AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2011 #1 Skrevet 29. oktober 2011 Jeg har hatt søvnproblemer så lenge jeg kan huske, og nå er jeg et godt stykke opp i 30-årene. Litt av utfordringen er nok at jeg har ulike søvnproblemer som veksler seg imellom, og i noen perioder fungerer alt helt fint. - Noen perioder får jeg ikke sove når jeg legger meg. Jeg sovner ofte ikke før det er bare 2-3 timer til jeg må stå opp. Det sier seg selv at jeg da fungerer dårlig resten av dagen. - Noen perioder sovner jeg greit nok, men så våkner jeg "hele tida" og får aldri skikkelig god søvn. Kan bråvåkne 15-20 ganger på ei natt og bruker noen minutter på å sovne igjen hver gang. - Noen perioder (sjeldne) sovner jeg raskt og sover hele natta. Det som er ekstra fortvilende er at jeg så godt som aldri føler meg uthvilt. Det er helt grusomt å komme seg opp av senga om morgenen, og jeg føler meg ikke mentalt våknet før 3-4 timer etter at jeg har stått opp. Selv i de få periodene der jeg sover godt så føler jeg meg groggy når jeg våkner (kanskje jeg ikke sover så godt som jeg tror selv?) og bruker lang tid på å komme meg i normalt gjenge. Jeg har prøvd "alt" av søvnråd. Jeg har trålet bøker og nettsteder og aviser, så lenge det står noe om søvn så leser jeg det og tester ut tips og råd. Ingenting funker. Jeg har prøvd å analysere meg fram til hva som skiller en periode fra en annen, men finner ingen svar. Det framstår for meg som helt tilfeldig og vilkårlig om jeg får sove godt eller dårlig. Jeg har blitt undersøkt med tanke på pustestopp om natta og fikk påvist rett i underkant av det som betegnes som bekymringsverdig. Jeg husker ikke tallene nå, men la oss si at alt under 10 pustestopp pr natt (er jo ikke så dramatisk som det høres ut som) er normalt, men ved 10 pustestopp så vurderer man behandling, så hadde jeg ni pustestopp. Legen mente det derfor ikke var grunn til bekymring. Men så leser man jo aviser da (burde kanskje ikke det...) og det står at det er farlig å ha dårlig søvnkvalitet, det øker risikoen for hjerteproblemer kraftig. Og jeg blir engstelig. Som om det ikke var nok å måtte slite med å gå rundt trett og uopplagt, nå er det farlig også... Er det noe jeg kan gjøre? Bør jeg kreve henvisning til en større utredning? Eller må jeg bare lære meg å leve med dette kaotiske søvnmønsteret (som vel forsåvidt er omtrent det jeg gjør)? Nå går jeg og prøver å få sove for andre gang i natt.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #3 Skrevet 30. oktober 2011 Sovetabletter? Samboeren min sliter med det samme som ts, og sovetabletter er ikke aktuelt da dette er veldig vanedannende. Lysterapi er det mange som mener funker veldig bra. Samboer har ikke prøvd det. Men det er lurt å stå opp igjen om man ikke sovner innen 20 min.
Gjest badeand1 Skrevet 30. oktober 2011 #4 Skrevet 30. oktober 2011 Det finnes noe som heter vallergan som egentlig er allergitabletter. De er ikke vanedannende. Kanskje du kan prøve det.
^KinderMaxi^ Skrevet 30. oktober 2011 #5 Skrevet 30. oktober 2011 Det finnes noe som heter vallergan som egentlig er allergitabletter. De er ikke vanedannende. Kanskje du kan prøve det. Ja, de fikk jeg utskrevet da jeg hadde elveblest, sovnet etter 30 min. De funket for meg for å si det sånn Men jeg sliter ikke med å sove ellers da.
Eplemos Skrevet 30. oktober 2011 #6 Skrevet 30. oktober 2011 Min søster sliter med det samme som deg. Nå har hun begynt på en behandling som heter "søvnrestriksjon og stimuluskontroll". Du får google det og lese om det, kanskje det er noe for deg? Må sies at dette er en ganske dyr behandling (hun går til en lege ved en privat søvnklinikk)... Lykke til!
Eplemos Skrevet 30. oktober 2011 #7 Skrevet 30. oktober 2011 Sovetabletter? Sovetabletter er ikke en varing løsning. Man kan liksom ikke ta de resten av livet, da effekten forsvinner raskt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå