cha Skrevet 30. oktober 2011 #1 Skrevet 30. oktober 2011 Hva passer best? Skal ha fløtegratinerte poteter og tyttebær til, men hvilke grønnsaker er best til? Rosenkål + brokkoli + gullerot? Vannbakkels til dessert.
Sol79 Skrevet 30. oktober 2011 #2 Skrevet 30. oktober 2011 Brokkoli. Jeg liker også godt flatbrød til, men det er fordi vi alltid lager hjemmelaga stapp. Passer vel ikke så godt til fløtegratinerte poteter, men sikkert veldig godt det også.
Honesty Skrevet 30. oktober 2011 #3 Skrevet 30. oktober 2011 Blir det ikke ekstremt mektig med gratinerte poteter til, og så vannbakkels til dessert? Vi pleier å ha kokte mandelpoteter som tilbehør, eller mandelpotetmos (evt. tilsatt andre rotgrønnsaker, som for eksempel sellerirot) smakssatt med timian. Rosenkål er godt som tilbehør, og rørte tyttebær.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #4 Skrevet 30. oktober 2011 En klassisk regel er at man skal aldri servere sausete tilbehør til sausete mat. Har man en kremet saus slik som her bør potetene være nogenlunde naturelle, eller i en form som ikke fremstår som kraftig og mektig. med den menyen du planlegger er det god sjanse for at de som spiser blir stinne og får vondt i magen. 1
Sol79 Skrevet 30. oktober 2011 #5 Skrevet 30. oktober 2011 AB: Potetstappe er standard tilbejør til finnbiff. 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #6 Skrevet 30. oktober 2011 AB: Potetstappe er standard tilbejør til finnbiff. Åja? Står det i finnebiffloven? Jeg anser forresten potetmos å være i en litt annen liga en en fløtegratulerte da. Hvis man ikke tar helt av med fløten i mosen er det jo nærmest en naturell potet i moset variant. 3
Kamikatze Skrevet 30. oktober 2011 #7 Skrevet 30. oktober 2011 Mens jeg smørsteker finnbiffen, har jeg også i sopp i gryta. Så tar jeg det til side, koker ut panna med bittelitt vann før jeg har i følte som kokes inn. Så går kjøttet og soppen tilbake i sausen, sammen med etpar knuste einebær og ei brunostsnei, om jeg har. Samtidig med kjøttgryta råsteiker jeg poteter og gulrøtter og tilslutt løkhakk i steikepanne. Legges i bred sirkel på tallerken, kjøtt/saus i midten med en god klatt tyttebærsyltetøy midt på. Det blir ganske mektig, så jeg lager meg kanskje en enkel råkostsalat ved siden av. 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #8 Skrevet 30. oktober 2011 Mens jeg smørsteker finnbiffen, har jeg også i sopp i gryta. Så tar jeg det til side, koker ut panna med bittelitt vann før jeg har i følte som kokes inn. Så går kjøttet og soppen tilbake i sausen, sammen med etpar knuste einebær og ei brunostsnei, om jeg har. Samtidig med kjøttgryta råsteiker jeg poteter og gulrøtter og tilslutt løkhakk i steikepanne. Legges i bred sirkel på tallerken, kjøtt/saus i midten med en god klatt tyttebærsyltetøy midt på. Det blir ganske mektig, så jeg lager meg kanskje en enkel råkostsalat ved siden av. Føling i finnebiffgryta? 3
Kamikatze Skrevet 30. oktober 2011 #9 Skrevet 30. oktober 2011 Åja? Står det i finnebiffloven? Jeg anser forresten potetmos å være i en litt annen liga en en fløtegratulerte da. Hvis man ikke tar helt av med fløten i mosen er det jo nærmest en naturell potet i moset variant. Potetstappe er egentlig en finfin måte å dytte all den smak som hjertet måtte begjære inn i den stakkars poteten. Har forresten inntrykk av at potetmos er litt sånn standard reinskavtilbehør i Norges gammer, enten vi liker det eller ei. :gjeiper: 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #10 Skrevet 30. oktober 2011 Potetstappe er egentlig en finfin måte å dytte all den smak som hjertet måtte begjære inn i den stakkars poteten. Har forresten inntrykk av at potetmos er litt sånn standard reinskavtilbehør i Norges gammer, enten vi liker det eller ei. :gjeiper: Det var altså egentlig ikke potetmosen jeg ville til livs (selv om det ikke er min personlige favoritt) men føden fløtegratulerte. Jeg synes bare hun derre Soletterannets kommentar og smiley fotjente en liten kommentar, hun hørtes lit ehhm, selvsikker ut 2
Kamikatze Skrevet 30. oktober 2011 #11 Skrevet 30. oktober 2011 Hun er litt veslevoksen, men mener det sikkert godt. 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #12 Skrevet 30. oktober 2011 Hun er litt veslevoksen, men mener det sikkert godt.
Sol79 Skrevet 30. oktober 2011 #13 Skrevet 30. oktober 2011 Det er tydeligvis mye mange blir hårsår av her i verden, men enten du liker det eller ikke AB, så er det veldig vanlig med potetstappe til finnbiff i Norge. 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #14 Skrevet 30. oktober 2011 Det er tydeligvis mye mange blir hårsår av her i verden, men enten du liker det eller ikke AB, så er det veldig vanlig med potetstappe til finnbiff i Norge. Neinei, slett ikke hårsår, bare veldig lattermild av den bastante tonen din 1
missLynch Skrevet 30. oktober 2011 #15 Skrevet 30. oktober 2011 Potetmos av mandelpotet er et "must" ja. Og rosenkål, tyttebær og kaldt øl. Herreguuuuuuud, jeg fikk lyst på dette nå. :popcorn: 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #17 Skrevet 30. oktober 2011 Vi har ris til. Megagodt. Kind of Fusionfood Lappland møter Asia, lzm. 2
Kamikatze Skrevet 30. oktober 2011 #18 Skrevet 30. oktober 2011 Det er nesten så en føler seg som en vaskeekte finnbiffmarking her i denne tråden. 1
Havtorn Skrevet 30. oktober 2011 #19 Skrevet 30. oktober 2011 Kind of Fusionfood Lappland møter Asia, lzm. Haha, ja jøss! Mange retter som bare blir bedre om man utfordrer tradisjonene - ris er heller ikke så tungt og mektig som f.eks stappe/grateng og gjør seg veldig godt smaksmessig.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #20 Skrevet 30. oktober 2011 Det er tydeligvis mye mange blir hårsår av her i verden, men enten du liker det eller ikke AB, så er det veldig vanlig med potetstappe til finnbiff i Norge. Ja, men nå var det vel ikke potetstappa denne AB'n reagerte på heller, da. Det var fløtegratinerteulerte poteter. Det blir too much. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå