Gå til innhold

MR undersøklese av hodet.


Gjest mummi mamma

Anbefalte innlegg

Gjest mummi mamma

Skal snart til MR undersøkelse av hodet,og jeg gruer meg så fælt.. Har fått beskjed om at jeg skal ta noen beroligende piller i forkant av undersøkelsen,men jeg gruer meg noe sykt uansett... I tillegg gruer jeg meg så til å få vite HVA som event feiler meg.... Legen antyda svulst :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner at du gruer deg til resultatet. :klemmer:

Men selve undersøkelsen er ikke noe å grue seg til. Du ligger på en benk og som blir sakte kjørt inn i MR-maskin. Du ligger med øynene igjen og får beskjed om å ligge helt stille. Tar maks et par minutter. Det lager litt lyd, men det er ikke noe ubehagelig på noen måte.

Jeg vet ikke om du skal få kontrastvæske eller ikke? Jeg gjorde ikke det, men da lette de etter blødning og ikke svulst. Men siden de hos deg skal se etter en masse, så regner jeg kanskje med at du trenger det? Har ingen erfaring med dette selv, men jeg vet at av noen typer kontrasvæske så kan du få en varm følelse i kroppen, andre ikke. Kanskje noen andre har erfaring med den delen og kan svare på det.

Lykke til! Håper du får oppløftende svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange steder får du høretelefoner med musikk og en "panikk-knapp" som du kan trykke på hvis du synes det blir ille. Men viktig å ikke bruke den unødvendig, for da avbrytes undersøkelsen. Men greit å ha slik at man føler seg litt tryggere. MR tar litt tid og det er ganske trangt inne i maskinen. Prøv å tenke på noe hyggelig mens du ligger der, og tenk at det er folk som passer på deg. Det er ikke alltid det er nødvendig med kontrast selv om man leter etter svulst, det kommer litt an på hvilken bildemodalitet som brukes. Men kontrast er ikke noe å grue seg til det heller.

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du tar MR av hodet vil du også få plassert et "fuglebur" rundt hodet. Denne har som regel et speil slik at du om du velger å åpne øynene under undersøkelsen så vil du kunne se ut i rommet og ikke i selve maskinen.

Ett par minutter vil nok ikke undersøkelsen ta. Den kan ta 10-20 minutter. Da jeg tok MR uten kontrast tok det mellom 10-15 min. Og så bråker det en god del men det er helt naturlig med alle lydene og så får du jo øreklokker med enten radio eller musikk på.

Om du skal ta med kontrast så vil denne gi en varmefølelse i kroppen. Jeg trudde jeg tissa på meg da jeg fikk kontrast engang, men det er en helt vanlig følelse :)

Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det var CT og ikke MR jeg tok da? Var ikke helt med da jeg ble innlagt, og var i tillegg helt alene, så det er ikke alt jeg husker helt nøyaktig.

Det var hvertfall over på et par minutter, ikke noe veldig mye lyd, bare litt "svusjing" (ikke de høye klikkene jeg har hørt) og ikke noe fuglebur eller hodetelefoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt både CT og MR av hodet og det fungerer ganske likt.

Du må ligge helt stille, jeg fikk et lite "bur" over hodet med speil så jeg så ut i rommet og ikke opp i maskinen og jeg fikk en panikknapp jeg kunne trykke på. Og høreklokker med rolig musikk.

CT tar ikke å lang tid.

MR kan ta 10-30 min og bråker en del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tatt ct og mr mange ganger. Som det blir skrevet over her så er undersøkelsene ganske like. Jeg har fått panikkknapp, men jeg kan ikke huske noe bur med speil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt ct og mr mange ganger. Som det blir skrevet over her så er undersøkelsene ganske like. Jeg har fått panikkknapp, men jeg kan ikke huske noe bur med speil.

her er et slikt "birdcage" :) Og så er det et speil der slik at man kan se ut i rommet.

post-38455-0-66412600-1320154024_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tatt det, fikk ikke noe bur men øreklokker med musikk og panikknapp å holde i. Det er virkelig ikke skummelt :) Kommer til å gå helt fint med deg! Du bare ligger der og slapper av i ca 20 min. Husk at du blir ikke forlatt der, radiografene (regner med det er det de er?) sitter og følger med på skjermen under undersøkelsen også :) Har også hatt undersøkelse både med og uten kontrastvæske og med kontrastvæske var også helt uproblematisk, merket ikke noe til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre har forklart prosedyren ganske bra. Jeg fikk hverken speil eller musikk, men det er kanskje mulig å ha med en egen mp3-spiller? Er du veldig engstelig eller klaustrofobisk, så kan du be om å få med deg en person. Første gangen jeg tok det, da jeg var veldig syk, var det veldig betryggende å kjenne faren min. Vi kunne ikke prate sammen, men han satt og klappet meg på bena, og det gjorde det hele mindre skummelt. Andre gangen, da jeg i utgangspunktet var frisk, var det ikke skummelt i det hele tatt.

Radiografene har ikke lov til å fortelle deg noen ting om hva de finner, så ingen vits i å spørre dem. Du er bare nødt til å vente til neste legetime med å få svarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det var trist å høre!

Men når du tar MR, ligger du inni noe som ligner på en trommel. Du blir kjørt inn, men får med deg ei ringesnor, så dersom du føler ubehag, kan du trykke på den, så kjører de deg ut igjen. :)

Når jeg tok MR, tok det vel rundt 15 minutter. Men de hadde på musikk, så tiden gikk litt fortere :)

Masse lykke til! Det går nok helt sikkert bra! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre har forklart prosedyren ganske bra. Jeg fikk hverken speil eller musikk, men det er kanskje mulig å ha med en egen mp3-spiller? Er du veldig engstelig eller klaustrofobisk, så kan du be om å få med deg en person. Første gangen jeg tok det, da jeg var veldig syk, var det veldig betryggende å kjenne faren min. Vi kunne ikke prate sammen, men han satt og klappet meg på bena, og det gjorde det hele mindre skummelt. Andre gangen, da jeg i utgangspunktet var frisk, var det ikke skummelt i det hele tatt.

Radiografene har ikke lov til å fortelle deg noen ting om hva de finner, så ingen vits i å spørre dem. Du er bare nødt til å vente til neste legetime med å få svarene.

Og en annen ting; Radiografer har ikke den kunnskapen heller, det er det kun radiologene som har. Så om du lurer på om det er noe galt fordi radiografene ikke vil si noe så er det fordi de sitter ikke med den kunnskapen som radiologene har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det "fugleburet" så tror jeg dette er noe man må ha om man skal ta MR av hodet. dette fordi det fungerer som en antenne til radiobølgesignalene. uansett hvilken kroppsdel som skal undersøkes så må det være en eller annen form for antenne der.

Det finnes også MR-maskiner som har åpent design men vet ikke hvor vanlige de er i norge. Da slipper man denne "trommelen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har fått mange gode svar her. Eg har tatt samme undersøkelse som deg fleire ganger, ved to ulike sjukehus. Du blir tatt imot av helsepersonell (sjukepleiar eller radiolog/radiograf?) som forklarer deg litt om korleis undersøkelsen er. Du må ligge på ein benk med hovudtelefonar, og får denne ramma over hovudet. Ramma skal sørge for at du ikkje beveger hovudet, for at MR-maskina skal ta nøyaktige bilder. Du kan snakke med personalet (som sit i eit anna rom med store vinduer under undersøkelsen) gjennom høyretelefonane. Eg har også fått panikknapp i handa. Kontrastvæska gir ein slags varmefølelse som forklart tidligare her.

Under undersøkelsen bråkar mr-en veldig! Bankelydar. Derfor fint med behagelig musikk på øyretelefonane. Første gang eg tok mr høyrde eg på Enya! :fnise:

Og det tar 20-30 minutt, avhengig av kontrastvæske og kor mange seriar dei må ta.

Og: mr er etelleranna magnetisk, så du må ta av deg alt av metall! Metall i bukser og bh og sånn er ok, men ikkje klokker, smykker, øyredobbar, hårklemmer og sånn. Metallet kan bli dratt inn i maskina og ødelegge den. (Av samme grunn kan du ikkje ha med mp3-spelar som er foreslått tidligare her)

Og sist: du kan ikkje amme før det har gått 24 timar etter kontrastvæske... Det fekk eg vite når eg kom til undersøkelse og hadde med jenta mi på 3 månadar. Hadde fått et langt brev om ulike forbehold og advarslar ved innkallinga, men der stod det ingenting om amming! :kjefte: Heldigvis spurte dama om eg amma, og eg måtte få ny time.

Jah. Men lykke til! Det er ikkje vondt eller farlig :klemmer:

(hos meg avdekka første mr eit adenom, som forsåvidt er ein svulst. Det går bra det og!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange gode svar her. Eg har tatt samme undersøkelse som deg fleire ganger, ved to ulike sjukehus. Du blir tatt imot av helsepersonell (sjukepleiar eller radiolog/radiograf?) som forklarer deg litt om korleis undersøkelsen er. Du må ligge på ein benk med hovudtelefonar, og får denne ramma over hovudet. Ramma skal sørge for at du ikkje beveger hovudet, for at MR-maskina skal ta nøyaktige bilder. Du kan snakke med personalet (som sit i eit anna rom med store vinduer under undersøkelsen) gjennom høyretelefonane. Eg har også fått panikknapp i handa. Kontrastvæska gir ein slags varmefølelse som forklart tidligare her.

Under undersøkelsen bråkar mr-en veldig! Bankelydar. Derfor fint med behagelig musikk på øyretelefonane. Første gang eg tok mr høyrde eg på Enya! :fnise:

Og det tar 20-30 minutt, avhengig av kontrastvæske og kor mange seriar dei må ta.

Og: mr er etelleranna magnetisk, så du må ta av deg alt av metall! Metall i bukser og bh og sånn er ok, men ikkje klokker, smykker, øyredobbar, hårklemmer og sånn. Metallet kan bli dratt inn i maskina og ødelegge den. (Av samme grunn kan du ikkje ha med mp3-spelar som er foreslått tidligare her)

Og sist: du kan ikkje amme før det har gått 24 timar etter kontrastvæske... Det fekk eg vite når eg kom til undersøkelse og hadde med jenta mi på 3 månadar. Hadde fått et langt brev om ulike forbehold og advarslar ved innkallinga, men der stod det ingenting om amming! :kjefte: Heldigvis spurte dama om eg amma, og eg måtte få ny time.

Jah. Men lykke til! Det er ikkje vondt eller farlig :klemmer:

(hos meg avdekka første mr eit adenom, som forsåvidt er ein svulst. Det går bra det og!)

Alt av metall må taes av. Om det ikke er edelt så vil det bli "sugd" inn i maskinen. Hårklemmer av plastikk trenger man ikke ta av men det gjør det bedre å ligge. Husk at hårstrikk også ofte har en metallbit på seg. Og bankkort må holdes unna pågrunn av magnetstripen. Men du vil få en liten "bås" hvor du kan kle av deg slikt og tingene vil bli trygt oppbevart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mummi mamma

Tusen takk for mange utfyllende svar og lykkeønskninger!! Greit å få vite litt mer,men akkurat nå er det som om jeg gruer meg enda mer :( Men men.. det er vel ingen vei forbi.. Jeg må jo dette..Jeg vet det.. Uansett,tusen takk igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Andre har forklart prosedyren ganske bra. Jeg fikk hverken speil eller musikk, men det er kanskje mulig å ha med en egen mp3-spiller? Er du veldig engstelig eller klaustrofobisk, så kan du be om å få med deg en person. Første gangen jeg tok det, da jeg var veldig syk, var det veldig betryggende å kjenne faren min. Vi kunne ikke prate sammen, men han satt og klappet meg på bena, og det gjorde det hele mindre skummelt. Andre gangen, da jeg i utgangspunktet var frisk, var det ikke skummelt i det hele tatt.

Radiografene har ikke lov til å fortelle deg noen ting om hva de finner, så ingen vits i å spørre dem. Du er bare nødt til å vente til neste legetime med å få svarene.

Vi fikk telefon kvelden etter MR da min sønn fikk påvist svulst i hjernen. Så tror nok at du får høre det før neste legetime hvis det er noe veldig alvorlig.

Krysser fingrene for at alt går bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi fikk telefon kvelden etter MR da min sønn fikk påvist svulst i hjernen. Så tror nok at du får høre det før neste legetime hvis det er noe veldig alvorlig.

Krysser fingrene for at alt går bra! :)

Vi fikk vite at det var et funn 15 minutter etter CT som er mer unøyaktig enn MR. Men det var en akuttime, så det er kanskje annerledes da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...