kvinnemeg Skrevet 30. oktober 2011 #1 Skrevet 30. oktober 2011 Tok blodprøve hos legen hin dagen og fikk brev i posten nå om at jeg har mangel på b12 og må bestille ny time så det kan bli gjort noe med det. Men hva som gjør at man får mangel på b12 egentlig? Jeg spiser frukt og grønt, reint kjøtt ol. Kanskje jeg ikke spiser nok?
Snop Skrevet 30. oktober 2011 #2 Skrevet 30. oktober 2011 Tok blodprøve hos legen hin dagen og fikk brev i posten nå om at jeg har mangel på b12 og må bestille ny time så det kan bli gjort noe med det. Men hva som gjør at man får mangel på b12 egentlig? Jeg spiser frukt og grønt, reint kjøtt ol. Kanskje jeg ikke spiser nok? Hos ellers friske mennesker som ikke er vegetarianere er det vanligvis dårlig opptak i tarmen som er årsaken, og ikke kostholdet. Da tar man B12 i sprøyteform, problem fixed
kvinnemeg Skrevet 30. oktober 2011 Forfatter #3 Skrevet 30. oktober 2011 Jøss Så det har ikke noe med kosthold og vitaminer og gjøre med rett og slett at jeg har dårlig tarm? Høres ikke bra ut.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #4 Skrevet 30. oktober 2011 Jøss Så det har ikke noe med kosthold og vitaminer og gjøre med rett og slett at jeg har dårlig tarm? Høres ikke bra ut. jeg har hatt det samme. Alle kvinnene på morssiden har lave b12 verdier. Jeg har hittil tatt en sprøytekur alt fra 1-3 ganger i året. Begynte på lavkarbo i februar - og har spist myyye mye mer fisk enn jeg bruker. Type laks 3 ganger i uken. Blodprøvene i juli viste at jeg er i ship shape. Mangler ingenting og trenger ikke noe mer sprøyter.
hederlig Skrevet 30. oktober 2011 #5 Skrevet 30. oktober 2011 Jeg har også fått resultater på både b12-mangel og jernmangel, men skal helt ærlig innrømme at jeg ikke har gjort noe særlig med det. Jerntabletter slet jeg med i mange år, men det ene merket etter det andre ga meg bivirkninger som var verre enn å leve med jernmangel. Til dere som sliter med det samme, hvordan merker dere denne mangelen på kroppen?
Frk. Belle Skrevet 30. oktober 2011 #6 Skrevet 30. oktober 2011 B12 mangel kan være arvelig, og det stemmer at det kommer som regel av dårlig opptak og ikke av for lite inntak.
kvinnemeg Skrevet 30. oktober 2011 Forfatter #7 Skrevet 30. oktober 2011 Jeg har bare lenge følt at noe har vært "galt" da jeg har hatt helt elendig energi. Alltid trøtt og sliten osv. Trodde jeg hadde mangel på b vitaminer siden jeg også mister ekstremt mye hår når jeg dusjer. Jeg er nødt å ta opp hår fra sluken 1 gang, kansje 2 ganger pr dusj. Men b vitaminer og b12 er ikke det samme? Blir bare nervøs når jeg da blir innkalt til legen for å få nærmere undersøkelser. Har ikke hørt noe om at det har vært b12 mangel i familien. Får bare få meg en b12 sprøyte og håpe på det beste..
Gjest Varpunen Skrevet 30. oktober 2011 #8 Skrevet 30. oktober 2011 Jeg har bare lenge følt at noe har vært "galt" da jeg har hatt helt elendig energi. Alltid trøtt og sliten osv. Trodde jeg hadde mangel på b vitaminer siden jeg også mister ekstremt mye hår når jeg dusjer. Jeg er nødt å ta opp hår fra sluken 1 gang, kansje 2 ganger pr dusj. Men b vitaminer og b12 er ikke det samme? Blir bare nervøs når jeg da blir innkalt til legen for å få nærmere undersøkelser. Har ikke hørt noe om at det har vært b12 mangel i familien. Får bare få meg en b12 sprøyte og håpe på det beste.. Det er mange b-vitaminer. B12 er en av dem. B12 er bl.a. er viktig for at næringsstoffene fra maten skal tas opp i kroppen, så derfor føler man seg fort litt slapp og sliten om man ikke får tatt opp vitaminet fra maten.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #9 Skrevet 30. oktober 2011 Jeg har også B12 mangel, og mange på mors side har også denne mangelen. Når jeg fortalte min nye fastlege om dette.( jeg har hatt mangelen i 20år og INGEN av mine forrige fastleger har så mye som løftet på øyenbryne for å finne ut hvorfor...) Men hun her tok tak i det, etter mange blodprøver, fant hun ut at min mangel stammer fra magen. At celledelingen ikke funker.. Ikke spør meg hvordan, men det er nå saken her. Så usnsett hvor mye jeg skifter kosthold, eller hvor mye grønne grønnsaker jeg spiser, vil ikke B12 min bli bra! Så jeg tar min sprøyte hver tredje mnd og er fornøyd med det.
kvinnemeg Skrevet 30. oktober 2011 Forfatter #10 Skrevet 30. oktober 2011 Såpass. Håper legen min tar skikkelig tak i det da. Er ikke lenge siden jeg byttet fastlege nettop pga dette. Forrige legen jeg hadde tok ikke meg seriøst når jeg sa jeg ville ta bldprøve å sjekke om alt var i orden. Jeg kjenner jo min egen kropp og hadde en veldigsterk følelse at det var noe som ikke var slik det skulle. Tipper jeg har hatt denne mangelen lenge da.. Syntes det er dårlig gjort av leger når de ikke tar pasientene sine på alvor. Da er det heller bedre å ta en blodprøve for mye enn for lite!
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 30. oktober 2011 #11 Skrevet 30. oktober 2011 Jeg hadde etter prøveresultatene ikke B12 mangel. Men jeg var ekstremt slapp, så legen ga meg en sprøyte. POFF - problem løst. Verdiene var helt normale - men veldig lave for MEG
Personlig12 Skrevet 30. oktober 2011 #12 Skrevet 30. oktober 2011 Interessant, så dette har noe med magen og tarmen å gjøre? Har dere noen artikkler på dette? Sliter selv med B vit mangel, jeg har en kronisk sykdom i magen og pga det spiser jeg ikke kjøtt. Jeg har veldig lavt BT, har dette noe med B vit mangel å gjøre? Hva kan jeg spise for å få opp verdiene? Går å er svimmel, trøtt og slakk hele tiden. Plagsomt i lengden må jeg si
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 30. oktober 2011 #13 Skrevet 30. oktober 2011 P12: Jeg har ikke noe fagstoff på dette, men jeg har hatt problemer med magen/ta opp næring, og deriblant B12. En sprøyte gjør jo at kroppen ikke må slite for å få tak i vitaminet via tarmen. Kjøtt og egg inneholder vel endel B12? 1
Snop Skrevet 30. oktober 2011 #14 Skrevet 30. oktober 2011 Interessant, så dette har noe med magen og tarmen å gjøre? Har dere noen artikkler på dette? Sliter selv med B vit mangel, jeg har en kronisk sykdom i magen og pga det spiser jeg ikke kjøtt. Jeg har veldig lavt BT, har dette noe med B vit mangel å gjøre? Hva kan jeg spise for å få opp verdiene? Går å er svimmel, trøtt og slakk hele tiden. Plagsomt i lengden må jeg si http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/blodmangelb12.php Kan ikke tenke meg at b12 har noe med lavt blodtrykk å gjøre, men har du lavt blodtrykk kan jo det også gjøre deg svimmel, tenker jeg? Ellers er det vit B12 i melkeprodukter, synes jeg å huske, i tillegg til en del grønnsaker, uten at jeg husker på stående fot hvilke. Men jeg vil tro det lureste for deg som ikke spiser kjøtt uansett kan være å ta b12 i form av tabletter, og dersom det ikke virker har du som tidligere nevnt dårlig opptak og da er det bare til å ta en sprøyte. TS, ikke bekymre deg for dette, det er veldig lett å behandle med disse sprøytene, og det er en veldig vanlig tilstand 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå