Gjest uAnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #21 Skrevet 1. november 2011 Flere bra svar her bl.a. dette: Og her finner du et utdrag av noe jeg har skrevet om dette tidligere: Det beste rådet jeg tror jeg kan gi, er å ikke se seg blind på utstillingsresultater etc., men heller fokusere på helse og mentalitet. Helse kan man til en viss grad undersøke ved å se på DogWeb, men det beste er å snakke med mennesker som har kjøpt valp fra samme oppdretter. Disse treffer man f.eks. på utstillinger og ut fra katalogen er det enkelt å finne ut hvem som er hvem og har hund fra hvilken oppdretter.(Husk bare å vente til du ser at de er ferdige i ringen. Mange kan være litt ordknappe og nervøse før de skal inn). De lokale raseklubbene arrangerer også ofte treff fra tid til annen og da er det jo bare å ta seg en tur. Selv har jeg bestilt ny valp nå og selv om jeg har hund av samme rase fra før, har jeg gjort jobben min. Dvs. sjekket oppdrettere, stamtavler, snakket med alle mulige og umulige mennesker osv. Helt sikker kan man naturligvis aldri bli, men jeg endte opp med en oppdretter jeg kjenner og jeg føler meg rimelig sikker på hva jeg får. Skulle jeg hatt en ren utstillingshund evt. kosehund, ville jeg kanskje ha valgt en annen oppdretter, men for meg er det, i tillegg til mentalitet og helse, bruksegenskaper som teller mest. Man må med andre ord ikke bare se på hvilken rase man ønsker seg, men også på variasjoner innen rasen. Veldig enig med alt du skriver!
Mrs. Morgan Skrevet 1. november 2011 #22 Skrevet 1. november 2011 Var litt spontankjøp. I ca. 2 måneder snakket jeg og kjæresten om å kjøpe hund når vi flyttet sammen. Googlet og sånt en del, sjekket ut hva slags hund som ville passet oss best osv. Fant så ca. 10 forskjellige raser og sjekket enda mer grundig hvilken av de rasene som passet oss perfekt. Endte opp med to raser igjen: Boston terrier og Jack Russell terrier. Visste at vi ville ha en av disse typene... Så flyttet vi inn i leiligheten og bestemte oss for å vente litt. Måtte bare komme oss inn i den nye hverdagen vår som samboere osv. Etter 2 måneder begynte vi å se veldig mye på finn.no. Eller det var vel jeg som gjorde det. Fant ut at det ikke var så mange Boston terriere i nærheten av her vi bodde, og hvis det var det, var det veldig dyrt... 15000 ++. Falt mer og mer på Jack Russell terrier. Etter 2-3 uker tror jeg, så fant vi en annonse på finn.no - 4 valper, tre hanner og en hunn. I første omgang ville vi ha en hann, men da vi ringte eieren var alle hannene solgt men jentehunden trengte fortsatt et hjem. Så da dro vi for å se på hunden. Tok med oss kontanter i tilfelle vi skulle kjøpe valpen. Så fort vi så valpen og snakket litt med eieren, punget vi ut med 7000 kr og fikk ta med verdens søteste jentevalp hjem. Jeg ser på det som et lite spontankjøp, bare at vi tenkte oss godt om på forhånd likevel. Er litt over 1 år siden vi kjøpte henne nå. Hun har blitt som en datter for oss! Det er det beste kjøpet jeg har gjort! Er så rart og tenke på at jeg faktisk ikke hadde henne for knappe 2 år siden. Hva f gjorde jeg på den tiden egentlig... haha
AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #23 Skrevet 2. november 2011 Jeg så meg litt blind på testresultater på arvelige sykdommer, røngten etc, har en hund fra veldig fine brukslinjer (slik jeg ønsket meg), som har slekt som er testet for alt som er med veldig gode resultater men har ikke så god kontakt med oppdretter. Hunden er fantastisk, og det er vel det viktigste
sol i sinnet Skrevet 4. november 2011 #24 Skrevet 4. november 2011 Huffda... Havanaisen er den mest fantastiske rasen jeg har møtt Signerer, har 2 nydelige gutter på 1.5 år liggende ved siden av meg i sofaen Tenk at vi fant de på Finn, hadde letet lenge etter hund og vurderte en omplasseringshund. Men så dukket en i familien opp med han ene her, så vi sjekket rasetype(hadde aldri hørt om havanaisen før) og kom frem til at det var noe vi kunne tenke oss. Gud så heldige vi har vært, vi og det andre familiemedlemmet fikk brødre så vi koser oss stort med og se utviklingen dems. Vår er den mest fantastiske skapning jeg har møtt på 4 ben, han er hengiven, snill, ekstremt glad i menneskefamilien sin, går overens med så og si alle hunder vi møter, lærevillig, sta, rampete, takler de fleste situasjoner, kan være med over alt, føler vår rytme i dagen, osv osv. Han kom kjapt inn i livet vårt, og satte kjapt dype spor. Han har hjulpet meg og familien gjennom et tøft år, og vi gjør til gjengjeld alt for han.. Håper vi en dag kan hente en valp til fra den samme damen Åh så glad jeg er i gutten min.
Gjest Survival Skrevet 4. november 2011 #25 Skrevet 4. november 2011 Signerer, har 2 nydelige gutter på 1.5 år liggende ved siden av meg i sofaen Tenk at vi fant de på Finn, hadde letet lenge etter hund og vurderte en omplasseringshund. Men så dukket en i familien opp med han ene her, så vi sjekket rasetype(hadde aldri hørt om havanaisen før) og kom frem til at det var noe vi kunne tenke oss. Gud så heldige vi har vært, vi og det andre familiemedlemmet fikk brødre så vi koser oss stort med og se utviklingen dems. Vår er den mest fantastiske skapning jeg har møtt på 4 ben, han er hengiven, snill, ekstremt glad i menneskefamilien sin, går overens med så og si alle hunder vi møter, lærevillig, sta, rampete, takler de fleste situasjoner, kan være med over alt, føler vår rytme i dagen, osv osv. Han kom kjapt inn i livet vårt, og satte kjapt dype spor. Han har hjulpet meg og familien gjennom et tøft år, og vi gjør til gjengjeld alt for han.. Håper vi en dag kan hente en valp til fra den samme damen Åh så glad jeg er i gutten min. Fantastisk!! Så koselig å høre andre Havanaiseiere som er like fornøyd som meg. Nå sant skal sies har jeg aldri hørt en eneste eier av Havanais som har vært misfornøyd med rasen. Egentlig merkelig at denne rasen ikke er mer populær, så flott som den er. Beskrivelsen din på gutten deres kunne vært skrevet av meg om Havanaisjenta vår Hun har samme kvalitetene og egenskapene. Jeg tror vi kommer til å dø ganske mye lykkeligere bare pga. hunderasen vi valgte! Og det er ikke tull.
sol i sinnet Skrevet 4. november 2011 #26 Skrevet 4. november 2011 Fantastisk!! Så koselig å høre andre Havanaiseiere som er like fornøyd som meg. Nå sant skal sies har jeg aldri hørt en eneste eier av Havanais som har vært misfornøyd med rasen. Egentlig merkelig at denne rasen ikke er mer populær, så flott som den er. Beskrivelsen din på gutten deres kunne vært skrevet av meg om Havanaisjenta vår Hun har samme kvalitetene og egenskapene. Jeg tror vi kommer til å dø ganske mye lykkeligere bare pga. hunderasen vi valgte! Og det er ikke tull. Helt enig Vi hadde ikke sett eller hørt om rasen før, nå har vi sett noen men det er fortsatt ikke mange. Også så robuste de er i forhold til mange andre "små" raser, gutten vår går flere timer i fjellet, men kan samtidig bare ha en kjapp lufting en dag han syntes det er for vått ute jeg stemmer i med deg ang tilbakemld, har utelukkende hørt positivt.. Familien min som har den ene gutten, sliter litt med bjeffing og masing på at han skl ut inn ut inn, MEN dette har de aldri prøvd og gjøre noe med heller. Det er så deilig når vi går på tur og møter støre hunder som bjeffer osv når vår "lille" går stille og selvsikkert forbi Vi har en stor , trent gutt vi da. han veier 9,5 så han er mye større en andre vi har møtt.. broren også er stor(men de har ikke ett gram fett) Faren var blanding da av powder puff, så han er jo ikke 100% havanaise.. Men prikk lik, bortsett fra str VI er heldige vi...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå