Gå til innhold

Dårlig selvbilde

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. I snart 4 år nå, har jeg slitt med dårlig selvbilde. Selvtilitten min har nådd et bunnpunkt, og jeg har problemer med å finne gode grunner til å stå opp om morningen. Jeg ble for ja, ca. 4 år siden, rammet av ekstremacne. Behandlingen jeg fikk var effektiv og fungerte bra. Nå sitter jeg bare igjen med en hau av arr på bryst, rygg og i ansiktet. Det høres kanskje ikke så ille ut, men det er det.

I den værste perioden gav jeg opp min store lidenskap (fotball), enkelt og greit fordi jeg var redd for hva folk skulle si om meg i bar overkropp), karakterene mine på skolen sank og fraværet ble høyt. Jeg gikk på kort tid fra å være en aktiv og sprudlende person, til å bli det stikk motsatte. Skolen går til helvete, og jeg vurderer sterkt og droppe ut for å få orden på livet mitt.

Noen som har råd til meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Så leit å høre at du sliter. For mitt eget vedkommende har dårlig selvbilde hengt sammen med ting jeg føler at jeg ikke har kontroll på, og i hovedsak var det vekten. La på meg mer og mer uten at jeg egentlig prøvde så veldig hardt å forhindre det, men ble jo mer og mer ulykkelig. Fiksa ikke studiene og orket ikke jobbe heltid så surret ganske lenge. Men; fikk vekten under kontroll, klarte å snu trenden og det har styrket selvfølelsen slik at jeg mestrer andre ting bedre også.

Og trener du? Jeg har stor tro på at trening gjør at man føler seg bedre og fikser hverdagen bedre. Kanskje hvis du klarer å få "kontroll" på de tingene du misliker, at du vil føle deg bedre? Hvis du klarer å få litt mestringsfølelse vil det få deg til å mestre andre ting, og så blir det en oppadgående spiral.

Skrevet

Takk for svar. Siden jeg har gått fra å være et aktivt menneske, til en sofasliter, har vekten min også steget betydelig ja. Jeg har i dag bestemt meg for å droppe ut av skolen for å få orden på livet mitt.

Har laget meg mål. Trene 3-4 ganger i uken, begynne å spise sunnere og fullstendig kutte ut snop. Muligens litt ambisiøst, men man må da prøve ihvertfall..

Skrevet

Du får ta et skritt av gangen. Om du sprekker, så fokuser heller på hva du kan gjøre bra ifra det øyeblikket du er i, i steden for alle feilene du har gjort. Har du spist en sjokoladebit (eller en plate) betyr ikke det at alt har gått til helvette og at du må spise en til. Du kan velge en fresh start der og da!:D

Skrevet

Har også slitt (og sliter litt fortsatt) med akne og har arr som jeg skjemmes over, både på bryst og rygg. Har også noen dager der jeg bare vurderer å gi opp hele livet og gi søren i skolen. Har også veldig dårlig selvbilde, og bruker mye tid på å gråte.

Det som imidlertid gjør at jeg holder ut er følgende tankegang; gjør jeg ferdig utdannelsen, så kommer jeg til å få en bra betalt jobb. Og med penger til disposisjon, så kan jeg finansiere arrfjerning med laser.

Trening hjelper også. Jeg tenker at jeg får prøve å "kompensere" for langt i fra perfekt hud, ved å vertfall holde kroppen slank og stram. Dessuten utløser trening endorfiner!

:)

Skrevet

Anbefaler å lese "Selvfølelse nå!" av Mia et eller annet. Den er kjempe bra og har i hvertfall hjulpet meg veldig med både selvbilde, selvtillit og selvfølelse. Som faktisk er tre forskjellige ting, noe jeg ikke visste før jeg leste første kapittel.

Det er mitt beste råd, faktisk! :)

• Liker 1
Skrevet

Og så vil jeg anbefale den rensevæsken fra Clinique nr4 - den tar det meste, hvis det ikke hjelper - gå til lege, kanskje du kan få reseptbelagte preparater for å ta knekken på acne..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...