Gå til innhold

Fordommer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal skrive et essay på skolen med tema "Fordommer". Det som kommer opp er selvfølgelig fordommer mot innvandrere, muslimer og homofile. Men jeg føler det er så "oppbrukt" og vil skrive om noe litt mer outstanding. :) Takk for evt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag er det faktisk veldig mange som har fordommer mot kristne. Det kan være en interessant vinkling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreftsyke

Hivpasienter

Uføretrygdede

Alenemødre

Unge mødre

Sykemeldte med psykisk diagnose

Blondiner

Svenske servitører i Norge

Steforeldre

Misjonærer

Jehovas vitner

Folk i rullestol

Eldre

CP-rammede

De som har valgt å ta abort

De som stemmer FrP

De som tjener mer enn 3 millioner i året

Narkomane

Jenter som spiller fotball

Gutter som danser ballett

Folk som sliter med fedme

Folk som sliter med anoreksi

Folk som har hatt mange seksualpartnere

40-årige jomfruer

...altså listen er jo helt uendelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snu det rundt - ikke skriv om fordommer mot noe som anses som "negativt", men heller det motsatte - noe som anses som positivt i samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D_flatmajor

Jeg ville skrevet om det faktum at fordommer er noe vi alle har, til en viss grad. Fordommer er en av flere måter for mennesket å orientere seg i livet på.

"fordom – psykologi. En holdning basert på mangelfull kunnskap som disponerer en person til å uttrykke antipati overfor personer, grupper, ideer eller objekter. Begrepet brukes særlig om negativ holdning til personer basert på gruppetilhørighet, diskriminering. (...)." kilde

Nå mener jeg ikke at fordommer er bra. Men hvem er det som med 100% sikkerhet kan si at de vet nok om en person/gruppe etc. de ikke liker til å kunne uttale seg fordomsfritt? Mye av det som presenteres som fakta er i realiteten fordommer/verdier/synsing.

Jeg tror jeg ville drøfta fordommer opp mot et kunnskapsbegrep. (Det finnes flere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...