Gå til innhold

Mye sykemeldt - ferie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min samboer har vært sykemeldt størstedelen av dette året, og har i løpet av denne tiden operert flere ganger. Vi har ikke kunnet tatt ferie dette året pga dette, og selv om jeg er student og benyttet sjansen til å jobbe mye i sommer, så hadde det vært kjekt om han kunne tatt ut litt ekstra ferie (eks. når jeg har skoleferie) neste år.

Nå når det nærmer seg slutten på året så lurer jeg på hvilke regler som gjelder for ferie når man har vært såpass mye sykemeldt? Han er nettopp begynt å jobbe (ikke 100% ennå). Ser at det står at man har visse rettigheter for overføring av ferie når man har vært sykemeldt uten mulighet til å avvikle ferie, men hvordan fungerer det neste år med tanke på at ferie er noe man opparbeider seg? Får han da kun den overførte ferien (+ det han har opparbeidet seg de mnd han har vært i jobb) eller har han krav på den normerte ferien (og feriepengene fra "sykemeldingsåret") i tillegg til den overførte ferien siden det er faktisk er "gyldig fravær"?

Litt off topic: Han ble heller ikke tatt med i lønnsjusteringen pga at han har vært sykemeldt, og selv om jeg forstår at de ikke har så mye arbeid å basere justeringen på så lurer jeg på om det finnes noe regler rundt dette når man har vært sykemeldt da det faktisk ikke er hans feil at han har vært syk. Alle de andre ble justert opp.

De på jobben hans er ikke så veldig behjelpelige når han har forhørt seg rundt det med ferie. Jeg forstår jo at det ikke er så populært å spørre om hvordan det er med ferie når man har vært såpass mye sykemeldt, men han er jo nødt til å fremlegge krav om overføring før året er omme.

Fint om noen kan svare på dette, og/eller linke til lover som omhandler dette temaet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis han er helt nyansatt, og har vært sykemeldt det meste av ansettelsesperioden, er det ikke så rart om jobben ikke responerer på spørsmål om ferie neste år... Det er kanskje litt lite strategisk å spørre om før han er tilbake i jobb, SÅ hastverk er det vel ikke?

Uansett - dersom han i 2011 har blitt trukket i lønn i måneden bedriften betaler ut feriepenger (slik det er vanlig at mange blir, og dersom han hadde begynt i jobben da) og ikke har avviklet noe ferie i det hele tatt, har han krav på å få overført noe av ferien til neste år. Tror det er 10-11 dager han kan søke om overføring av.

Dersom han startet i jobben i høst, eller har fått lønn/sykepenger alle månedene siden han startet opp, har han ikke noe ferie "til gode", som kan overføres (med lønn) til 2012.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han er helt nyansatt, og har vært sykemeldt det meste av ansettelsesperioden, er det ikke så rart om jobben ikke responerer på spørsmål om ferie neste år... Det er kanskje litt lite strategisk å spørre om før han er tilbake i jobb, SÅ hastverk er det vel ikke?

Uansett - dersom han i 2011 har blitt trukket i lønn i måneden bedriften betaler ut feriepenger (slik det er vanlig at mange blir, og dersom han hadde begynt i jobben da) og ikke har avviklet noe ferie i det hele tatt, har han krav på å få overført noe av ferien til neste år. Tror det er 10-11 dager han kan søke om overføring av.

Dersom han startet i jobben i høst, eller har fått lønn/sykepenger alle månedene siden han startet opp, har han ikke noe ferie "til gode", som kan overføres (med lønn) til 2012.

Han har jobbet der i mange år, og har ikke spurt om ferie før etter han var tilbake i jobb. Det er selvsagt ikke optimalt allikevel, som nevnt tidligere, men han er jo nødt til å spørre om det nå og evt. fremsette krav siden det ikke er lenge til årsskifte ;)

"Ferieoverføring ved sykdom

Ved arbeidstakers sykdom er regelen om ferieoverføring en annen. Her har arbeidstaker en rettighet. Har arbeidstaker vært syk i løpet av ferieåret og derfor ikke har kunnet avvikle ferie, kan han kreve ferie overført. Ferieloven § 9 fastslår at det kan kreves overført inntil 12 virkedager (2 uker) ferie. Arbeidstaker må fremsette kravet innen ferieårets utløp.

Krav på overføring av ferie med inntil 12 virkedager (2 uker) ved sykdom utelukker ikke at det kan avtales annen overføring av ferie. Dette kan være aktuelt hvor arbeidstaker blir syk før hovedferie er avviklet, og er sykemeldt ut året. Arbeidstaker kan da til sammen overføre 4 uker ferie til neste ferieår."

Dette er gjeldene i min samboers tilfelle, men det hadde vært litt greit å vite litt mer en kun det som er nevnt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble lurt av setningen din "han har nettopp begynt å jobbe", og leste det som at han var ny i jobben, beklager.

siden han ikke har fått tatt ferie i år, har han krav på å få overført inntil 12 dager som det står i loven. Hva er det egentlig for noe mer du lurer på?

Han kan f.eks. ikke kreve å få ta 5 uker + 12 dager i sommerperioden neste år, men det betyr ikke at han ikke kan få det av bedriften likevel, om det passer for dem.

Jeg vil anta det er litt tidlig med sommerferie2012-planlegging for bedriften, så det kan være lurt å vente litt med spørsmålene - til over nyttår kanskje?

Når det gjelder om man skal følge med på lønnsvekst under sykemelding antar jeg det er regulert i tariffen hans. For han er vel organisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du selv sier, han kan be om å få overført fire uker. Men, ber han om dette nå risikerer han at bedriften pålegger ham å ta ut noe ferie før årsskiftet. Om det ikke lar seg gjøre å ta ut opptjent ferie i år pga forhold ved arbeidsplassen (mye å gjøre, ikke vikarer o.l.)kan han be om å få ferien utbetalt (er usikker på krav/kan be om her, sorry).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og det kan være verd å sjekke ut hvor sterkt han står ift. retten til å avvikle ferien i hovedferieperioden på sommeren. Høres ut som noe for fagforeninga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han har jo moglegheit til å ta ut ferie no før nyttår, så det skal mykje til at han får overført meir enn to veker (som alle kan få overført).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han vært mye sykmeldt så kan han overføre mer enn to uker, det er etter ferieloven ikke lov å betale ut ferie.

Er han i arbeid nå, så kan han selvsagt ta ut ferien i år, ihht ferie oven er arbeidstaker pliktig å ta ferie og arbeidsgiver pliktig å legge til rette for at arbeidstaker kan ta ut ferie..

Ang lønnsoppgjør, er det ikke noen rett å bli justert, men personlig vil jeg si det er smålig av bedriften å ikke regulere sykmeldte. Alternativet her er at han får en justering utenom lønnsoppgjør år han er tilbake..

Men som alltid en sak har flere sider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...