Gå til innhold

Statsvitenskap vs internasjonale studier, UIO


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer å gå statsvitenskap eller internasjonale studier ved UIO.

Jeg har alltid vært interessert i politikk og internasjonale relasjoner, men har hatt en tendens til å frykte/mislike matte. Jeg er ikke kjempedårlig, men ikke en fan, for å si det sånn..

Ser at ECON1410 er en obligatorisk del av IS. Er det noen som har noen erfaringer fra dette faget. Er det mest økonomisk teori, eller inneholder studiene relativt komplisert matte?

Er det forresten noen store forskjeller mellom statsvitenskap og IS når det kommer til selve studiene og karriere-muligheter? Er det f.eks. sånn at statsvitenskap har en tendens til bli litt vel "tørt" i sammenligning med IS?

- Noen som vet hvilke jobber som f.eks. er mulige med master i de respektive studiene?

Noen som har gjennomført/går IS eller SV som har erfaringer å dele? (både når det gjelder jobbmuligheter og tiden etter studiene

Alle svar mottas med takknemlighet! Som det fremkommer er jeg usikker og ny på dette feltet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest D_flatmajor

Jeg har aldri gått på UiO, men jeg likevel noen generelle tanker.

Om du planlegger en master, så er vel statistikk/forskningsmetode en obligatorisk del av utdannelsen også. Jeg har samme forhold til matte som deg, men statistikk og metode gikk helt fint for min del. Det kan ikke sammenlignes med "mattefaget", mener jeg. Har også hatt et økonomifag, dette gikk greit.

Når man følger et studie som ikke er en profesjonsutdannelse, så må man i stor grad definere sin egen kompetanse for fremtidige arbeidsgivere. Jeg tror det er smartest å velge det du syns høres mest interessant ut.

Jeg legger ved en link fra NTNU om jobbmuligheter etter ferdig master i statsvitenskap.

Min lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...