AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #1 Skrevet 1. november 2011 Eplehuset tok backup av harddisken min da harddisken måtte skiftes. Absolutt ALT ligger på den eksterne harddisken, sensitiv informasjon, bilder med affeksjonsverdi, men ikke minst bilder av økonomisk verdi (har hatt fotoutstillinger, selger bilder). I tillegg mye annet arbeid jeg har lagt ned mye tid i. Og selvsagt nedlastninger til iTunes er jo et kapittel for seg selv.. De har nå lett i flere uker, men finner ikke harddisken. De innrømmer å ha vært toskete som ikke hadde harddisken liggende sammen med mac´en. "Vi ringer deg hvis vi finner den" Dette er IKKE godt nok for meg. Hva slags erstatningsansvar har Eplehuset her?
AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #2 Skrevet 1. november 2011 Signerte du under på et papir da du leverte inn maskinen? De gangene jeg har levert maskin til service hos Eplehuset har jeg måttet signere på en avtale der de fraskriver seg alt ansvar for tap av data. Dersom ikke annet er avtalt vil jeg påstå at du har en god sak når det gjelder å søke om erstatning. Da reelle direkte tap og ervervsmessige tap i fremtiden på grunn av tapte bilder.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #3 Skrevet 2. november 2011 Signerte du under på et papir da du leverte inn maskinen? De gangene jeg har levert maskin til service hos Eplehuset har jeg måttet signere på en avtale der de fraskriver seg alt ansvar for tap av data. Dersom ikke annet er avtalt vil jeg påstå at du har en god sak når det gjelder å søke om erstatning. Da reelle direkte tap og ervervsmessige tap i fremtiden på grunn av tapte bilder. Jeg signerte et papir på at jeg levere inn Mac, men husker ikke om papiret inkluderte den eksterne harddisken. Jeg kan ikke huske at det stod noe om at Eplehuset fraskriver seg alt ansvar for tap av data på det papiret jeg skrev under. Er 70 mil unna det papiret og får ikke sjekket.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #4 Skrevet 2. november 2011 Skjønner. Jeg sikter til punkt 2 i vilkår for serviceinnlevering som del av serviceskjema, som signeres ved innlevering til service. http://www.eplehuset.no/Serviceskjema.pdf 2. Kunden plikter før innlevering å ta backup av lagret informasjon. Eplehuset er ikke ansvarlig for eventuelle tap av data.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #5 Skrevet 2. november 2011 Skjønner. Jeg sikter til punkt 2 i vilkår for serviceinnlevering som del av serviceskjema, som signeres ved innlevering til service. http://www.eplehuset.no/Serviceskjema.pdf Men det er jo selve backupen de har rotet bort...
AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #6 Skrevet 2. november 2011 Men det er jo selve backupen de har rotet bort... Jeg er klar over det. Det hjelper dog trolig lite dersom man selv har signert på at man har tatt backup før innlevering, og at Eplehuset ikke er ansvarlig for eventuelle tap av data. Tar ikke Eplehuset sin side, bare påpeker hva som trolig kommer ut av det. 2
Gjest Consensio Skrevet 2. november 2011 #7 Skrevet 2. november 2011 Utrolig trist. Husk å ta egen backup som du aldri leverer fra deg neste gang, eller egentlig hele tiden. Jeg tar vel backup minst et par ganger i uka selv da det fu opplevde er min største skrekk 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #8 Skrevet 2. november 2011 Men det er jo selve backupen de har rotet bort... Når du skal levere fra deg backupen er det lurt å ta backup av den... (nei, tuller ikke)
AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #9 Skrevet 2. november 2011 Men la oss si at maskina har krasjet da, og den er levert inn til reparasjon. Da har man jo ingen mulighet til å ta egen backup av den fordi maskinen er ødelagt... 1
charlott Skrevet 2. november 2011 #10 Skrevet 2. november 2011 Her er det jo ikke bare snakk om "tap av data", noe som det er vanlig at serviceinstutisjoner reserverer seg mot. Eplehuset har fysisk mistet din eksterne harddisk og det er jo en helt annen sak. Selvsagt må de erstatte harddisken, og en form for kompensasjon for de medfølgende problemene (Les; tap av data) det har gitt deg, bør du absolutt få.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #11 Skrevet 2. november 2011 Nei vet du hva. Da jeg jobbet på data-support var det mange dumme kunder som ikke hadde tatt backup av sakene sine før de sendte pc til reparasjon. Hva tror de egentlig? av og til for å fikse problemet må det gjøres grundig gjennomgang, som kan medføre sletting. Alle vet at i 2011 så tar man backup. Problemet her er at de har rotet bort disken. Ikke at du glemte å ta backup. 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #12 Skrevet 2. november 2011 Det er EPLEHUSET som har tatt backup av harddisken min, det er ikke slik at jeg har levert dem backupen min, og så har de rotet den bort.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #13 Skrevet 2. november 2011 Har forøvrig nylig snakket med dem, og jeg har varslet at jeg kommer til å holde de økonomisk ansvarlig for tap hvis ikke de finner backupen innen rimelig tid. Det ble ikke sagt noe om at de ikke kan holdes ansvarlig.
Gjest Consensio Skrevet 2. november 2011 #14 Skrevet 2. november 2011 Det er EPLEHUSET som har tatt backup av harddisken min, det er ikke slik at jeg har levert dem backupen min, og så har de rotet den bort. Ja tror vi alle forstod det, men det er dessverre slikt som skjer noen ganger, og derfor må man alltid ta egen backup
Gjest Coarvi Skrevet 2. november 2011 #15 Skrevet 2. november 2011 Unnskyld meg, men har du IKKE hatt EGEN backup av bl.a. bildene dine, som tydeligvis er av økonomisk verdi??? Jada, Eplehuset har gjort en feil ved å miste backupen (som jeg egentlig ikke skjønner at de tok i utgangspunktet, det burde jo være ditt eget ansvar), men du har gjort en enda større feil ved å ikke ta egen backup. Dessverre er det slik at veldig mange ikke har forstått at backup er et must i dag, har selv en venninne som nettopp klaget over at alle bildene fra de siste 5 årene forsvant da PC-en kræsjet. Jeg forstår ikke at det går an... Hva du har rett på aner jeg ikke, da det burde forventes at du har en egen backup. Samtidig bør jo ikke Eplehuset slippe unna med sånt slurv (eller tyveri?). Man pleier som regel å få ganske greie svar på forbrukerforumet til diskusjon.no, hvis du ikke får noen givende svar her. 3
charlott Skrevet 2. november 2011 #16 Skrevet 2. november 2011 (endret) Det er EPLEHUSET som har tatt backup av harddisken min, det er ikke slik at jeg har levert dem backupen min, og så har de rotet den bort. Da har du jo en fullstendig misvisende overskrift. Endret 2. november 2011 av charlott
Dubbedingsen Skrevet 2. november 2011 #17 Skrevet 2. november 2011 Men la oss si at maskina har krasjet da, og den er levert inn til reparasjon. Da har man jo ingen mulighet til å ta egen backup av den fordi maskinen er ødelagt... Det er nettopp fordi maskinene kan krasje eller bli ødelagt å annen måte at det er lurt å ta backup med jevne mellomrom. En annen lur ide å lagre bilder på minnepenn eller CD rom, ikke på selve maskinen. 1
Gjest Consensio Skrevet 2. november 2011 #18 Skrevet 2. november 2011 En annen lur ide å lagre bilder på minnepenn eller CD rom, ikke på selve maskinen. Jeg ville nå heller anbefalt en ekstern harddisk, gjerne med speil slik at man har en garanti dersom den også skulle kræsje. Så tar man backup et par ganger i uka, kommer vel litt an på hvor ofte man trenger det
Gjest Consensio Skrevet 2. november 2011 #19 Skrevet 2. november 2011 En annen lur ide å lagre bilder på minnepenn eller CD rom, ikke på selve maskinen. Jeg vil anbefale en ekstern harddisk, gjerne med speil slik at man har en garanti dersom den også skulle kræsje. Så tar man backup et par ganger i uka, kommer vel litt an på hvor ofte man trenger det
AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #20 Skrevet 2. november 2011 Jeg er helt enig i at jeg burde hatt enda en backup, og det var dette jeg skulle gjøre med en gang jeg fikk tilbake MAC og ekstern harddisk. Macen er nemlig veldig ny og kræsjet veldig fort. Men nå er jo poenget at Eplehuset har mistet den eksterne harddisken, de har rett og slett rotet den bort, og de innrømmer at de har hatt stor svikt i intern rutine. Så ergo vil jeg holde de økonomisk ansvarlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå