AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2011 #1 Skrevet 31. oktober 2011 Hei! Jeg har ikke peiling på mobiler, har hatt tre stk på 10 år, hvorav bare en har vært min egen. Nå bruker jeg mamma sin gamle Nokia 6300, som jeg hater fordi den er treig, har elendig skjerm og generelt veldig utdatert. Har hørt rykter om at snille familiemedlemmer vil kjøpe meg en ny en til jul, men trenger tips til hvilken mobil jeg bør satse på. Mine krav: - God skjermkvalitet - Bra kamera (vil gjerne kunne bruke den mer eller mindre som mitt kamera) - Lett å skrive meldinger med - God lagringsplass - Mulighet for nyttige og unyttige apper av ulikt slag Har sett på det ene og andre, blant annet htc desire z, samsung l 5510, samsung galaxy, nokia e6 og iphone 4(s). Vil det være en fordel å kjøpe sistenevnte som eier av tre ipod'er og en macbook pro? Først var jeg bare på utkikk etter mobiler med (utskyvbart) skrivepanel, men de er jo så store og klumpete, og folk sier at de ikke bruker knappene når de samtidig har touch. Men regner med touch er en vanesak? Alle tips mottas med stor takk!
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2011 #2 Skrevet 31. oktober 2011 Og ja, glemte noe av det viktigeste - nettsurfing! Det er håpløst på 6300, men det er vel ikke rart siden den er fire år gammel.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2011 #3 Skrevet 31. oktober 2011 Alle du beskriver er jo bra telefoner og gjør jobben du beskriver helt perfekt. Dersom du liker de andre tingene dine fra Apple, vil du mest sannsynlig bli svært fornøyd med iPhone 4Gs. Dessuten er iPhone den mest kurante, og Apple har med 4Gs igjen blitt kongen på haugen. HER er en test
DBM Skrevet 31. oktober 2011 #4 Skrevet 31. oktober 2011 (endret) Hva er det som gjør at Apple har blitt kongen på haugen med 4s, målt opp mot Samsungs S2? Jeg ville aldri, aldri kjøpt iPhone, men er det iPhone TS vil ha så vent i hvert fall og se om Apple finner ut av batteriproblemene på 4s. Hvilke andre enheter man sitter med burde spille en veldig liten rolle for valg av OS. Samsung Galaxy er forresten en hel serie med telefoner. Skal du ha den beste telefonen ved juletider, så velger du Galaxy Nexus, men den vil vel ligge på noe sånt som 5000 kr. Hva tror du budsjettet vil ligge på? Galaxy Note kan du også se på, men jeg mistenker at størrelsen blir i heftigste laget. Den er på 5,3" og en mellomting mellom telefon og nettbrett. Endret 31. oktober 2011 av DBM 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2011 #5 Skrevet 31. oktober 2011 Samsung S2 er for det første alt for stor. Typisk idiotiske koreanere som tror størrelsen teller. Fakta er at størrelsen på S2 gjør den upraktisk. Apple har skjønt at størrelsen deres er ideel for en-hands-bruk, og har derfor beholdt størrelsen på iPhone 4gs Batteri"problemene" DBM forsøker å fremstille som et problem er allerede løst. Det fikses slik. Gå til Innstillinger -> stedstjenester -> helt nederst finner du systemtjenester -> deaktiver «Angir tidssone». Ferdig.
DBM Skrevet 31. oktober 2011 #6 Skrevet 31. oktober 2011 (endret) Batteri"problemene" DBM forsøker å fremstille som et problem er allerede løst. Det fikses slik. Gå til Innstillinger -> stedstjenester -> helt nederst finner du systemtjenester -> deaktiver «Angir tidssone». Ferdig. Det eneste jeg har lest er at Apple ikke har visst hvor problemet ligger og at de har prøvd å komme i kontakt med de som hevder å ha batteriproblemer. Da høres det tvilsomt ut om det er så enkelt som du fremstiller det her. Det har vært snakk om "battery gate", årets svar på fjorårets "antenna gate" (iPhone 4). De færreste som ønsker seg en smarttelefon synes at S2 er for stor, men du får ha dine subjektive preferanser i fred Apple har fått mye kritikk for å ikke oppgradere mer enn de gjorde, og da har mye av kritikken gått på liten skjermstørrelse. Endret 31. oktober 2011 av DBM 1
aluminium Skrevet 1. november 2011 #7 Skrevet 1. november 2011 Den eneste grunnen, tror jeg, til at Apple ikke oppgraderte størrelsen er for å spare kostnader. De kan lansere en 4S og selge vanvittig mye av den og på den måten melke markedet før en evt. 5er med større skjerm kommer. For å si det sånn, jeg har vanskelig for å tro at de hadde solgt så veldig mange flere dersom det var 5eren som kom. Når det gjelder telefonvalg; test telefonene og se hva du liker. Jeg har selv hatt iPhone, og jeg syntes den ble litt for simpel og enkel. Android er nok bedre på dette, men det jeg har erfart med Android (Nexus S) er at det er litt luggete og lite elegant. Den perfekte telefonen ligger dermed kanskje som en krysning mellom iOS og Android. Jeg selv endte opp med en Blackberry Bold som jeg synes er veldig grei. Den har suveren epostløsning, er grei å surfe på og mye bedre enn noen touchtelefon til å skrive meldinger på. En av tingene jeg elsker er at den faktisk har OK batterikapasitet. Med lik bruk må iPhonen lades hver kveld, mens Bolden klarer seg med tredje hver kveld...
Henkie Skrevet 1. november 2011 #8 Skrevet 1. november 2011 Den eneste grunnen, tror jeg, til at Apple ikke oppgraderte størrelsen er for å spare kostnader. De kan lansere en 4S og selge vanvittig mye av den og på den måten melke markedet før en evt. 5er med større skjerm kommer. For å si det sånn, jeg har vanskelig for å tro at de hadde solgt så veldig mange flere dersom det var 5eren som kom. Det er nok sikkert riktig, og jeg skjønner Apple veldig godt. De ønsker, som alle andre kommersielle foretak, å tjene mest mulig penger. Irriterende, men sånn er det. Akkurat det samme hadde Samsung, HTC, Blackberry osv gjort dersom de hadde mulighet til det. Selv gidder jeg ikke oppgradere fra 4G til 4Gs. 4G er rask nok og har bra nok mobilkamera for min del. 1
*Sinnataggen* Skrevet 1. november 2011 #9 Skrevet 1. november 2011 Er du jente, sjekk ut htc rhyme på htc.com. nett kommet i butikken.
CoffeeCup Skrevet 1. november 2011 #10 Skrevet 1. november 2011 eg syns iPhone har for liten skjerm. Er veldig fornøyd med Sony Ericsson Arc. Fortsatt ikke funnet noen feil ved den. Bra lyd, bra skjerm, bra kamera, lett å surfe med, lett å skrive meldinger med. God på multitasking. Masse apps, som med alle android. Osv osv... Men alle de du nevner gjør jobben sin bra tror jeg
aluminium Skrevet 1. november 2011 #11 Skrevet 1. november 2011 En OK artikkel på DagensIT idag... http://www.dagensit.no/article2256527.ece
DBM Skrevet 1. november 2011 #12 Skrevet 1. november 2011 En OK artikkel på DagensIT idag... http://www.dagensit.no/article2256527.ece Nå vet jeg ikke hva man skal forvente av "DagensIT" (???), men herregud for en dårlig artikkel de har publisert. Han de har snakket med er et eget kapittel for seg, og der er det for mye å ta tak i til at jeg skal gidde det. Men at det bare er Nexus som får ICS er jo bare tullprat. Hva slags mangelfull innsikt er det Cecilie Storbråten Gjendem sitter med? Det er ikke noen nevneverdig nødvendighet å skulle oppgradere hele tiden heller. Jeg har klart meg lenge med Android 2.2. Enten så vet ikke disse menneskene bedre, eller så er det noen andre krefter som virker inn på hva de skal lire av seg. Flaut, rett og slett. 2
aluminium Skrevet 2. november 2011 #13 Skrevet 2. november 2011 (endret) Men det er vel riktig at mange av de Android-telefonene som ble solgt det siste året ikke kan oppgradere til ICS, ikke sant? Det betyr jo bare at dersom man ønsker ICS må man rett og slett handle ny telefon, og det er vel for å si det forsiktig idiotisk. På iPhone-fronten er det vel slik at selv 3Gs kan kjøre iOS5... Edit: Er Gartner et useriøst analyseselskap, forresten? Endret 2. november 2011 av aluminium
AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #14 Skrevet 2. november 2011 Handicappede Torstein ble frastjålet mobilen. Helt rått at sånt kan skje. Kan leses i VG HER Det skrives bl.a "Mobilen, en HTC smarttelefon, inneholdt både bilder og mange kontakter som den unge mannen har knyttet til seg i sin politiske karriere." Hadde han hatt iPhone ville han hatt backup og kunne bare kjøpe ny iphone og vips, så var den lik den han ble frastjålet (med alle bilder, kontakter osv, osv) Det er EN av tingene folk hater med Apple/iphone. At man blir tvunget til å bruke iTunes og dermed tvunget til å ta backup. Jeg VET det går an på Android men de færreste gidder å ta jevnlig backup. iPhone gjør det automatisk for alle brukere - helt uten at du merker det Personlig synes jeg det er veldig greit
aluminium Skrevet 2. november 2011 #15 Skrevet 2. november 2011 Det å ta backup er vel noe som går med alle smartphones, og noe man bør gjøre en gang i blant. De som ikke gidder har vel bare seg selv å takke når alt går opp i røyk. Og det at iTunes tar backup automatisk er vel og bra, men dette regner jeg med går an å fikse ganske greit på Android også. Jeg kan iallefall sette opp sync på Blackberryen til å ta backup hver gang den synces, en gang for dag/uke/måned etc. 1
Sushi Skrevet 2. november 2011 #16 Skrevet 2. november 2011 Det å ta backup er vel noe som går med alle smartphones, og noe man bør gjøre en gang i blant. De som ikke gidder har vel bare seg selv å takke når alt går opp i røyk. Og det at iTunes tar backup automatisk er vel og bra, men dette regner jeg med går an å fikse ganske greit på Android også. Jeg kan iallefall sette opp sync på Blackberryen til å ta backup hver gang den synces, en gang for dag/uke/måned etc. iPhone tar trådløs backup, uten at du trenger å tenke på det en gang. Veldig greit! Jeg anbefaler altså å gå for iPhone 4S
aluminium Skrevet 2. november 2011 #17 Skrevet 2. november 2011 Trådløs backup får du også med 3Gs, du trenger bare iOS5...
Sushi Skrevet 2. november 2011 #18 Skrevet 2. november 2011 Trådløs backup får du også med 3Gs, du trenger bare iOS5... Ja, men den var vel ikke blant alternativene TS så for seg? Ville uansett gått for den nyeste, så man kan ha telefonen i noen år
aluminium Skrevet 2. november 2011 #19 Skrevet 2. november 2011 Jeg personlig ville ikke kjøpt 4s nei, men heller den vanlige 4. Den er rimeligere og tilnærmet like bra. Man kan også kjøpe 3Gs for bare 2890,-, så det er jo forsåvidt et godt alternativ det også...
DBM Skrevet 2. november 2011 #20 Skrevet 2. november 2011 (endret) Men det er vel riktig at mange av de Android-telefonene som ble solgt det siste året ikke kan oppgradere til ICS, ikke sant? Det betyr jo bare at dersom man ønsker ICS må man rett og slett handle ny telefon, og det er vel for å si det forsiktig idiotisk. På iPhone-fronten er det vel slik at selv 3Gs kan kjøre iOS5... Edit: Er Gartner et useriøst analyseselskap, forresten? Ja, det stemmer at mange ikke vil bli oppgradert til ICS. Men jeg ser virkelig ikke problemet når 2.2 og 2.3 fungerer helt fint. Skulle naturligvis ønske at samtlige telefoner ble oppgradert, men altså ikke noe problem. Jeg kunne helt fint ha klart meg med 2.2 fram til jeg kjøper neste telefon, uten å grine over at jeg ikke fikk 2.3 eller 4.0 (ICS). Nå har jeg riktignok lagt inn en 2.3-basert custom rom, men det var ikke noen absolutt nødvendighet for meg. Jeg har ingen kjennskap til Gartner fra tidligere, men det som kommer fram her gir ikke akkurat et godt inntrykk. Endret 2. november 2011 av DBM
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå