Gå til innhold

Klarer jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er for tiden hjemme i fødselspermisjon, og har lyst til å begynne på sykepleien neste høst.

Problemet er at jeg mangler studiespesialisering(allmenfaglig påbygging).

Jeg har tatt matte og samfunnsfag fra før av. Fagene jeg mangler er norsk/nynorsk, naturfag og historie.

Så til spørsmålet mitt;

Vil jeg klare disse fagene som privatist på tiden fra desember til mai?

Jeg skal ha barnet vårt i barnehage 50% i den tiden, så det vil si ca 2 til 3 dager i uken.

Noen som har erfaringer? Del gjerne! :popcorn:

På forhånd takk :takke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Solsmil

Ja, det tror jeg du klarer helt fint! Ingen av fagene er spesielt avanserte eller store (kanskje med unntak av norsk da), og hvis du utnytter tiden du har alene, så tror jeg du kan klare det helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg syntes også historie er et ganske stort fag, jeg slet med å ta norsk, historie, matte og naturfag på ett år, hadde ALDRI klart det på et halvt år, og jeg hadde all the time in the world å lese på ved siden av skolen... Ikke for å demotivere men:P Du må jobbe hardt og være VELDIG fokusert og bruke tiden effektivt hver eneste gang du kan. Du må vel også skrive særemne i norsk, skrive om en historisk person og lese noen bøker i norsk vil jeg tro, det måtte hvertfall vi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Survival

Nå har ikke jeg vært privatist, men det er ikke så lenge siden jeg hadde disse fagene på videregående. Dette er veldig individuelt hvordan man oppfatter og får til fagene, men naturfag er et typisk fag som er lett å lese og lære seg. Det eneste vriene er at naturfag inneholder mange forsøk man skal kunne. I hvert fall på eksamen for vgs (tror det er samme for privatisteksamen) så må man gjøre ett forsøk på eksamen (ikke valgfritt). Med andre ord så er det en del utstyr du må ha liggende for å kunne gjennomføre disse forsøkene.

Norsk er et stort fag! Det strekker seg over 3 år på vgs. Det er ikke bare skriving, men mye fagstoff og historie inkludert i faget. Historie er også et veldig svært fag. Mye man må gjennom på kort tid. Det er i tillegg svært dårlig bøker for historie som kan være vanskelig å komme seg gjennom.

Det er selvfølgelig mulig, absolutt, men det krever en god dose selvdisiplin og planlegging. Når sant skal sies er jo tre fag ganske lite i forhold til på vgs når man har ti forskjellige fag på ett år. Dermed har du jo faktisk bedre tid, med unntak av at du har barn da, til å lese fagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg fagplaner nå og finn ut om det er krav om særemne slik som er nevnt over her. I så fall kan du begynne å finne tema for dette og begynne å lese bøker allerede nå, evt også annen skjønnlitteratur som er "pensum". Om du klarer det, kommer jo også litt an på hvilke evner du har, spesielt i norsk. Er du en som skriver godt, forstår nynorsk grammatikk og ikke strever spesielt med å huske det du leser, tror jeg ikke dette blir et problem. Det krever selvfølgelig disiplin, men umulig er det ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...