Gå til innhold

hva bør en egentlig forvente av SFO?


daemonia

Anbefalte innlegg

Nå tenker jeg ikke på faglig innhold eller om det er som en barnehage eller noe sånn.

Jeg har vært noe misfornøyd med noen ting med SFO så langt i år. Kort oppsummert:

- Gutten vår gikk uten genser i slutten av September, fordi de voksne der syntes det var så varmt, selv om vi sa at genseren skulle være på pga at det faktisk var blitt høst, og absolutt ikke like trygt å kle av seg som på sommeren ifht sykdom og lignende.

- Gutten vår har tid i SFO frem til 14:15 tre dager i uka, men rett som det er så kommer han ikke hjem før 15:30 selv om det bare tar 15 minutt å gå hjem. På SFO forklarer de det med at de koser seg sånn at de vil ikke tvinge noen til å gå hvis de ikke vil. Vi får aldri beskjed om slike ting, men har faktisk vært veldig bekymret til tider og tatt dette opp med dem uten at det har blitt endret på noen måte.

Dette er de store irritasjonsmomentene som har vært hyppige i vår SFO, og derfor lurer jeg på om det virkelig er helt normalt at det skal være fritt frem for barna å bestemme f.eks når de skal gå hjem selv, eller om det er de som har ansvaret som er for sløve her?

En bør kunne ha forventninger til SFO-personalet, og kreve at de innfrir, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammel er gutten?

Jeg er enig i at man skal kunne kreve ting fra SFO, men det varierer litt med alderen også, hvor mye barna ønsker og kan bestemme selv ift klær osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er gutten?

Jeg er enig i at man skal kunne kreve ting fra SFO, men det varierer litt med alderen også, hvor mye barna ønsker og kan bestemme selv ift klær osv.

Han er 6 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok likt at SFO passet på det med klær, samtidig er unger snare til å kaste av seg trøya i ubevoktede øyeblikk. Så ja, jeg hadde nok sagt fra til de ansatte, men samtidig hatt en viss forståelse for at man ikke kan gjete alle unger på en gang.

Når det gjelder det andre: Jeg er vel kanskje mer overrasket over at en seksåring går hjem selv fra SFO Er han alene hjemme fra 14.15 til dere kommer fra jobb, eller er han sammen med dere eller eldre søsken da? Dersom de fleste av vennene hans er på SFO, kan det være at det er trist for ham å bryte opp leken når han ser at de andre fortsetter og skal være der lenger. Det er noe annet å bli hentet samtidig med de andre. Her jeg bor, er det vanlig at seksåringer blir hentet, og at man slår av en prat med de ansatte om hvordan dagen har vært. Men det varierer jo sikkert alt etter om mamn bor i by eller på landet.

En annen ting er at gutten din, dersom dette er gjennomgående, faktisk får 20 timer gratis SFO-tid i måneden, tid som du ellers skulle ha betalt for, om de ansatte lar ham være igjen en time ekstra i uka hver dag. Men det er kommunens problem. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i SFO og synes det høres rart ut at de ikke sender hjem barnet ditt til det tidspunktet du har gitt beskjed om at han skal gå hjem. Der jeg jobber er vi alltid veldig nøye på det. Vi sender også barna til fotball/håndball-trening og følger dem over veien om foreldrene ønsker det. Men så er det en privat(foreldredrevet) sfo jeg jobber i da. Høres allikevel sløvt og tankeløst ut av de ansatte, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder det andre: Jeg er vel kanskje mer overrasket over at en seksåring går hjem selv fra SFO Er han alene hjemme fra 14.15 til dere kommer fra jobb, eller er han sammen med dere eller eldre søsken da?

.....

En annen ting er at gutten din, dersom dette er gjennomgående, faktisk får 20 timer gratis SFO-tid i måneden, tid som du ellers skulle ha betalt for, om de ansatte lar ham være igjen en time ekstra i uka hver dag. Men det er kommunens problem. ;)

Han er ikke alene hjemme nei. Jeg er hjemme på den tiden, og er jobbsøker og deltidsstudent. Hadde det ikke vært for det, så hadde han hatt lengre tid. Han går med andre unger som slutter på SFO på samme tiden. Det er gangsti hele veien til huset, og det ligger nedenfor veien, og ikke helt inntil veien heller, så skoleveien er helt trygg ang. trafikk i det minste.

Og en ting er jo at de gir ekstra tid i så måte, men når den avtalen vi har inngått sier at han skal gå fra skolen 14:15, og han dermed skulle vært hjemme senest 14:40 så sier det seg selv at en blir bekymret og en smule stresset om det går en helt time ekstra der. Uansett betaler en for et minimums antall timer, så det er ikke noe jeg får gratis. Men irriterende nok ikke noe jeg får informasjon om heller.

Har tatt det opp med lederen for SFO i ettermiddag, og han skulle ta beskjeden videre. Det er flere foreldre som er oppgitt over at tiden fra de skulle vært hjemme og til de faktisk er hjemme er så veldig lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner godt at du blir litt bekymret om det går lang tid og han ikke dukker opp. da er det naturlig å presisere dette overfor SFO, særskilt når det gjelder flere. Hva med å prøve å hente ham i en overgangsperiode, så han skjønner at kvart over to er kvart over to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du blir litt bekymret om det går lang tid og han ikke dukker opp. da er det naturlig å presisere dette overfor SFO, særskilt når det gjelder flere. Hva med å prøve å hente ham i en overgangsperiode, så han skjønner at kvart over to er kvart over to?

Det er akkurat det jeg har tenkt å gjøre om det ikke bedrer seg om en liten stund :wink: Men det løser jo uansett ikke problemet med hvordan de håndterer tidspunktene de forskjellige barna slutter på, så det vil jo bare være å utsette et problem til et senere tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres hyggelig ut at de på sfo ikke avbryter det ungene holder på med før å sende dem hjem. Dersom dette er ofte, og barnets valg(at han ønsker å bli lenger når sfo sier at det er på tide å gå hjem), går det an å utvide sfo-tiden?

Eller, kanskje du kan si til de på sfo at du synes det er kjempehyggelig at de ikke synes at det gjør noe om sønnen din blir lenger noen ganger, men om de kan være så snill og ringe/sende en melding om at han er der, og gi beskjed når han går hjem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...