dådyr Skrevet 1. november 2011 #1 Skrevet 1. november 2011 Etter en måned uten løping hadde jeg meg en rolig 3000 m på mølle forleden og jeg kjente ikke noen smerte i hoften etter en bursitt jeg plutselig fikk. Ti dager m Voltaren og ti dager m Naproxen gjorde tilslutt susen. Nå tar jeg mye tilskudd av omega 3 og håper det kan virke forebyggende. Jogget i dag nesten 6 km og kjente på slutten noe i hoften som forsvant like fort. Så da vet jeg at jeg må begrense meg en stund og jobbe meg oppover. Ikke overbelaste på noen som helst måte. Det er så deilig å føle at en er i gang hvertfall! Ville bare meddele dette! Dådyr er back on track ;-) Sånn nesten halvveis hvertfall... 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #2 Skrevet 3. november 2011 Og du forventer applaus? Jippi, du har klart å bli frisk igjen, og nå begir du deg ut for å risikere beina på nytt? Når folk har slitt med det en gang, så bør man ta det som et tegn, for det skal lite til før det kan komme tilbake, selvom du kun følte litt etter 6 km, så betyr det ikke at du ikke skader beina mer enn du tror. Plutselig sitter du der med kronisk beinhinnebetennelse, og må legges under kniven. Det skjer med mange, fordi de tror at de er kvitt det, men det vill alltid ligge der, latent, og klar for å dukke opp igjen, hvis man ikke tar det med ro. At du er så dum at du vil risikere beina dine er opptil deg, men ikke forvent deg å få mange "+" og fine tilbakemelding fra folk. 2
dådyr Skrevet 4. november 2011 Forfatter #3 Skrevet 4. november 2011 Og du forventer applaus? Jippi, du har klart å bli frisk igjen, og nå begir du deg ut for å risikere beina på nytt? Når folk har slitt med det en gang, så bør man ta det som et tegn, for det skal lite til før det kan komme tilbake, selvom du kun følte litt etter 6 km, så betyr det ikke at du ikke skader beina mer enn du tror. Plutselig sitter du der med kronisk beinhinnebetennelse, og må legges under kniven. Det skjer med mange, fordi de tror at de er kvitt det, men det vill alltid ligge der, latent, og klar for å dukke opp igjen, hvis man ikke tar det med ro. At du er så dum at du vil risikere beina dine er opptil deg, men ikke forvent deg å få mange "+" og fine tilbakemelding fra folk. [/quote Dette er vel det jeg kommer nærmest veldig lavmål og utrolig patetisk. Ganske beskrivende ord for dette innlegget. Du vet ikke årsaken til denne betennelsen som jeg har hatt og sannsynligheten for at den vil komme tilbake er liten. Jeg risikerer ingenting. Når man er aktiv og driver m trening, det være seg hard trening hvor man gjerne pådrar seg muskelknuter og må drive lavintensitet etterpå, eller vekter hvor man kan pådra seg diverse betennelser er vanlig. Det er ytterst sjeldent man går gjennom et aktivt liv uten vondter noensinne. Slik er det bare. Men m dette utsagn beviste du at du ikke har snev av peiling på hva du uttaler deg om, på mine vegne vel og merke. At noen er plaget m kroniske plager ja, men i mitt tilfelle vil det være lite sannsynlig. Svangerskap m bekkenløsning som har gitt meg en låsning som gjør at jeg trår feil var nok årsaken her. Etter en behandling hos manuellterapeut og samtale nå er sjansen for tilbakefall liten. Vet egentlig ikke hva du prøvde på her, men voksen og tøff var du som gjemte deg bak anonym bruker... Helt herlig du!
