Gå til innhold

Empati vs Sympati


Gjest Seajewel

Anbefalte innlegg

Gjest Nanette

Jeg syns å merke at ordet Empati blir ofte brukt når det egentlig skulle ha blitt brukt ordet Sympati. Og jeg lurer litt på hvorfor det er blitt sånn? Flere som syns det samme?

Empati (fra Gresk, empatheia, bokstavelig: "inn-følelse." Må ikke forveksles med sympati) er evnen til å forstå en annens sinnstilstand eller følelser. Empati er således ikke bare evnen til å se om noen er glad eller trist, men innebærer også evnen til å forstå andres motiver for handling samt deres verdier og holdninger. Et viktig moment i empati, som skiller det fra egosentrisme, er at man opplever de andres motiver, for eksempel, som deres, og ikke bare sine egne; i empati kan andres motiver avvike fra ens egne.

http://no.wikipedia.org/wiki/Sympati

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest D_flatmajor

Enig. Empati dreier seg jo først og fremst om evnen til å forstå, mens sympati er emosjonelt. Jeg syns ofte man får slengt etter seg at man er "lite empatisk" hvis man er uenig med noen som har det vondt, selv om man tydelig viser forståelse for situasjonen. Det som ville vært "korrekt" å si var at man var lite sympatisk.

Jeg kan godt føle empati med mennesker som jeg er sterkt uenig med, mens sympati føler jeg ikke om jeg ikke er enig i tillegg.

Endret av D_flatmajor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanette

Ja ikke sant? Jeg lurer litt på hvor misbruken av ordet Empati egentlig kommer fra. Folk bruker det så mye for tida syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D_flatmajor

Jeg tror det er en "motegreie". Til dels, iallefall. Selv om begrepet ikke er veldig nytt, så brukes det mye overalt nå for tida.

Samtidig så er jo empati og sympati beslekta. Likevel mener jeg at det kan henge sammen med at enkelte ikke vil godta at det finnes nyanser. Med det mener jeg at det kan oppfattes som rart å si at man på den ene sida ikke er enig eller føler det samme, mens man på den andre sida forstår. Hvis man forstår-så skal man jo være medfølende også, ikke sant? It's all or nothing. :)Derfor tror jeg mange blander sympati med empati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanette

Jeg tror det er en "motegreie". Til dels, iallefall. Selv om begrepet ikke er veldig nytt, så brukes det mye overalt nå for tida.

Samtidig så er jo empati og sympati beslekta. Likevel mener jeg at det kan henge sammen med at enkelte ikke vil godta at det finnes nyanser. Med det mener jeg at det kan oppfattes som rart å si at man på den ene sida ikke er enig eller føler det samme, mens man på den andre sida forstår. Hvis man forstår-så skal man jo være medfølende også, ikke sant? It's all or nothing. :)Derfor tror jeg mange blander sympati med empati.

På den måten at empati dekker mer enn hva ordet sympati gjør? Ja, det virker litt som en "motegreie" for "alle" sier det for tida. Og jeg mistenker enkelte for ikke helt å forstå hva empati egentlig betyr for de bruker det om så mangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...