Gå til innhold

Utdanning i militæret


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har forsøkt å lese meg smart angående dette både her på KG og på Google generelt, men ble litt for avansert for meg.

Jeg er en jente som går i 2. klasse på vgs, studiespesialiserende linje. Fikk for noen uker siden innkallelse til seksjon 2(?). Svarte positivt da dette er noe jeg har veldig lyst til.

Det var et spørsmål om jeg ville ha utdannelse innen militæret, og jeg takket nei. Ser nå ut til å ha ombestemt meg, men regner ikke med at det vil være noe problem å sende dem e-post etc senere.

Men saken er at jeg vet ikke hva slags utdannelse jeg burde ta. Jeg vet ikke nøyaktig hvilket yrke jeg vil ha, men vet at det blir noe innen politi/sikkerhet.

Fant denne siden her og ser at "Sikkerhetsfaget" passer meg godt. Men her står det utdanningskrav VG1 Service- og samferdsel; VG2 Salg, service og sikkerhet. Det blir da umulig for meg å komme inn med studiespesialiserende (generell studiekompetanse)?

Derfra tenkte jeg kanskje på "Militærpolitiet", men den står under "Lederutdanning". Det aner jeg ikke hva er for noe... :klo:

Har spurt både foreldre og venner, men ingen ser ut til å forstå noe særlig mer enn meg. Derfor håpet jeg det var noen snille sjeler der ute som ikke har stort annet å gjøre, som ville hjelpe meg litt, evt. dele erfaringer! Veldig takknemlig isåfall. :helen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd å ta kontakt med forsvaret? http://forsvaret.no/utdanning-karriere/sider/utdanning-karriere.aspx

De har egne rekrutteringsoffiserer som helt sikkert kan hjelpe deg med det du lurer på.

Tror forresten en utdanning i forsvaret er kjempelurt! Masse spennende muligheter både under utdanning og jobb! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkerhetsfag er for å få fagbrev, da tar du hele lærlingtiden din i forsvaret. Dette forutsetter da riktig linje på videregående i forkant. For dem som uansett må gjennomføre lærlingtid betyr dette at man kan få unnagjort både førstegangstjeneste og lærlingtid i løpet av to år, istedenfor to år lærling + ett år førstegangstjeneste.

Den militærpolitilinjen du fant er for dem som ønsker å bli befal innenfor militærpoliti. Da har man ett år på skole med omtrent samme økonomiske vilkår som i vanlig førstegangstjeneste, deretter ett år plikttjeneste hvor man er i jobb og får lønn, men må betale for kost/losji selv. Dersom du ønsker å prøve deg som militærpoliti uten å gå befalsskole er det også mulig å være det i løpet av førstegangstjenesten, informasjon om det her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkerhetsfag er for å få fagbrev, da tar du hele lærlingtiden din i forsvaret. Dette forutsetter da riktig linje på videregående i forkant. For dem som uansett må gjennomføre lærlingtid betyr dette at man kan få unnagjort både førstegangstjeneste og lærlingtid i løpet av to år, istedenfor to år lærling + ett år førstegangstjeneste.

Den militærpolitilinjen du fant er for dem som ønsker å bli befal innenfor militærpoliti. Da har man ett år på skole med omtrent samme økonomiske vilkår som i vanlig førstegangstjeneste, deretter ett år plikttjeneste hvor man er i jobb og får lønn, men må betale for kost/losji selv. Dersom du ønsker å prøve deg som militærpoliti uten å gå befalsskole er det også mulig å være det i løpet av førstegangstjenesten, informasjon om det her.

Tusen takk, det var veldig til hjelp! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...