt seg rundt det med ferie. Jeg forstår jo at det ikke er så populært å spørre om hvordan det er med ferie når man har vært såpass mye sykemeldt, men han er jo nødt til å fremlegge krav om overføring før året er omme.

Fint om noen kan svare på dette, og/eller linke til lover som omhandler dette temaet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...