Gå til innhold

Avkastning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har et spørsmål anngående avkastning. Hvilket krav vil du som eier stille til et årsresultat i kroner for å være fornøyd med avkastningen på din investering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har et spørsmål anngående avkastning. Hvilket krav vil du som eier stille til et årsresultat i kroner for å være fornøyd med avkastningen på din investering?

Fasitsvaret fra læreboka er at det avhenger av risikoen som følger med investeringen, og alternative investeringer (alternativkostnaden)

Du burde også se på prosenten, ikke kr.

Endret av DBM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rastl0s

Ville jo vært fornøyd om jeg satt igjen med en del penger. Om det er en spesiell definisjon du er ute etter er ikke jeg mannen, men jeg er fornøyd om jeg tjener 50 % i hvertfall.

Men det kommer helt an på, for et år kan både være kortsiktig og langsiktig. Det kommer an på personen... 1 år for meg er langsiktig, og jeg ville prøvd å tjene mest mulig uten å være redd for å tape alt, mens om du kjøper aksjer og selger de på et par dager fordi de stuper, så taper man jo lett mye penger, mens om du lar de stå, så kan kurven gå langt opp igjen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50% avkastning på egenkapitalen ville være ekstremt bra, så jeg regner med du mener før du tar ut lønn. Hvis du mener på aksjeinvesteringer så vil det hovedsaklig skyldes flaks hvis man tjener så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rastl0s

Ja, før lønn.

Mye flaks ja! Men spørs hvilke aksjer man handler. Noen har stor risiko, andre liten risiko. Og selv om man har de inne og tenker de skal stå i 1 år, så kan det jo bare på en dag være at du tjener helt vanvittig mye, og da vil det vel ikke akkurat være verdt å bare vente på at de skal synke igjen før man tar ut heller.

Men kommer jo an på beløpet da. Hadde ikke vært fornøyd med å gå fra 1000 til 1500, men hadde vært greit fornøyd med å gå fra 20 000 til 30 000 f.eks. da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man et år har et årsresultat på 3600, og avkastningskravet etter skatt er på 10%.

Kan man være fornøyd med bedriftens prestasjon dette året? Hvordan regner man ut (eller evt ser) man dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...