Gå til innhold

Hund - med eller uten halsbånd ?


LaToya

Anbefalte innlegg

Når du er ute på tur i skogen og har hunden løs, har den på halsbåndet ?

Jeg tar bestandig av halsbåndet da jeg er redd hun skal henge seg fast i noe / skade seg pga halsbåndet. Nå har jeg en hund som løper mye og ikke alltid holder seg på stien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I utgangspunktet har jeg alltid tatt av hele båndet. Dette for at de ikke skal henge seg opp i noe, hverandre eller tre poten i båndet når de svømmer. En i hundeklubben mistet jakthunden sin fordi hunden hadde halsbånd på under vannapport - og tredte poten inn i halbåndet. Trukna på 3 sekunder.

Men med en hannhund som stikker av, har jeg nå halsbånd med telefonnummer på ham hele tiden når han er ute. Han går ikke løs annet enn i hagen, men han kan finne på å snike seg over gjerdet. Utenfor hagen har han uansett alltid bånd på seg, altså ikke bare halsbånd, men lenke til meg også. Jeg vil nok i fremtiden beholde halsbåndet på i skogen - fordi det er en hannhund som kan finne på å stikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har halsbånd med tlf nummer på seg og selen på når han er løs. Men han går bare på veien/stien med meg likevel. Hadde han løpt i terrenget så hadde det kanskje stilt seg annerledes ...

Uansett- jeg liker alltid å ha telefonnummer på han i tilfelle han forsvinner- så kan jeg nås.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid på halsbånd.

1. Vi har telefonnummer i båndet

2. Vi slipper ofte hunden når det er mørkt og har en diode festet til halsbåndet.

3. Vi vil ha muligheten til å holde hunden fast uten å ta på bånd når vi slipper henne. (Umulig å holde en hund som VIL et annet sted hvis den ikke har halsbånd eller er veldig liten).

Når vi bader, så bruker vi som regel bånd da også. Hunden har ikke mulighet til å få poten inni halsbåndet (har testa).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt dårlig erfaring med å ha halsbåndet på. Så det tas av...

Hunden min stakk av, og var borte i 6 1/2 uke. Og hadde halsbåndet på seg da hun forsvant. Heldigvis har hun klart å komme seg ut av kinkige situasjoner, men hadde båndet om halsen og under den ene foten da vi fanget henne...

Som du sier at du har testa at poten ikke kommer igjennom... Det gjorde ikke poten til min hund før hun stakk heller. Men det var jævlig da vi fant henne. Sår hadde hun av båndet også...

Så slipper jeg en av hundene, tar jeg alltid av halsbåndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tar det av.

Har erfart at han faktisk kan løpe på en pinne, stå for å snuse litt, og i det har pinnen klart å hekke seg fast på siden av halsbåndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...