Gå til innhold

Religion og etikk Vg3 - privatist


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg har religionseksamen-muntlig i faget religion og etikk Vg3 snart og driver og ser på kompetansemålene. I kompetansemålene står det blant annet at at jeg må kunne om Islam, Kristendommen og en valgfri religion. Hvis jeg f.eks. velger hinduismen i tillegg til de to, trenger jeg da f.eks. ikke å kunne om jødedom og buddhismen? Da kan ikke eksaminatorene spørre meg om de to religionene? Er det sånn, eller må jeg kunne alle(står ikke det i kompeansemålene). De kan vel KUN spørre meg spørsmål med utgangspunkt i kompetansemålene og ikke noe utover det? :)

Forresten, er det noen her som har tatt religion og etikk vg3 som privatist? :) Går det som regel greit å få toppkarakter hvis man kan alle kompetansemålene? Er det noen spesielle temaer jeg bør lese mest om, som det er veldig vanlig å få? Regner med at det er vanlig å kunne sammenlikne de ulike religionene, og se de store sammenhengene eller? Bør jeg lese meg opp på aktuelle saker om religion, etikk og sånn, altså det som er i mediebildet nå også? Håper på noen tips, merker jeg er nervøs, selv om dette bør gå bra :D

Tusen takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

Jeg har også privatisteksamen i religion og etikk, vg3, i løpet av denne uka! Jeg lurer også på dette med å kunne om kristendommen, islam og en valgfri religion. Det er vel bare slik at vi må kunne om tre av verdensreligionene da, jeg har valgt jødedom og islam og kristendom må jeg kunne om! Det står slik formulert i kompetansemålene for faget:

http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/Modul/?gmid=0&gmi=17630&v=5

ER DET VIRKELIG SLIK?? WÆÆ, JEG FRIKER LITT UT NÅ, FORDI JEG HAR KONSENTENTRERT MEG OM KRISTENDOM, ISLAM OG JØDEDOM(VALGFRI RELIGION). :lete:

Kan noen bekrefte dette og hvem kan jeg eventuelt spørre om dette???

Vær så snill og svar!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde religionseksamen for 5 måneder siden. Det er riktig som dere tolker det. Har du valgt hinduismen, trenger du ikke å kunne noe om buddhismen eller jødedommen :)

Det er veldig vanlig å gi oppgaven: Sammenlikn islam med din valgfrie religion, så det er viktig å ha noen punkter klar på det!

Utover det må dere kunne kunnskapsløftemålene. De krever ikke at man skal kunne noe som ikke står i pensum (Altså ikke spørsmål om dagsaktuelle saker)

Jeg var uheldig og kom opp i kristendommens historiske utvikling utenfor Europa (no shit) Ble litt tatt på sengen, men det gikk bra. Lag gode notater (Stikkord!!!!) fra hvert læreplanmål (Ikke fra hvert kapittel, for du kommer som oftest opp i et mål eller et delmål) Så er du godt rustet.

Bruk de 20min godt og pugg notatene du hadde på forhånd! det går nok kjempebra. Jeg fikk 6 med den teknikken, og jeg hadde ikke lest veldig mye, bare laget gode notater...

Lykke til

edit: leif

Endret av altflyter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også privatisteksamen i religion og etikk, vg3, i løpet av denne uka! Jeg lurer også på dette med å kunne om kristendommen, islam og en valgfri religion. Det er vel bare slik at vi må kunne om tre av verdensreligionene da, jeg har valgt jødedom og islam og kristendom må jeg kunne om! Det står slik formulert i kompetansemålene for faget:

http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/Modul/?gmid=0&gmi=17630&v=5

ER DET VIRKELIG SLIK?? WÆÆ, JEG FRIKER LITT UT NÅ, FORDI JEG HAR KONSENTENTRERT MEG OM KRISTENDOM, ISLAM OG JØDEDOM(VALGFRI RELIGION). :lete:

Kan noen bekrefte dette og hvem kan jeg eventuelt spørre om dette???

Vær så snill og svar!! :)

Slutt å skrike og pust ut! Du har forstått det helt rett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...