Gå til innhold

Eplehuset har rotet bort harddisken min

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ville nå heller anbefalt en ekstern harddisk, gjerne med speil slik at man har en garanti dersom den også skulle kræsje.

Så tar man backup et par ganger i uka, kommer vel litt an på hvor ofte man trenger det

En "kjekk" ting med eksterne disker er at det er så enkelt å spre virus til dem. En brent CD/DVD plate kan ikke bli infisert, om du har lagret ting på den før maskina fikk virus.

Men for all del, eksterne disker er veldig greie om man har en rimelig god sikkerhetstankegang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men la oss si at maskina har krasjet da, og den er levert inn til reparasjon. Da har man jo ingen mulighet til å ta egen backup av den fordi maskinen er ødelagt...

Da har man seg selv å skylde på.

Man bør ta regelmessige sikkerhetskopier, og ikke vente til rett før maskinen streiker. Det er jo hele meningen med sikkerhetskopi..

Skrevet

Men er det noen som har en anelse om hvordan man skal gå frem i forhold til det økonomiske tapet her?

Skrevet

Avskrive det som en lærepenge for manglende egen sikkerhetskopi?

• Liker 1
Skrevet

Avskrive det som en lærepenge for manglende egen sikkerhetskopi?

Eplehuset har allerede erkjent skyld, spørsmålet er hvordan det økonomiske tapet skal regnes ut.

• 2 uker senere...
Skrevet

Mysteriet er nå løst, dog problemet ikke; de har funnet ut at de har kastet harddisken og at den er kjørt vekk for knusing sammen med mye annet søppel. Er det mulig? Det er visse omstendigheter man kan godta lettere; innbrudd, brann, ting utenfor deres kontroll. Men de har altså KASTET backupen på dynga!

Skrevet

Ikke bra!

De kan da virkelig ikke ha så dårlige rutiner at de kaster en harddisk med sikkerhetskopi av en kunde sine data. Uansett, dataene er da tapt så "bare" å bli enig om en erstatningssum.

Min tillitt til Eplehuset var litt slitt fra før av, og denne historien hjelper ikke. Håper Apple åpner butikk (fysisk butikk, ikke netthandel) i Oslo i nær fremtid.

Skrevet

kjipt å miste alt men det er faktisk ditt eget ansvar å ta backup av tingene dine.

Skrevet

kjipt å miste alt men det er faktisk ditt eget ansvar å ta backup av tingene dine.

Nå er det jo nettopp backup´en Eplehuset har ødelagt.

• Liker 1
Skrevet

Ikke bra!

De kan da virkelig ikke ha så dårlige rutiner at de kaster en harddisk med sikkerhetskopi av en kunde sine data. Uansett, dataene er da tapt så "bare" å bli enig om en erstatningssum.

Min tillitt til Eplehuset var litt slitt fra før av, og denne historien hjelper ikke. Håper Apple åpner butikk (fysisk butikk, ikke netthandel) i Oslo i nær fremtid.

Oslo har to fysiske butikker i Oslo, og det var nettopp i Oslo dette skjedde.

Skrevet

Nå er det jo nettopp backup´en Eplehuset har ødelagt.

du leverer da ikke fra deg backupen din til en slik tredjepart...? ideelt sett bør du ha en backup liggende hjemme og en backup liggende på et annet fysisk sted.

Skrevet

du leverer da ikke fra deg backupen din til en slik tredjepart...? ideelt sett bør du ha en backup liggende hjemme og en backup liggende på et annet fysisk sted.

Hvis du tar deg bryet med å lese tråden ser du at vi har hatt denne diskusjonen allerede. TS bekrefter at Eplehuset har tatt på seg skylden, og selv om TS nok uansett burde hatt egen kopi har det ingenting å se når Eplehuset faktisk har påtatt seg ansvaret.

• Liker 1
Skrevet

Oslo har to fysiske butikker i Oslo, og det var nettopp i Oslo dette skjedde.

Du misforstod.

Jeg skrev at jeg håper Apple åpner butikk i Oslo. Vet at Eplehuset har to butikker i Oslo, men det er nettopp de jeg kunne ønske jeg hadde et skikkelig alternativ til.

Skrevet

Hvis du tar deg bryet med å lese tråden ser du at vi har hatt denne diskusjonen allerede. TS bekrefter at Eplehuset har tatt på seg skylden, og selv om TS nok uansett burde hatt egen kopi har det ingenting å se når Eplehuset faktisk har påtatt seg ansvaret.

jeg har faktisk lest tråden og selv om Eplehuset tar på seg skylden synes jeg det er dumt å gi fra seg den eneste backupen en har. jeg regner med TS synes det samme nå som det som har hendt har hendt.

Skrevet
Men det er jo selve backupen de har rotet bort...

Din egen backup?

Det er tåpelig å ikke ha backup i disse dager.

Skrevet

Jeg kan gjenta dette nok en gang; Mac tok kvelden nesten med en gang etter kjøp. Ja, jeg burde tatt backup samme dag, men dette ble istedet gjort hos Eplehuset. De ba meg komme tilbake noen dager senere for å hente harddisken da det var mye som skulle overføres. Da jeg kom for å hente, så var den borte.

En ting er innbrudd, brann, ting utenfor deres kontroll. Men de innrømmer og ha KASTET backup´en min. Ja jeg ser min rolle i det og skulle ha hatt en ekstra backup i tillegg, men her har da vitterlig Eplehuset opptrådd svært kritikkverdig. Man KASTER da ikke kundens utstyr!

Skrevet

Eh, hvor mye kan du ha fått inn på maskinen hvis den var nyinnkjøpt?

Skrevet

Eh, hvor mye kan du ha fått inn på maskinen hvis den var nyinnkjøpt?

Absolutt alt, tusenvis av bilder, mye dokumentarbeid, musikk. Overført fra gammel pc (som ble solgt).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...