Gå til innhold

Er det rart å spise hest?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da jeg handlet på Ultra for et par år siden hadde de filet av hest. Det er jo litt uvanlig, så jeg kjøpte en. Bortsett fra at det var mørkere i fargen enn vanlig oksekjøtt var det veldig likt på smak. Men jeg merker at veldig mange synes det er "rart" å spise hest. Hest i pølse er nokså anerkjent, men på annen måte reagerer mange. Kan til en viss grad forstå de som på en eller annen måte har et nært forhold til hest, men folk flest? At folk reagerer på hund og sånn skjønner jeg, men hvis jeg serverte hest i et selskap, hva ville du tenkt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hest er nyttedyr med masse følelser og forståelse. Derfor kan ikke jeg spise hest, jeg likestiller det med hund. Hadde noen servert det til meg så hadde jeg høffelig takket for meg og reist hjem.

Skrevet

Hest er regnet som et husdyr av veldig mange, uavhengig om de er "hestefolk" eller ikke.

Hadde du servert meg det i et middagsselskap hadde jeg nok takket pent nei, men jeg hadde spist en hest før jeg hadde spist en hund, for å si det sånn.

• Liker 1
Skrevet

For meg er hest et kjæledyr. Det vil bli det samme som å spise hund i mitt tilfelle.

• Liker 1
Skrevet

Hest kan være utrolig godt og spesielt biffene er jo utsøkte! Men tror ikke jeg ville servert det i et selskap, for som du ser er folk ganske black and white når det gjelder meninger rundt det å spise hestevennene sine ;)

Gjest MorAase
Skrevet

Jeg er skeptisk til hest d kjøttet som oftest er veldig seigt. Hester løper mye mer en kyr i sin levetid, og da får du seigt og trevlet kjøtt. Jeg vil helst bli servert kalv :)

Gjest Apophis
Skrevet

Eg hadde definitivt ikkje spist det om noen serverte det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke kalt det rart - men det er jo kontroversielt. De fleste av oss har ikke noe nært forhold til dyr som ku, gris og kylling - mens det er mange som har det til hest. Jeg er ikke sånn, og er hakket mer kynisk på matfronten enn mange, så jeg spiser gjerne hestekjøtt selv. Det er mye mørere enn storfe, og kjempegodt.

Samtidig har jeg null problemer med å forstå at det blir helt feil for noen. Jeg ville ikke funnet på å servere hest til middagsgjester med mindre jeg var 100% sikker på at det ville vært greit for dem.

Skrevet

Jeg er skeptisk til hest d kjøttet som oftest er veldig seigt. Hester løper mye mer en kyr i sin levetid, og da får du seigt og trevlet kjøtt. Jeg vil helst bli servert kalv :)

Jeg tror det hestekjøttet man får i butikkene, ihvertfall biffkjøttet, ikke akkurat er fra eldre dyr som har løpt rundt en masse.

Skrevet

Hest kan være utrolig godt og spesielt biffene er jo utsøkte! Men tror ikke jeg ville servert det i et selskap, for som du ser er folk ganske black and white når det gjelder meninger rundt det å spise hestevennene sine ;)

Sort og hvitt? Det er ikke lov å velge hvilket kjøtt man ikke vil spise uten å bli stilt spørsmål ved det? Jeg er ufattelig glad i kyr også jeg, utrolig snille dyr. Men de stiller for meg allikevel ikke opp til hestene i rangstigen.

Skrevet

Jeg tror kanskje ikke jeg hadde kjøpt og tilberedt hestekjøtt, men om jeg ble servert det, ville jeg spist uten problemer. Det samme gjelder forresten kanin.

Skrevet

Ingen betenkeligheter hverken med hest, bikkje eller kanin. Tror dette har mest å gjøre med at vi har blitt vant til at det kun finnes tre typer kjøtt: Sau, okse og svin. alle andre typer har forsvunnet gradvis fra dagligkosten.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg har hest, men hestekjøtt spiser jeg likefullt. Har hesten som kjæledyr, men død hest lider ikke, og kjøttet er utrolig mørt og godt synes jeg. Vi nytter også hoppemelken, den er veldig søt og god, og kjøttet blir spist så sant hesten ikke var medisinert før den ble slaktet/var "gammel og seig" (snakker om egne hester her). Har aldri kjøpt hestekjøtt i butikk.

Min nåværende hest er jeg ufattelig glad i, men jeg har aldri tenkt tanken "mat" om henne. Den tid, den sorg.

• Liker 2
Skrevet

Hest er best!

-Som pålegg :nigo:

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gått flere år på ridning, og er veldig glad i hester. Tror likevel ikke jeg ville hatt noen problemer med å spise det hvis jeg fikk det servert.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Den første hestebiffen er en litt urolig opplevelse sånn mentalt, - mens man venter på maten.... en blandig av; "hva i all verden har jeg gjort !" og ".... nei.... "

Og etter det går alt meget bedre. Smaken på kjøttet er digg, svaklig søtt.

Aksepterer til fulle at ikke alle vil spise hest, og har aldri hverken hest eller matkanin som overraskende retter til nye gjester.

Man respekterer sine gjester og deres ståsted.

Serverer like gjerne vegetarmat som hestebiff eller kaninpaté :)

Gjest Herr Drue
Skrevet

Hest er nyttedyr med masse følelser og forståelse. Derfor kan ikke jeg spise hest, jeg likestiller det med hund. Hadde noen servert det til meg så hadde jeg høffelig takket for meg og reist hjem.

Så storfe har ikke følelser? For en tåpelig uttalelse. Det er en enorm dobbeltmoral i å ikke ville spise hest, men å ukritisk spise annet kjøtt som kylling, storfe, svin, etc. Jeg hadde gledelig servert deg hest, for så å sparke deg på huet og ræva ut av leiligheten min.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er ei "hestejente", og det er med litt blandede følelser jeg spiser hest. På en side er hestene kjæledyr for meg, mens på an annen side er de bare dyr.

Jeg har hund, og kunne spist hund også.

Skrevet

Så storfe har ikke følelser? For en tåpelig uttalelse. Det er en enorm dobbeltmoral i å ikke ville spise hest, men å ukritisk spise annet kjøtt som kylling, storfe, svin, etc. Jeg hadde gledelig servert deg hest, for så å sparke deg på huet og ræva ut av leiligheten min.

Jeg har ikke vært ukritisk. Jeg jobber tett på både sauer og kyr, men for meg er ikke de dyrene nært hester på noe måte. Jeg kunne spist hest om jeg visste hvor den kom fra, og hvorfor den ble slaktet.

Skrevet

Jeg er også hardbarka hestejente, men har slettes ingenting imot å spise hest. Eneste er at jeg ikke synes det smaker særlig godt (andre "kjæledyr" er godt - både kanin og due er nydelig), så overlever uten hvis jeg har alternativer. :) Forstår dog godt at det er uaktuelt for mange å spise hest, og den dagen hesten min må avlives skal han heller gis til dyreparken i Kristiansand. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...