AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2011 #1 Skrevet 29. oktober 2011 Okey, dette er..pinlig, men jeg er jo anonym.. Har de siste to ukene vært plaget med diare. Da jeg var ferdig på do den ene gangen, å skulle trekke i snoren så jeg litt friskt blod i do.. Prøvde å tørke meg for å se om jeg kunne ha et rift, men fikk ikke noe blod på papiret. (dette er den eneste gangen jeg har sett noe blod) Da jeg skulle på do isted, merket jeg egentlig ikke noe særlig til at jeg skulle ha diare, men det hadde jeg. Etter 3 min på do, fikk jeg et sterk trykkende smerte i endetarmen. Kjentes ut som om det var ganske langt ute. Tror det var noen smerter i magen også, men jeg kan nesten ikke huske det pga de sterke smertene. Jeg fikk nesten ikke puste, svetten rant, og jeg så helt flekkete. Fikk tørket meg og datt nærmest ned på badegulvet fordi jeg var så svimmel. Jeg har aldri besvimt før, men jeg følte det var nære på nå. Ble redd det skulle skje noe, og at døren var låst, så jeg fikk låst opp fikk tumlet meg ut å la meg på sengen. Sa til samboeren min "jeg tror jeg besvimer". Han tok meg ikke akkurat helt seriøst(og jeg ville heller ikke fortelle om diareen, og endetarmssmertene. Så jeg sa jeg hadde vondt i magen.. Etter 5 min liggende på sengen, ble det bedre med en gang. Nå kjennes det ut som om ingenting har skjedd utenom en svak, svak smerte ved endetarmsåpningen.. Noen som vet hva dette kan være?? :-( Takk for alle innspill og hjelp!
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2011 #2 Skrevet 29. oktober 2011 Og du har ikke tatt kontakt med lege fordi...?
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2011 #3 Skrevet 29. oktober 2011 Fordi jeg synes det er dritflaut..også har jeg jo ikke smerter til vanlig..
Papirfly Skrevet 29. oktober 2011 #4 Skrevet 29. oktober 2011 Kjære deg, du må jo få ringt legen. De fleste leger møter noen med endetarmsplager hver eneste dag, så det trenger ikke å være flaut. Du så jo faktisk blod, og deretter store smerter, og det må du ta på alvor.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2011 #5 Skrevet 29. oktober 2011 Nå snakker jeg ikke om smertene, men har du hatt diare i to uker må du jo selvfølgelig kontakte lege!
Antlers Skrevet 29. oktober 2011 #6 Skrevet 29. oktober 2011 Bestill time hos legen pronto! Jeg skjønner at det kan være flaut for deg, siden det er et ganske intimt og tabubelagt område, men tro meg, legen kommer ikke til å heve et øyenbryn engang. Dette er de borti stadig vekk Det kan være hemoroider, det kan være en rift eller det kan være noe helt annet. Det er det uansett bare legen din som kan konstantere. Jeg hadde en nabo som var plaget med noe jeg mener de kalte "klase-hemoroider", og han hadde de samme symptomene som deg. Smertene slo ham helt ut, og han var nødt til å holde sengen ganske lenge etter toalettbesøk. Diare i to uker bør du også ta på alvor, for selv om det kanskje ikke er forårsaket av noe farlig, er det ikke bra å gå rundt med kronisk diare. Friskt blod er stort sett et godt tegn (når man først skal blø ut av feil hull), for det tyder på mindre alvorlige plager. Jeg ville fortalt om problemet til samboer, så han slipper å bli fra seg av bekymring om du skulle være så uheldig å besvime, men det viktigste er at du får dette sjekket av legen. Det er nok langt mer vanlig med endetarmsplager enn hva folk flest tror. Tenk så deilig når du finner årsaken, og kan få behandling for å bli kvitt dette "dritet"
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #7 Skrevet 30. oktober 2011 Jeg vil ikke si det til samboer..vi har ikke vært sammen så lenge, og vi snakker ikke om sånt.. Jeg er ganske prippen av meg, og synes slike ting som dette er utrolig flaut. Hvorfor er det det virkelig ikke bra å ha diare i to uker? Skjønner selvfølgelig at det ikke er bra, men er det så farlig? Har det ikke etter hvert måltid, men i hvert fall en eller to ganger i løpet av dagen. Hvis jeg tar sånn iduform eller hva det heter, så hjelper det. Jeg bor i en by hvor jeg ikke har fastlege, så jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem heller.. Hva må jeg gjøre hos legen da?
Antlers Skrevet 30. oktober 2011 #8 Skrevet 30. oktober 2011 (endret) Jeg vil ikke si det til samboer..vi har ikke vært sammen så lenge, og vi snakker ikke om sånt.. Jeg er ganske prippen av meg, og synes slike ting som dette er utrolig flaut. Hvorfor er det det virkelig ikke bra å ha diare i to uker? Skjønner selvfølgelig at det ikke er bra, men er det så farlig? Har det ikke etter hvert måltid, men i hvert fall en eller to ganger i løpet av dagen. Hvis jeg tar sånn iduform eller hva det heter, så hjelper det. Jeg bor i en by hvor jeg ikke har fastlege, så jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem heller.. Hva må jeg gjøre hos legen da? http://www.norge.no/temaside/tema.asp?stikkord=94111 Her står det hvordan du skal gå frem for å finne fastlege. Selv ville jeg vurdert å ringe legevakten. Kontakt lege med det samme hvis... Du er omtåket eller sløv , og du tisser veldig lite. Du også har kraftige magesmerter. Det er blod i avføringen. Kontakt lege i løpet av 24 til 48 timer hvis... Du har høy feber. Diareen har vart mer enn 1 uke. Det er risiko for at det skyldes matforgiftning Det er mistanke om smitte etter en reise i utlandet. Å ha diare tærer på kroppen, og det er viktig at du sørger for å erstatte både væsketap og salttap. Fint om du får i deg juice for eksempel. De fleste opplever noen dager med diare av og til, men 2 uker tyder på noe mer enn omgangsyke/magesjau, og kan etterhvert gi en ganske så nedsatt allmenntilstand. Idoform kan ha god effekt, men skal ikke brukes ved langvarig diare uten at du har konsultert med lege først. Det viktigste nå er å finne årsaken til problemene, slik at legen kan finne rett behandling. Igjen: Det trenger ikke være noe farlig, men det er uansett ikke bra for kroppen å gå rundt med diare daglig. I kombinasjon med blod og smerter er det spesielt viktig at du oppsøker lege. Dette gjelder jo faktisk helsen din, selv om problemet tilfeldigvis har satt seg i stumpen denne gangen, til sjenanse for deg. Det er ikke spesielt smart å gjette seg frem til årsak og løsning på egenhånd. Satt på spissen så kan det ende med at du spiser tørt brød for å få magen i orden igjen, når det egentlige problemet ditt er cøliaki (som du da bare forverrer). Husk på at du kan velge kvinnelig lege, dersom det føles litt tryggere for deg. De 15 minuttene med "skam" er vel verdt det om du kan bli frisk og smertefri igjen? Jeg vet ikke hva akkurat du må gjøre hos legen, men du vil i alle fall bli stilt noen spørsmål relatert til problemene, og ved behov kan de ta blodprøver, avføringsprøver, ultralyd og endoskopi Endret 30. oktober 2011 av Antlers
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #9 Skrevet 30. oktober 2011 Det kan være rifter eller hemoroider. Det er ganske vanlig å få hemoroider ved diaré. Det kan føles ut som tarmen tyter ut når man har diaré, men den går som regel tilbake etter en liten stund etter toalettbesøket. Kanskje det er det du har opplevd. Jeg har det sånn når jeg får diaré etter å ha fått i meg melk. (er laktoseintolerant) Når du har hatt diaré i to uker så bør du absolutt snakke med legen din og finne ut hvorfor. Husk å drikk mye og tenke på hva du spiser, om det forverrer det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå