Gå til innhold

Fikk strøm i kroppen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk nettopp strøm i meg, og lurer på om jeg burde oppsøke legen pga. det. Vet at strøm kan gå gjennom hjertebanen, evt. føre til svikt i nervesystemt og musklene.

Tok nettopp ut laderen til PC'en fra veggen, og siden den var vanskelig å få ut, måtte jeg bruke litt kraft. Ladere (og andre ledninger) har jo som kjent to "metallpigger", og den ene piggen traff fingen min rett etter at den kom ut av veggen, og jeg fikk et kort støt i kroppen. Jeg går ut i fra at det ikke kan ha vært snakk om mye volt, ettersom laderen var frigjort fra veggen.

Noen som vet om dette kan være farlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei dette er ikke farlig. Hadde det vært strømgjennomgang derimot, hadde det vært legevakta neste.

Skrevet

Nei dette er ikke farlig. Hadde det vært strømgjennomgang derimot, hadde det vært legevakta neste.

Takk for svar.

Hva er forskjellen på strømgjennomgang og det jeg opplevde?

Gjest Blubberella
Skrevet

Gjennomgang er hvis strømmen går gjennom kroppen (fra punktet du får strøm i, gjennom kroppen og til jord via f.eks. ene foten), og da spesielt hvis den går gjennom hjerte og/eller lunger. Da kan det være livsfarlig og man bør søke lege. Men et kort støt gjennom fingrene krever ikke legehjelp.

• Liker 2
Skrevet

Når man får strømgjennomgang, går strømmen inn gjennom en kroppsdel og ut gjennom en annen. Som oftest gjennom hendene. Da kan man få skade på feks hjerte og andre organer.

http://www.stami.no/handtering-av-stromskader

Det du fikk var et kort støt og er ikke farlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...