Gå til innhold

Syltynn katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har vært på besøk hos ei venninne og katten hennes. Jeg har passet denne katten i påska, og da har den vært frisk og raskt, men kanskje litt tynn. Nå har katten blitt kjempetynn! Så tynn at man kjenner absolutt hvert eneste bein i den bittelille kroppen. Den er rundt 2 år gammel, og innekatt. Nevnte til eieren at katten er veldig tynn, og det var hun enig i. Hun sa også at det er mat i skåla hele tiden, men at katten bare spiser veldig lite.

Hva skal jeg gjøre? Venninna mi avfeier det når jeg konfronterer henne om at hun burde ta henne med til veterinær. Det virker på en måte som hun synes det er morsomt at katten er så tynn :sukk:

Videoannonse
Annonse
Gjest badeand1
Skrevet

Hei!

Jeg har vært på besøk hos ei venninne og katten hennes. Jeg har passet denne katten i påska, og da har den vært frisk og raskt, men kanskje litt tynn. Nå har katten blitt kjempetynn! Så tynn at man kjenner absolutt hvert eneste bein i den bittelille kroppen. Den er rundt 2 år gammel, og innekatt. Nevnte til eieren at katten er veldig tynn, og det var hun enig i. Hun sa også at det er mat i skåla hele tiden, men at katten bare spiser veldig lite.

Hva skal jeg gjøre? Venninna mi avfeier det når jeg konfronterer henne om at hun burde ta henne med til veterinær. Det virker på en måte som hun synes det er morsomt at katten er så tynn :sukk:

<for ei fitte.. :kjefte:

Jeg hadde mast på venninna di, eller tatt det opp med mora hennes.

• Liker 2
Skrevet

Herregud, katten får ikke i seg nok mat og sultes sakte i hjel. Å bare avfeie dette og si at det er morsomt, er direkte dyremishandling. Katter sulter seg ikke med mindre noe er alvorlig galt. Denne katten må til veterinær så fort som mulig.

Hadde dette vært min venninne, hadde jeg tatt katten med meg og gått om hun ikke forstår alvoret. En dyreplager er ikke mye til venninne likevel.

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Det kan være flere grunner til at katten er så tynn som du beskriver, TS.

Mange av disse mulige grunnene er medisinske, andre går på trivsel, stimulans o.l.

Vetrinær bør kontakts, og katten undersøkes.

Skulle det være en fysisk/medisinsk årsak så er mange av disse årsakene utrolig smertefulle for katten.

I ytterste konsekvens bør fugl by deg å overta både syk katt og ansvar, for slik du beskriver katten så trenger den hjelp.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er enig med alle som har svart her. Denne katten må til veterinær snarest! Det kan som Lille-pus sier være utallige årsaker til at katten er undervektig. Alt fra tannpine, mage/tarm-lidelser, stoffskiftesykdom og sterk mistrivsel grunnet f.eks understimulering. Men en ting er ihvertfall sikkert: Det er ikke normalt. Noe er i veien, og dette noe må det en veterinær til for å finne ut av.

Som dyreeier plikter en faktisk etter loven å sørge for at dyrene kommer til veterinær når dyret viser tegn til sykdom, og undervekt er et kraftig tegn på sykdom!

• Liker 1
Gjest happy_me
Skrevet

Få veninna di til å gi katten en markekur, og se om det hjelper? (fås kjøpt på apotek) Selv om jeg tviler på at det er bare mark, i og med at katten ikke vil spise noe særlig. Katter med mark spiser gjerne normalt (eller ekstra mye), men går ned i vekt likevel.

Om denne venninna di ikke er villig til å ta med pusen til veterinæren, så burde hun absolutt ikke ha dyr i det hele tatt. Det handler om å ta ansvar og å føle sympati med og for dyret sitt. Jeg ville sagt det til henne. OG til og med vært litt streng. Sånn går ikke an. :kjefte:

Hva om katten kar kreft for eksempel? Skal hun da bare sitte og le og se på katten dø? Merkelig venninne du har må jeg si :(

Skrevet

Tviler på at det er mark som er problemet. Og man må uansett få resept på markekur nå, så da må man jo til veterinær.

Ja jeg må ta en alvorsprat til med henne.. Men jeg tror bare at hun bryr seg veldig lite om katten for tiden, siden hun har fått seg ny jobb og nye venner som hun bruker all tid på :forvirret: Trodde hun var skikkelig glad i katten jeg, men jeg tok visst feil.. :/

Gjest badeand1
Skrevet (endret)

Bor hun hos foreldre eller aleine?

Endret av mortem
Skrevet

Jeg kjenner åsså noen som har 2 katter som er meget så tynne .Den ene har fått et par kull åsså .

Vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre med det :O Av og til så får de hundefor istedenfor kattefor (de har hund åsså) siden de ikke har råd til å kjøpe kattemat . Jeg suns dette er fryktelig galt for jeg elsker katter , men får liksom ikke sagt det rett ut ettersom det er i svigerfamilien dette gjelder. Hvordan si det på en ordentlig måte uten å virke frekk å mene at de ikke bryr seg om kattene? jeg vet hun liker kattene , men har ikke så mye penger .

Skrevet

TS her.

Hun bor alene.. Men jeg kjenner familien hennes godt, så jeg kommer til å ta det opp med foreldrene hennes om hun ikke gjør noe selv.

Jeg synes ikke det er frekt å ta opp slike ting som dette. Bare si at du har lagt merke til at kattene er tynne og at du er bekymret for dem.

Skrevet

Det trenger ikke være noe galt med katten.

Jeg har en hankatt som er kastrert og som pga dette burde være feit.

Han er som en liten søt jentepus. Tynn og skrall, og beinete å ta på. Han spiser normalt, har ikke orm, og er i god form.

Jeg har hatt han hos dyrlegen flere ganger, fordi jeg har vært bekymret for han, men han feiler ingen verdens ting.

Nå er han en tynn og skrall snart 11-åring, med tenner som en 5 åring!! Dyrlegen nekter for at han er så gammel pga de fine tennene, men ser jo selv at han var der 1. gang i 2000.

Vi har sjekket han grundig, tatt blodprøver og andre ting, og ingen ting er galt hverken med hormoner, nyrer eller andre ting. Han er bare tynn og skranglete. Andre tror han er en stakkars katt uten eiere, fordi han blir tovete i pelsen på kun kort tid, men vi klipper han, steller han og gir han fisk 2 ganger pr. uke. Bikkjemat får han også.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Det trenger ikke være noe galt med katten.

Jeg har en hankatt som er kastrert og som pga dette burde være feit.

Men i TS sitt tilfelle forstår jeg det som katten har hatt et betydelig vekttap i løpet av det siste halve året.

Det tyder i mine ører på at her er det noe som foregår, og katt (med eller uten "eier") bør avleveres nærmeste gode vetrinærklinikk a.s.a.p.

- og jeg gjentar; Trådstarter, dersom du vet at du kan tiby denne katten et bedre for-hele-livet-hjem, at du kan ta vetrinærutgiftene og dekke de potensielle utgiftene til spesialbehandling ved en sykdom, så tilby deg å overta katten.

Skrevet

Jeg kjenner åsså noen som har 2 katter som er meget så tynne .Den ene har fått et par kull åsså .

Vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre med det :O Av og til så får de hundefor istedenfor kattefor (de har hund åsså) siden de ikke har råd til å kjøpe kattemat . Jeg suns dette er fryktelig galt for jeg elsker katter , men får liksom ikke sagt det rett ut ettersom det er i svigerfamilien dette gjelder. Hvordan si det på en ordentlig måte uten å virke frekk å mene at de ikke bryr seg om kattene? jeg vet hun liker kattene , men har ikke så mye penger .

Har man ikke råd til skikkelig kattefor, så har man heller ikke råd til å ha katt. Og å få kull på magre katter høres ikke særlig bra ut. De har neppe forsikring på kattene, og hva gjør de den dagen katta ikke får ut ungene selv, og trenger keisersnitt? Noe som kan koste 12-14 000 om man er uheldig med tidspunktet, skal de da bare la katta dø fordi de ikke har råd til keisersnitt?

Katter og hunder har ikke samme næringsbehov og man bør derfor kjøpe mat som er til katt, ikke hund. Man bør også holde seg unna billigmaten på supern, og kjøpe skikkelig mat i dyrebutikk eller hos veterinær.

Synd at folk som ikke har råd til det skaffer seg katt, er jo så altfor lettvint, i og med at huskatter som regel er gratis. Men det er ikke gratis å ha katt. Våre huskatter var gratis, men vi har jo brukt mye penger på dem allikevel, til kastreringer, vaksiner, forsikring osv...

De får skikkelig mat, og den dagen de må til dyrlege pga sykdom eller skade, så har vi forsikring som dekker mesteparten av kostnadene...

Håper du manner deg opp til å si hva du mener om disse kattene, de brude snarest bli kastrert, så kommer det hvertfall ikke flere kull...

• Liker 1
Skrevet

Jo, det må faktisk være noe galt med katten når den ikke spiser og er så tynn som den er. Den var frisk, sunn og hadde bra vekt for et halvår siden. Jeg har sett tynne katter før, men aldri noen så tynne. I tillegg ser katten litt slapp og sløv ut, og jeg synes den har skiftet personlighet fullstendig siden jeg passet henne.

Jeg har 2 omplasseringskatter fra før, så jeg har nok ikke noen mulighet til å ta over katten, og jeg tviler på at eieren vil gi den fra seg. I dag tilbydde jeg meg å hente katten og ha den med til veterinæren når det skulle passe, så vi får håpe at hun tar til vettet og bestiller time med veterinæren.

Gjest badeand1
Skrevet

Jo, det må faktisk være noe galt med katten når den ikke spiser og er så tynn som den er. Den var frisk, sunn og hadde bra vekt for et halvår siden. Jeg har sett tynne katter før, men aldri noen så tynne. I tillegg ser katten litt slapp og sløv ut, og jeg synes den har skiftet personlighet fullstendig siden jeg passet henne.

Jeg har 2 omplasseringskatter fra før, så jeg har nok ikke noen mulighet til å ta over katten, og jeg tviler på at eieren vil gi den fra seg. I dag tilbydde jeg meg å hente katten og ha den med til veterinæren når det skulle passe, så vi får håpe at hun tar til vettet og bestiller time med veterinæren.

Så bra at du jobber med det. :)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Den tynneste katt jeg har noengang har møtt var isiste fase av nyresvikt. Det var bare skinn og ben, - intet annet :tristbla:

Nå sier jeg ikke at denne katten er i siste fase av nyresvikt sykdom, men den har ubetinget behov for og faktisk også krav på/rett til medisinsk undersøkelse.

Du får be henne lese Lov om dyrevelferd, og påpeke §5.

Skrevet

Fint at du kom med den linken Lille-pus. Jeg tenkte på det når jeg svarte, at det ikke bare er eier som har ansvar, men TS har også varslingsplikt.

Skrevet

Fint at du kom med den linken Lille-pus. Jeg tenkte på det når jeg svarte, at det ikke bare er eier som har ansvar, men TS har også varslingsplikt.

TS her

Jeg forstår det, men det skal rimelig mye til for at jeg melder en venninne til mattilsynet/politiet altså. Familiene våre har vært på ferier sammen, og vi bor i ei lita bygd der alle kjenner alle. Tror det er mer konstruktivt å forklare henne alvoret i situasjonen, og eventuelt påpeke det ansvaret hun tok på seg da hun fikk tak i katten om hun slår seg vrang. Først da kan jeg vurdere å gå videre med det.

Skrevet

TS igjen..

I dag tok jeg med katten og eierein til veterinæren, og det viser seg at katten har nyreproblemer. Katten kan visstnok leve lenge enda, men må skifte kosthold og diverse. Fikk ikke med meg alt som ble sagt, siden jeg satt i gangen og venta. Det var i alle fall bra at vi kom med katten, hvis ikke hadde den blitt seigpint lenge.

Håper bare at hun passer skikkelig på katten fremover og bruker mer tid på den. Med ny bolig og ny kjæreste virker det ikke som katten er høyeste prioritet akkurat. Men nå vet vi i alle fall hva problemet er :) Så skal jeg følge med hvordan det går med katten fremover.

• Liker 1
Gjest badeand1
Skrevet

TS igjen..

I dag tok jeg med katten og eierein til veterinæren, og det viser seg at katten har nyreproblemer. Katten kan visstnok leve lenge enda, men må skifte kosthold og diverse. Fikk ikke med meg alt som ble sagt, siden jeg satt i gangen og venta. Det var i alle fall bra at vi kom med katten, hvis ikke hadde den blitt seigpint lenge.

Håper bare at hun passer skikkelig på katten fremover og bruker mer tid på den. Med ny bolig og ny kjæreste virker det ikke som katten er høyeste prioritet akkurat. Men nå vet vi i alle fall hva problemet er :) Så skal jeg følge med hvordan det går med katten fremover.

Så bra! =D

Syns det er bra gjort av deg som står på. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...