AnonymBruker Skrevet 4. november 2011 #4 Skrevet 4. november 2011 Samme AB svarer tilbake: Det er ikke lavmål, og jeg vet hva det kommer av, og jeg vet også at når man først har hatt det så vil man aldri bli 100% kvitt det. Jeg pådro meg det selv, så jeg snakker faktisk av erfaring. Det er et par år siden, men det hender fortsatt at jeg kjenner det. Og det selvom jeg bruker gode sko med demping og prøver å variere underlag, og minst mulig asfalt. Hvorfor man får det er jo enkelt og greit at man har brukt beina feil, enten med dårlig fottøy til altfor hardt underlag, eller at man har anstrengt beina til tross for gode sko, som regel er det snakk om det første. Men, det er ditt liv, dine bein, og hvis du vil risikere de, for all del, go ahead. 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2011 #5 Skrevet 4. november 2011 AB var kanskje i overkant krass, men vedkommende har et godt poeng. Jeg trodde også at jeg bare hadde vært uheldig, og at alt skulle bli som før om jeg bare var flink til å legge joggingen på hylla til det gikk over. Det tok rundt en måned før jeg var helt smertefri, og jeg ventet en måned ekstra før jeg forsøkte meg på forsiktig jogging igjen. Jeg fikk jogget et godt stykke før jeg kjente noen helt ubetydelige små stikk, men ville ikke ta sjanser, så jeg stoppet. Etterhvert kom disse stikkene minutter etter jeg hadde begynt å jogge, og selv om jeg aldri jogget til det gjorde vondt, pådro jeg meg en ny betennelse. Ditt liv, ditt valg. Så absolutt. Men om dette ikke er karieren din, vil jeg på det sterkeste anbefale trening som er mindre belastende. -Hilsen en annen AB 1
Dragonfly84 Skrevet 4. november 2011 #6 Skrevet 4. november 2011 At du er så dum at du vil risikere beina dine er opptil deg, men ikke forvent deg å få mange "+" og fine tilbakemelding fra folk. Det var da voldsomt? --- Så bra at du føler deg bedre! Men hvis det er sånn at dette nesten alltid kommer igjen så kanskje det fins en annen treningsform som ikke er så belastende? Vanskelig sted å ha betennelsen, men... Det er liksom ikke så lett å finne en treningsform der man ikke beveger hoftene...
AnonymBruker Skrevet 4. november 2011 #7 Skrevet 4. november 2011 Det var da voldsomt? --- Så bra at du føler deg bedre! Men hvis det er sånn at dette nesten alltid kommer igjen så kanskje det fins en annen treningsform som ikke er så belastende? Vanskelig sted å ha betennelsen, men... Det er liksom ikke så lett å finne en treningsform der man ikke beveger hoftene... Ja, det kunne blitt vanskelig å finne en slik treningsform, men det er heldigvis ikke snakk om å ikke bevege hoftene, det er snakk om å ikke påføre unødig belastning ved å 'hoppe opp og ned' og dermed belaste det utsatte området med 2-4 ganger din egentlige kroppsvekt'. Selv med god teknikk og riktig utstyr vil jo jogging nødvendigvis gå hardere utover hoften enn hva svømming vil gjøre. Det anbefales stort sett å bevege seg litt, selv mens man har betennelse, men å jogge er noe helt annet enn å gå seg en tur eller å svømme 1
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 4. november 2011 #8 Skrevet 4. november 2011 Gratulerer med nuff betennelse! Men jeg håper du ser det ann, og roer ned litt. Du fikk betennelsen av (sannsynligvis) overbelastning/feilbelastning, har du vurdert å f.eks. sykle eller svømme isteden? Jeg har slitt lenge med betennelser og dritt i legger og akilles. Selv om jeg gløder av energi, og er helt gal etter å løpe, så blir det som regel bare verre igjen hvis jeg ikke styrer meg.. Men jeg har prøvd andre treningsformer med stort hell =) 1
dådyr Skrevet 4. november 2011 Forfatter #9 Skrevet 4. november 2011 Les mitt andre svar :-) Der står det hva det mest sannsynlig har vært! :-) Tusen takk, heftig spinning i går, kjente ingenting. Løpetur i dag på 3 km - kjenne ingenting. Tar det m ro og bygger meg gradvis opp. Manuellterapeut hjalp tydeligvis.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2011 #10 Skrevet 4. november 2011 Uff, det er noen som aldri lærer. 1
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 4. november 2011 #11 Skrevet 4. november 2011 Les mitt andre svar :-) Der står det hva det mest sannsynlig har vært! :-) Tusen takk, heftig spinning i går, kjente ingenting. Løpetur i dag på 3 km - kjenne ingenting. Tar det m ro og bygger meg gradvis opp. Manuellterapeut hjalp tydeligvis. Så bra da Manuellterapi er gull!
dådyr Skrevet 4. november 2011 Forfatter #12 Skrevet 4. november 2011 Uff, det er noen som aldri lærer. Eller noen som finner unnskyldninger for ikke å trene...
Gjest Katten. Skrevet 4. november 2011 #13 Skrevet 4. november 2011 Vent litt, du hadde hvafornoe? Om det gjaldt en eller annen form for betennelse, så kom jeg på en ting: jeg har lenge hatt en betennelse i ankelen, vil omega 3 virke forebyggende på den?
AnonymBruker Skrevet 4. november 2011 #14 Skrevet 4. november 2011 Eller noen som finner unnskyldninger for ikke å trene... Samme AB igjen: Hvorfor er det slik at folk som kritiserer potensielt skadelige ting får høre slike idiotiske ting? Det er som å si til en som er ekstremt tynn, som enten spør om råd til å bli tynnere, eller noe får råd om å heller gå opp, da får man høre ting som "Du er sikkert feit du og misunnelig". Det er så ufattelig barnslig. Selv trener jeg 2 ganger daglig, 7 ganger i uken i tillegg til å sykle 3x2 timer på vanlig sykkel, ute, så jeg tror det patetiske forsøket ditt slo tilbake på deg selv. Hvorfor jeg trener 2 ganger daglig er pga. som nevnt lenger opp, beinhinnebetennelse, altså, jeg går i raskt tempo, i godt over en time, så totalt blir det over 2 timer i raskt tempo, det går vel teknisk sett under betegnelsen powerwalking. Derfor fordeler jeg det opp, og lar det gå litt mellom hver tur. Og jeg kan legge til litt på historien min over. Jeg tok det rolig lenger enn deg, og fant andre måter å trene på, både svømming og ergometersykkel i et par måneder før jeg begynte å begi meg ut på turer igjen. Joda, jeg var selvfølgelig ute av døren før da, men da gikk jeg ROLIG, utrolig rolig, men nå kunne jeg ta mer i. Og en stund etter det følte jeg faktisk for å jogge igjen, for det var det jeg likte. Men først var det ut til G-sport å kjøpe skikkelige sko, med demping, så jeg kjøpte to par dyre sko, som var satt ned i pris, og begynte først å gå fort, for så å begynne å jogge igjen, og jeg, til forskjell fra deg merket faktisk ikke noe. Men etterhvert, og det var snakk om måneder, så begynte jeg å merke litt. Det var ikke snakk om smerter, men jeg merket ubehag, etter den dagen kuttet jeg tvert. Og det er 2 år siden, og nå merker jeg det mer eller mindre daglig, men det hjelper hvis jeg varmer opp først, og det hender at jeg har flaks og at jeg slipper unna. Men det kunne vært unngått, bare fordi jeg bare måtte jogge igjen. Du får gjøre som du vil, men ikke sitt der og syt når du blir dårlig igjen. 1
dådyr Skrevet 4. november 2011 Forfatter #15 Skrevet 4. november 2011 (endret) Vent litt, du hadde hvafornoe? Om det gjaldt en eller annen form for betennelse, så kom jeg på en ting: jeg har lenge hatt en betennelse i ankelen, vil omega 3 virke forebyggende på den? jeg hadde en bursitt, aldri hatt det i mine snart ti år som aktiv løper. Har nok m at jeg jogga plutselig mye mer oppover i tillegg til en låsning i bekkenet etter bekkenløsning. Nå tar jeg omega 3 og jo, det hjelper :-) Mange revmatikere bruker det. Endret 4. november 2011 av dådyr
dådyr Skrevet 4. november 2011 Forfatter #16 Skrevet 4. november 2011 Samme AB igjen: Hvorfor er det slik at folk som kritiserer potensielt skadelige ting får høre slike idiotiske ting? Det er som å si til en som er ekstremt tynn, som enten spør om råd til å bli tynnere, eller noe får råd om å heller gå opp, da får man høre ting som "Du er sikkert feit du og misunnelig". Det er så ufattelig barnslig. Selv trener jeg 2 ganger daglig, 7 ganger i uken i tillegg til å sykle 3x2 timer på vanlig sykkel, ute, så jeg tror det patetiske forsøket ditt slo tilbake på deg selv. Hvorfor jeg trener 2 ganger daglig er pga. som nevnt lenger opp, beinhinnebetennelse, altså, jeg går i raskt tempo, i godt over en time, så totalt blir det over 2 timer i raskt tempo, det går vel teknisk sett under betegnelsen powerwalking. Derfor fordeler jeg det opp, og lar det gå litt mellom hver tur. Og jeg kan legge til litt på historien min over. Jeg tok det rolig lenger enn deg, og fant andre måter å trene på, både svømming og ergometersykkel i et par måneder før jeg begynte å begi meg ut på turer igjen. Joda, jeg var selvfølgelig ute av døren før da, men da gikk jeg ROLIG, utrolig rolig, men nå kunne jeg ta mer i. Og en stund etter det følte jeg faktisk for å jogge igjen, for det var det jeg likte. Men først var det ut til G-sport å kjøpe skikkelige sko, med demping, så jeg kjøpte to par dyre sko, som var satt ned i pris, og begynte først å gå fort, for så å begynne å jogge igjen, og jeg, til forskjell fra deg merket faktisk ikke noe. Men etterhvert, og det var snakk om måneder, så begynte jeg å merke litt. Det var ikke snakk om smerter, men jeg merket ubehag, etter den dagen kuttet jeg tvert. Og det er 2 år siden, og nå merker jeg det mer eller mindre daglig, men det hjelper hvis jeg varmer opp først, og det hender at jeg har flaks og at jeg slipper unna. Men det kunne vært unngått, bare fordi jeg bare måtte jogge igjen. Du får gjøre som du vil, men ikke sitt der og syt når du blir dårlig igjen. Vet sannelig ikke hvem som syter. Velger å høre på fagpersoner jeg som jeg har kontakta og som behandlet meg ganske bra. Du ser hva årsaken min er, jeg er ikke deg. Heldigvis!
dådyr Skrevet 4. november 2011 Forfatter #17 Skrevet 4. november 2011 Og for å sette det litt i perspektiv: Om jeg sier at å føde er lett og man får ikke plager etterpå som i mitt tilfelle, vil si at alle mine venner og alle på generell basis kommer til å flyte like lett gjennom det? Nei, noen får komplikasjoner og andre plager i etterkant. Men det er jo det samme vi har fullført, en fødsel - bare utfallet er annerledes. Samme gjelder her!
AnonymBruker Skrevet 4. november 2011 #18 Skrevet 4. november 2011 Uff, her er det en kniv som ikke er så skarp nei. Beinhinnebetennelse er BEINHINNEBETENNELSE, uansett hvordan man får det. Har man først fått det, ja, da ville det alltid være der, selvom behandling hjelper noe, så vil det komme tilbake igjen hvis man begynner å kjøre på så som før. Jeg tviler sterkt på at det noen som har fortalt deg det motsatte, for det er nemlig det jeg fikk høre av min lege, når jeg fikk det, så å påstå at behinhinnebetennelsen fungerer annerledes fra person til person, og begynner å sammenligne det med barnefødsel? Lavmål. Det eneste som varierer er hvor lenge og HVOR alvorlig det kan bli, utifra hvor flink man er til å høre på kroppens signaler, og ikke begir seg ut på slik dumskap igjen.
dådyr Skrevet 4. november 2011 Forfatter #19 Skrevet 4. november 2011 Jeg har IKKE beinhinnebetennelse, har aldri hatt det heller. Slip deg selv! Jeg er spl, og anatomi kan jeg kanskje litt bedre enn deg... Patetisk!
Geparden Skrevet 5. november 2011 #20 Skrevet 5. november 2011 (endret) Selv trener jeg 2 ganger daglig, 7 ganger i uken i tillegg til å sykle 3x2 timer på vanlig sykkel, ute, så jeg tror det patetiske forsøket ditt slo tilbake på deg selv. Det der tror jeg ikke noe på. Du trener to ganger daglig fire dager i uka, tre ganger daglig tre dager i uka og har ingen hviledager? Det er vel et stykke over landslagsnivå. Dessuten har jeg hørt folk på det kunnskapsnivået snakke om det de kan, både landslagsnivå idrett og om annet, og de snakker helt annerledes enn deg. Noen av dem kan være ganske bastante og direkte, men de har gjerne fokus på poenget sitt og lite på den de diskuterer med. De kan like å dele av sin kunnskap, noen ganger litt for godt, men de er alt for trygge på at de har rett til å gidde starte en krangel. De som noen ganger snakker litt mer som du gjør her er evangelister. De kan godt ha kunnskap de óg, men det viktigste er at de har svaret uansett problem. Ofte det samme svaret uansett problem, og det finnes ingen situasjoner der det er galt. I sin ekstreme form lytter de ikke i det hele tatt, bare gjentar seg selv, gjerne uavhengig av hva de rundt snakker om. Jeg tror ikke det gjelder deg. Evangelistene har et litt tydeligere og bredere budskap, og jeg har aldri hørt om noen beinhinnebetennelseevangelister. Siden jeg ikke tror du er en idiot, tror jeg du har hatt en kjip opplevelse som har skapt en viss aggresjon i forhold til problemstillingen. Hvis målet ditt er å blåse ut kan kanskje useriøse anonyme personkarakteristikker fungere, selv om det ikke står så mye respekt av fremgangsmåten. Hvis målet er å opplyse andre så de ikke får samme opplevelse ville jeg gått ut mye lavere i banen, droppet personangrepene og fokusert på erfaringen du vil formidle. Gjerne uten å huke av anonym. Edit: Fikse opp språkfeil Endret 5. november 2011 av xyzzy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå