Mononoke Skrevet 30. oktober 2011 #1 Skrevet 30. oktober 2011 Det har helt sikkert vært hundre suppe-tråder her tidligere, men søkefunksjonen er tydeligvis ikke min venn i dag, så da lager jeg likesågodt en ny tråd. Jeg er veldig glad i å spise suppe når jeg er ute på restaurant, men har liksom ikke helt fått teken på det hjemme på mitt eget kjøkken. Noen som har noen oppskrifter dere har prøvd ut, og som dere pleier å lage dere vil dele med meg? Alt fra norsk husmannskost til italienske til asiatiske går ned her i gården! Har ikke alt for god tid om dagen, og minimalt med fryseplass, så ønsker helst å jukse med å kjøpe ferdig buljong/fond... (Om noen har noen tips om merker/typer her, tar jeg gladelig imot dette også!)
Mononoke Skrevet 30. oktober 2011 Forfatter #3 Skrevet 30. oktober 2011 http://eva-wwwamakikino.blogspot.com/search/label/Thai%20Kyllingsuppe og nyt!! Denne så god ut! Hvordan type buljong bruker du? Og må man bruke hvitløkspasta, eller kan jeg bytte det ut med fersk hvitløk? Et par fedd? Her er mange suppeoppskrifter. Oi, det var mange oppskrifter! Spansk kikertsuppe så ihverfall veldig god ut, den skal jeg få testet ut iløpet av uken. Da spørs jeg deg om samme spørsmål, hvordan type buljong/fnd bruker du? Jeg har brukt de vanlige buljongterningene fra Toro, og også butikkenes egne billigmerker, men synes de har en veldig rar bismak på seg. Denne smaker jeg aldri når jeg kjøper suppe ute. Eller er det bare smaksløkene mine som er sære? :gjeiper:
matentusiasten Skrevet 30. oktober 2011 #4 Skrevet 30. oktober 2011 Om du skal ha ferdig fond så synes jeg fond de chef fra knorr er et godt alternativ. De inneholder ikke glutamat (riktignok inneholder noen av de gjærekstrakt, som har en lignende funksjon), så smaken er ikke så kunstig og "metallisk" som pulverbuljong. Den finnes med okse-, kylling- og grønnsaksmak. Naturligvis er glass og kartonger med fond (f.eks. fra Jacobs) enda bedre, men det blir i en helt annen prisklasse. 1
Gjest navnelapp Skrevet 30. oktober 2011 #5 Skrevet 30. oktober 2011 Folk reagerer veldig forskjellig på denne typen tilsetningar. Eg brukar fond frå flaske, og eg har tilgang til ein engrosbutikk, så eg kjøper ein liter fond til ca. 120 kroner. Fonden i butikkane er svinedyr, heilt uforholdsmessig dyr etter mitt syn. Eg brukar buljongterningar av og til, men i så fall spesialbuljong som eg gjerne kjøper i utlandet. Eg har for eksempel tomatbuljong og soppbuljong, soppbuljongen kjøper eg kvar gong eg er i Sverige.
Mononoke Skrevet 30. oktober 2011 Forfatter #6 Skrevet 30. oktober 2011 Takk for tips begge to! Da skal jeg sjekke ut Fond de chef produktene om jeg liker de bedre. Om jeg går for å kjøpe et helt glass med fond av de dyrere merkene, hvordan er holdbarheten på dette etter at det er åpnet? Må det brukes opp relativt kjapt, eller kan det stå en stund? Er jo ikke store mengdene man bruker av gangen...
Gjest navnelapp Skrevet 30. oktober 2011 #7 Skrevet 30. oktober 2011 Flaskene held seg relativt lenge. Dei andre fondane trur eg er ferskvare, eg har ikkje prøvd dei.
matentusiasten Skrevet 30. oktober 2011 #8 Skrevet 30. oktober 2011 Takk for tips begge to! Da skal jeg sjekke ut Fond de chef produktene om jeg liker de bedre. Om jeg går for å kjøpe et helt glass med fond av de dyrere merkene, hvordan er holdbarheten på dette etter at det er åpnet? Må det brukes opp relativt kjapt, eller kan det stå en stund? Er jo ikke store mengdene man bruker av gangen... De er ikke særlig drøye i bruk. Jeg bruker et helt glass om gangen.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #9 Skrevet 30. oktober 2011 Disse kartongene fra Jacobs (de hadde noen på Rema i fjor også) koster vel rundt 30 kr. Jeg pleier ikke å bruke alt, men deler det opp i tre eller fire og fryser ned resten. Sånn fond på flaske er rådyrt, så det har jeg aldri kjøpt. Har jeg mulighet koker jeg kraft selv og fryser ned. Har du gjort det noen ganger går det utrolig fort:)
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #10 Skrevet 30. oktober 2011 Her er det mange suppeoppskrifter: http://www.matbloggsentralen.com/2011/10/ukens-utfordring-dine-beste-oppskrifter.html
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2011 #11 Skrevet 31. oktober 2011 Så ut som mange gode oppskrifter i Alt Godt sin blogg Jeg har lagd en liknende gulrotsuppe, men med litt spisskummen i (gjerne i starten samtidig som du blanker løk/hvitløk osv, da det er bra for smaken å få krydderet inn i olja), og noen ganger med kikerter. En god oppskrift på tom ka gai. Kan se litt "vanskelig" ut om du er nybegynner på kjøkkenet, men de aller fleste ingredisensene får du i en litt stor matbutikk, og det går bra uten kaffirblader og sikkert sitrongress også, samtidig som den blir enda bedre med. I tillegg er den lett å tilberede. Jeg bruker forøvrig helst kraft jeg har kokt selv, når jeg kjøper hel rå kylling koker jeg kraft av skroget, og av rekeskall når vi spiser reker. Men det er jo ikke alltid man får tak i bein og fiskeslo og sånt, eller prioriterer det i en liten husholdning... i det siste har jeg kjøpt fond fra Knorr og Bong, synes de er bedre enn terninger (bruker det også). Og man bruker ikke så mye av gangen, 1,5 ss pr 5 dl vann, så den varer jo en liten stund. Må innrømme at jeg ikke sjekket prisen...
Frk. Belle Skrevet 31. oktober 2011 #12 Skrevet 31. oktober 2011 Denne squashsuppen synes jeg er veldig god og den er mettende Forøvrig er jeg enig i at Fond du Chef ganske god, men jeg samenlignet med buljongterning er om dagen og så at Fond du Chef har dobbelt så mye salt (pr dl ferdig kraft) Så fant ut at den nok egner seg dårlig til f.eks risotto hvor kraften reduseres...
matentusiasten Skrevet 31. oktober 2011 #13 Skrevet 31. oktober 2011 Denne squashsuppen synes jeg er veldig god og den er mettende Forøvrig er jeg enig i at Fond du Chef ganske god, men jeg samenlignet med buljongterning er om dagen og så at Fond du Chef har dobbelt så mye salt (pr dl ferdig kraft) Så fant ut at den nok egner seg dårlig til f.eks risotto hvor kraften reduseres... Jøss, det har jeg ikke tenkt på. Prøvde å lese litt bakpå pakkene i skapet nå, men kom ikke fram til noe. Hvordan har du sammenlignet? Uansett, jeg bruker fond du chef til risotto, og det funker helt fint, selv om jeg har oppi parmesan
Frk. Belle Skrevet 31. oktober 2011 #14 Skrevet 31. oktober 2011 Jøss, det har jeg ikke tenkt på. Prøvde å lese litt bakpå pakkene i skapet nå, men kom ikke fram til noe. Hvordan har du sammenlignet? Uansett, jeg bruker fond du chef til risotto, og det funker helt fint, selv om jeg har oppi parmesan På pakkene var et angitt "næringsinnhold" pr dl ferdig produkt(fond) og pr prorsjon (2,5dl, buljongterning). Sammenlignet dette natriuminnholdet (delte buljonen på 2,5). Har desverre ikke begge pakkene hjemme så kan ikke komme med det nøyaktige regnetstykket.. Og kanskje så jeg feil? Må sjekkes ut Og skal prøve med fram med Fond i risotto (eller byggotto som det i for tiden)!
Serenity_ Skrevet 31. oktober 2011 #15 Skrevet 31. oktober 2011 supper er superenkelt når du først har begynt å prøve deg litt frem Jeg lager ofte en grønn aspargessuppe enten til lunch eller kvelds, eller som forrett når vi har middagsgjester. Har enda ikke møtt noen som ikke liker denne Trenger: 2 bunter asparges fløte (valfritt) creme fraiche(valgfritt) melk salt pepper (evt 1 terning grønnsaksbuljong) Stavmikser Koker opp vann Grovkutter asparges i biter, noen cm store. (kaster selvfølgelig nederste delen) Koker en god stund så de blir skikkelig bløte. Kan også ha salt og en ss melange i vannet. Sil av vannet ha de tilbake i pannen på svak varme. Tilsett en dæsj melk og bruk stavmikser til å mose det. Når det har blitt en purèlignende sak har du oppi fløte/melk etter ønske. Jeg liker suppen tykk, og når jeg bruker den som forrett lager jeg den mer mektig enn når jeg serverer den alene. Så bruk fløte/melk etter eget ønske. Så har jeg salt og pepper i, evt buljongterning om du vil ha den litt saltere. Om du vil ha den litt syrlig tilsett noen ss creme fraiche. Server med deilig grovt brytebrød
AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #16 Skrevet 1. november 2011 Litt på siden, men byggotto - lager du den av byggryn, eller Byggris? Kom på at jeg ikke har sett sistnevnte i butikken, står de sammen med pastaen de kanskje, ikke korn og mel?
Frk. Belle Skrevet 1. november 2011 #17 Skrevet 1. november 2011 Litt på siden, men byggotto - lager du den av byggryn, eller Byggris? Kom på at jeg ikke har sett sistnevnte i butikken, står de sammen med pastaen de kanskje, ikke korn og mel? Jeg har laget av byggryn som står sammen med mel i butikken Har pleid å legge dem i bløt over natta men vet ikke om det er er helt nødvendig.. Nå var det jo suppe som var tema i tråden, men her er en super oppskrift på byggotto(men bruker mindre væske når grynene har ligget i bløt). 1
Gjest navnelapp Skrevet 1. november 2011 #18 Skrevet 1. november 2011 Du kan også bruke byggris, som er forkokte byggryn. Viss du finn slike i kokepose, så ta dei ut av posen, så kan du lage byggotto med dei.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå