Gå til innhold

Til hundeeiere..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurte på dere som har skaffet dere hund gjennom oppdrett. Tok du kontakt med flere? Hvordan gikk du frem? Skal skaffe hund neste sommer og trenger noen tips.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde kontakt med en i nærheten her lenge, og ventet på at valpen skulle bli født. hadde kontakt fra april og til begynnelsen av august, når jeg snakka med en han igjen da, så hadde han bare latt være å si i fra at utralyden de hadde vært på hadde vist null valper. Så jeg trodde jo at valpen var blitt født når jeg ringte sist.

Veldig skuffende, men så fikk jeg kontakt med en dame som hadde valper som var leveringsklare om ett par uker, sendte en del mail, og snakka på telefonen og fikk komme å kjøpe en av de nydelig valpene =)

Letet igjennom valpelistene på nkk og ringte og sendte mail til en del, men falt på disse som hadde fra elverum. jeg betalte 14000 for min newfoundlandsvalp.

Du må bare se lete etter oppdrettere, kan finne på oppdrettere på canis, på nkk og google. Kontakt de du har lyst til å muligens kjøpe av, og og velg deg ut en oppdretter. Gjør ingenting å kontakte flere.

Skrevet

Jeg tok kontakt med flere, besøkte flere og brukte god tid på å bestemme meg for "den rette". Brukte informasjon på nettet, NKK og jungeltelegrafen. Er veldig glad for at jeg brukte såpass god tid og kunne ikke vært mer fornøyd med hunden jeg endte opp med :)

Skrevet

Ja, har alltid tatt kontakt med flere, og vært åpen om det overfor alle. Har besøkt flere oppdrettere og stått på flere ventelister også. Det er jo ikke alltid det dukker opp en egnet valp i et kull, så da er det greit å ha mulighetene åpne.

Skrevet (endret)

min hund fikk jeg av foreldrene mine. :)

men hunden til mine foreldre er en hund de hentet hos dyrebeskyttelsen. de ønsket seg hund igjen etter den forrige døde av alderdom, og syntes det var fint å kombinere med å hente en hund som ikke lenger hadde et hjem.

jeg syntes jo i alle fall det er en veldig fin løsning da, hvis man egentlig ikke er ute etter en speseill rase. :) men selvfølgelig er det jo best om en har erfaring med hunder fra før, ellers kan det nok være tryggere å kjøpe en type rase fra foreldre med bra lynne/gemytt.

men det er nå i alle fall et alternativ, ikke bare får man seg en hund, man hjelper denne hunden til å få et nytt og varig hjem. :)

Endret av Namine
Gjest Survival
Skrevet

Ja. Det vi gjorde var at vi først letet etter og fant det oppdrettet vi ønsket valp fra. Så satte vi oss opp på venteliste for å få valp. Når kullet var kommet satt vi øverst på listen og kom for å hente valpen vår. Vi hadde førsteprioritet på å få velge valp siden vi stod øverst på listen, men hadde allerede bestemt oss da vi fikk bilder og beskrivelse av valpen, samt at kjønn hadde stor betydning.

Under perioden hadde vi ikke kontakt med flere, ikke da vi stod på venteliste hos den ene oppdretteren, men i forkant av dette besøkte vi tre forskjellige oppdrett og hadde kontakt med flere oppdrettere for å finne det oppdrettet vi ønsket valp fra.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Bestemte meg først for hvilken rase som ville passe meg, så kontaktet jeg raseklubben for å spørre om tips til hvilke oppdrettere som var seriøse og så ringte og reiste jeg rundt for å hilse på oppdretterne og foreldredyrene, undersøkte stamtavlene, sykdommer på linjene, innavlsgrad, premieringer osv. Etter jeg hadde funnet en oppdretter som passet meg og hva jeg var ute etter, så var det å vente til valpene skulle bli laget og jeg kunne reise ned for å hilse på dem og så senere hente fine valpen min:)

• Liker 2
Skrevet

Skulle ha valp på dagen jeg!

Mamma ringte noen i nærheten med kull av den rasen vi ville ha, men ingen hadde ledige tisper. Fant en kennel litt utenfor Oslo som tilfeldigvis hadde fått 2 kull rett etter hverandre. Da var jeg til og med så heldig at jeg fikk velge valp.

Jeg velger alltid det jeg ser først, så det ble et grått villdyr :fnise:

Det er nok lurt å planlegge så du ikke ender opp med den villeste når du ikke er så flink til å gå tur (som meg) :gjeiper:

Gjest Survival
Skrevet

Skulle ha valp på dagen jeg!

Mamma ringte noen i nærheten med kull av den rasen vi ville ha, men ingen hadde ledige tisper. Fant en kennel litt utenfor Oslo som tilfeldigvis hadde fått 2 kull rett etter hverandre. Da var jeg til og med så heldig at jeg fikk velge valp.

Jeg velger alltid det jeg ser først, så det ble et grått villdyr :fnise:

Det er nok lurt å planlegge så du ikke ender opp med den villeste når du ikke er så flink til å gå tur (som meg) :gjeiper:

Og det ble en Havanais eller? Hvordan går det? :)

Skrevet

Nei det blir nok en stund til den kommer ;)

Det ble en finsk lapphund. 3 år siden nå. Får ikke ta henne med meg til byen fordi hun må gå på fjellet.

Skrevet

Det blir havanais forresten. Kjæresten min er ikke forelsket i meg lenger for å si det sånn ;)

Gjest Nuppdupp
Skrevet

ja, men ikke gi fra deg pengene før du har stamtalva i hånden. den feilen gjorde jeg. maset om den i flere år, men fikk den aldri, så ga opp til slutt. de legger dem ut på finn.no. han som solgte hunden hadde et godt rykte. ikke la deg lure. dette var i vestfold. en annen ting var at han solgte de for under gjennomsnittpris. jeg fikk min engelsk setter for 3000 kroner. på den tiden var det vanlig med 6000-10000 kr. er det noe som skurrer, finn en annen

Gjest Consensio
Skrevet

Jeg listet opp alle oppdrettere jeg kunne finne i norden, ringte og pratet med alle jeg fikk et noenlunde inntrykk av gjennom hjemmesider.

Pratet med andre i hundeklubben her hvor jeg bor, fikk en del tips der.

Sjekket referanser fra de forskjellige oppdrettene - altså tidligere valpekjøpere, hvordan deres hunder er.

Sjekket utstillingsresultater, sykehistorie osv osv

Etterhvert falt flere og flere oppdrettere av lista mi, og til slutt satt jeg igjen med en oppdretter i Finland som oppfylte alle kravene jeg hadde og sitter i dag med en nå 7 år gammel hund som har vært fantastisk på alle måter siden hun var liten valp.

Hun har blitt BiR og BiS på utstllinger (har ikke gått lengre da utstilling er noe for meg, ville bare ha det for oppdretterens skyld), hun har gått glatt gjennom alt av prøver og tester (skuddredd osv), frisk og rask bortsett fra innbilt svangerskap, og sist men ikke minst - vært en fantastisk god venn i alle år :)

Gjest Silvermist
Skrevet

ja, men ikke gi fra deg pengene før du har stamtalva i hånden. den feilen gjorde jeg. maset om den i flere år, men fikk den aldri, så ga opp til slutt. de legger dem ut på finn.no. han som solgte hunden hadde et godt rykte. ikke la deg lure. dette var i vestfold. en annen ting var at han solgte de for under gjennomsnittpris. jeg fikk min engelsk setter for 3000 kroner. på den tiden var det vanlig med 6000-10000 kr. er det noe som skurrer, finn en annen

Da burde det ringt en bjelle før du kjøpte hunden.

Gjest Survival
Skrevet (endret)

Det blir havanais forresten. Kjæresten min er ikke forelsket i meg lenger for å si det sånn ;)

Huffda...

Havanaisen er den mest fantastiske rasen jeg har møtt :rodmer:

Endret av Survival
Gjest Nuppdupp
Skrevet (endret)

Da burde det ringt en bjelle før du kjøpte hunden.

jeg var veldig ung og han veldig overbevisende. som jeg skrev, så hadde han et veldig bra rykte. hadde snakket pent om han og hadde så god erfaring. han var kjent i vestfold :rasende: . han solgte meg datteren sin hund og ville ha den tilbake. jeg sa nei, så regner med det var derfor jeg ikke fikk stamtavla. haha.. trengte den kun når jeg gikk på hundekurs, så er egentlig ikke såå farlig. til og med de på hundekurset kjente til han, så fikk gå uansett. er 14-15 år siden

Endret av Nuppdupp
Skrevet

Takk for alle svar :)

Har bestemt meg for rase, og vært i kontakt med en oppdretter allerede. Så må kanskje sjekke ut litt flere. Kan jo være ikke alt klaffer på første forsøk. At det er for mange som har satt seg på venteliste og ikke nok valper f.eks.

TS

Skrevet

Hvis du finner en oppdretter alt virkelig klaffer med, så er det verd det å stå litt på venteliste ;)

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg tok kontakt med raseklubben, som gav meg en liste over oppdrettere. Jeg reiste til to-tre stk., men falt for en hund fra en oppdretter i nærheten. Da kunne jeg følge hunden helt til den ble leveringsklar, og jeg kunne også få se på tidligere avkom etter moren. Er supertilfreds med valget.

Skrevet (endret)

Flere bra svar her bl.a. dette:

Bestemte meg først for hvilken rase som ville passe meg, så kontaktet jeg raseklubben for å spørre om tips til hvilke oppdrettere som var seriøse og så ringte og reiste jeg rundt for å hilse på oppdretterne og foreldredyrene, undersøkte stamtavlene, sykdommer på linjene, innavlsgrad, premieringer osv. Etter jeg hadde funnet en oppdretter som passet meg og hva jeg var ute etter, så var det å vente til valpene skulle bli laget og jeg kunne reise ned for å hilse på dem og så senere hente fine valpen min:)

Og her finner du et utdrag av noe jeg har skrevet om dette tidligere:

Selv vil jeg karakterisere meg som en forholdsvis erfaren valpekjøper og jeg ville ikke ha drømt om å kjøpe valp fra et oppdrett jeg ikke har besøkt. At jeg får besøke tispa og valpene, gjerne flere ganger, er også et absolutt krav. At det er langt unna er irrelevant for meg. (Vi kjørte f.eks. ca. 250 mil i forbindelse med valpekjøp i fjor). Har jeg ikke anledning til å reise dit, så kjøper jeg heller ikke valp derfra. Enkelt og greit.

Jeg sjekker selvfølgelig med raseklubben, men jeg stoler ikke blindt på noen. Andre som har kjøpt valp fra samme oppdrett finner man gjerne på de store utstillingene og dem er det forholdsvis mange av i løpet av et år spredt ut over det meste av landet. Valpekjøpere bør også melde seg inn i NKK/raseklubb og lære seg å bruke DogWeb. DogWeb er ikke ufeilbarlig, men man kan i hvert fall se hvor mange kull tispene får, hvor gamle de er når de får dem og hvor tett de kommer. Jeg kjøper f.eks. ikke valp av noen som setter valper på tispene med en gang de når minimumsalder og lar dem få kull på hver løpetid til de har nådd maks antall kull. Graden av innavl og linjeavl fremgår også på DogWeb.

Hvordan tispa oppfører seg og hvordan hun behandler valpene er også ekstremt viktig for meg. Dette er svært viktig for hvordan valpene blir og jeg fatter ikke at noen tør å kjøpe valp uten å ha hatt anledning til å bli kjent med tispa og ha observert henne sammen med valpene. Stamtavle og titler betyr ingenting for meg hvis jeg møter en nervøs og lite tilgjengelig tispe som kanskje i tillegg er hardhendt overfor valpene sine. At valpene vokser opp i nær kontakt med mennesker er også viktig for meg. Hvis oppdretter har svært mange hunder boende hos seg, begynner det også å ringe noen bjeller hos meg.

Grunnen til at jeg ikke kjøper blandingshund eller hund etter uregistrerte foreldre, er at det fratar meg de fleste muligheter jeg har for å kunne sjekke foreldredyrene og linjene bakover. Jeg kjenner f.eks. levealder og dødsårsak til de fleste hundene bakover i åtte generasjoner fra min hund. Så grundig trenger man kanskje ikke være, men det gir meg en veldig god pekepinn om helse og hva jeg kan forvente.

Det beste rådet jeg tror jeg kan gi, er å ikke se seg blind på utstillingsresultater etc., men heller fokusere på helse og mentalitet. Helse kan man til en viss grad undersøke ved å se på DogWeb, men det beste er å snakke med mennesker som har kjøpt valp fra samme oppdretter. Disse treffer man f.eks. på utstillinger og ut fra katalogen er det enkelt å finne ut hvem som er hvem og har hund fra hvilken oppdretter.(Husk bare å vente til du ser at de er ferdige i ringen. Mange kan være litt ordknappe og nervøse før de skal inn). De lokale raseklubbene arrangerer også ofte treff fra tid til annen og da er det jo bare å ta seg en tur.

Selv har jeg bestilt ny valp nå og selv om jeg har hund av samme rase fra før, har jeg gjort jobben min. Dvs. sjekket oppdrettere, stamtavler, snakket med alle mulige og umulige mennesker osv. Helt sikker kan man naturligvis aldri bli, men jeg endte opp med en oppdretter jeg kjenner og jeg føler meg rimelig sikker på hva jeg får. Skulle jeg hatt en ren utstillingshund evt. kosehund, ville jeg kanskje ha valgt en annen oppdretter, men for meg er det, i tillegg til mentalitet og helse, bruksegenskaper som teller mest. Man må med andre ord ikke bare se på hvilken rase man ønsker seg, men også på variasjoner innen rasen.

Endret av Leo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...