Gå til innhold

Feil beløp lagt i nattsafeposen..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobber i butikk, og klarte å legge et for lite beløp i nattsafeposen igår. Resten av pengene ligger trygt i kassen. Sjefen mente på vi kunne få bot for å ha lagt i feil beløp i nattsafeposen.. Kan vi det? I så fall, hvor stor bot kan det være snakk om? Noen som har vært ute for dette? Er litt stressa for at vi kan få en stor bot for dette.. Jeg var helt på bærtur da jeg skulle ta ut rett beløp fra kassen :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette går nok helt fint. Pengene telles over. Er det stort avvik mellom det som står og det som ligger i, vil de ringe, men da skal beløpet være ganske stort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... Det manglet 1000kr.. Men som sagt de ligger trygt i kassen! Dette er bare at jeg var helt distrahert i øyeblikket og klarte å ta ut feil beløp. Håper for all del det ikke blir bot ut av det =/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig dere får en bot, men den er nok ikke særlig stor, så det er ingenting å bekymre seg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er mulig å si ifra før de teller kan det være lurt, for da viser dere i hvert fall at ikke det er et svindelforsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bot? Fra hvem da egentlig?

Det eneste som skjer er at når dere mottar nattsafekvittering så står det at det er differanse på innholdet i posen og det beløpet som her ført opp på slippen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har skjedd med noen på jobben. Da sendte vi bare det ekstra beløpet dagen etter... Boten vår var på 25 kroner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun politiet og rettsvesenet som kan ilegge en bot. Andre kan kun gi kontraktsavtalte gebyrer og tilleggsavgifter. Det er litt som at student og elev ikke er det samme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun politiet og rettsvesenet som kan ilegge en bot. Andre kan kun gi kontraktsavtalte gebyrer og tilleggsavgifter. Det er litt som at student og elev ikke er det samme.

Hva med parkeringsbøter da?;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med parkeringsbøter da?;)

Parkeringselskapene ilegger "tilleggsgebyr" ikke bot. Vi kaller det bot, men det er ikke det.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er kun politiet og rettsvesenet som kan ilegge en bot. Andre kan kun gi kontraktsavtalte gebyrer og tilleggsavgifter. Det er litt som at student og elev ikke er det samme.

Vennligst legg ved en kilde for denne påstanden.

Jeg tror du og svært mange andre tillegger ordet bot en annen betydning enn det det har. Det er kun politiet og rettsvesenet som kan dømme noen til straff i form av bøter. Men bot kan også brukes i kontraktssammenheng - og det blir brukt - f.eks. dagbøter i byggesaker, eller bot for å ikke vaske gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med parkeringsbøter da?;)

«Parkeringsbøter» finnes riktignok, men det er ikke dette de fleste mener når de sier parkeringsbot.

Jeg tror du og svært mange andre tillegger ordet bot en annen betydning enn det det har.

Det er motsatt. De fleste bruker det med en mye bredere definisjon enn det egentlig har. Det er ikke ulovlig å gjøre det, men jeg har rett til å klage på alt jeg vil av fillesaker.

Det er kun politiet og rettsvesenet som kan dømme noen til straff i form av bøter.

Politiet kan ikke dømme noen.

Men bot kan også brukes i kontraktssammenheng - og det blir brukt - f.eks. dagbøter i byggesaker, eller bot for å ikke vaske gangen.

Det er ingenting som heter dagbøter. Mulig du tenker på dagmulkt. Bot for å ikke vaske oppgangen kan du ikke få med mindre det var særskilte omstendigheter tilstede som for eksempel at noen ble skadet på grunn av din uaktsomhet eller manglende vedlikehold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Det er motsatt. De fleste bruker det med en mye bredere definisjon enn det egentlig har. Det er ikke ulovlig å gjøre det, men jeg har rett til å klage på alt jeg vil av fillesaker.

Det er du som har bevisbyrden her - jeg venter fortsatt.

Politiet kan ikke dømme noen.

Men de ilegger bøter. Diskusjonen ender akkurat her dersom du skal fortsette med denne typen flisespikring.

Det er ingenting som heter dagbøter. Mulig du tenker på dagmulkt.

Dokumentasjon takk. Slutt å dikte opp ting uten dokumentasjon. Dagbøter er et helt vanlig ord i forbindelse med kontrakter.

Bot for å ikke vaske oppgangen kan du ikke få med mindre det var særskilte omstendigheter tilstede som for eksempel at noen ble skadet på grunn av din uaktsomhet eller manglende vedlikehold.

Hvis jeg ikke vasker gangen får jeg bot for å ikke ha gjort det i henhold til reglene her jeg bor. Du kan blande dette sammen så mange ganger og på tynt grunnlag du bare vil med strafferettslige bøter, det er ikke det vi snakker om her. Det er i vårt reglement at manglende gangvask vil medføre bot. Dette er vedtatte regler fra generalforsamling og det nytter lite for deg å komme med helt håpløse argumenter av denne typen for å bestride bruken av bøter i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de ilegger bøter. Diskusjonen ender akkurat her dersom du skal fortsette med denne typen flisespikring.

Du sa at politiet dømmer. At dette er feil er ikke flisespikkeri. Det er et grunnleggende fundament i vårt rettssamfunn at politiet ikke gjør dette. Dette er grunnen til at du enkelt og greit bare kan si nei takk til et forenklet forelegg fra politiet.

Dokumentasjon takk. Slutt å dikte opp ting uten dokumentasjon. Dagbøter er et helt vanlig ord i forbindelse med kontrakter.

Jeg skal gjøre det rett etter at du fremlegger dokumentasjon på at gud ikke finnes. Nei, dagbøter er ikke et vanlig begrep. Dagmulkter i byggesaker er derimot en lovfestet rett.

Hvis jeg ikke vasker gangen får jeg bot for å ikke ha gjort det i henhold til reglene her jeg bor. Du kan blande dette sammen så mange ganger og på tynt grunnlag du bare vil med strafferettslige bøter, det er ikke det vi snakker om her. Det er i vårt reglement at manglende gangvask vil medføre bot. Dette er vedtatte regler fra generalforsamling og det nytter lite for deg å komme med helt håpløse argumenter av denne typen for å bestride bruken av bøter i denne sammenhengen.

Du kan som sagt ikke få bot for å ikke vaske gangen. Borettslaget deres ser forøvrig ute til å trenge juridisk rådgivning. Det er ikke anledning til å straffe de som ikke vasker eller deltar på annen dugnad utenfor sin boenhet. Det juridisk korrekte er å tilbakebetale deler av fellesutgiftene til de som selv utfører arbeidet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Du kan som sagt ikke få bot for å ikke vaske gangen. Borettslaget deres ser forøvrig ute til å trenge juridisk rådgivning. Det er ikke anledning til å straffe de som ikke vasker eller deltar på annen dugnad utenfor sin boenhet. Det juridisk korrekte er å tilbakebetale deler av fellesutgiftene til de som selv utfører arbeidet.

Dette er ikke et borettslag.

Sameiet kan selv vedta sine regler. Jevnfør sameigelova §4 og utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Kanskje man her må skille mellom bot og gebyr?

Det skal jeg gjøre med den største glede den dagen noen kan vise til at det er galt å bruke bot. Det eneste jeg er interessert i er dokumentasjonen på dette. Kan det være så vanskelig?

Og JA jeg har faktisk googlet - og ser at f.eks. i byggesaker er DAGBOT brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke et borettslag.

Spiller ingen rolle. Det er ikke lov i et sameie heller.

Det skal jeg gjøre med den største glede den dagen noen kan vise til at det er galt å bruke bot.

Det er heldigvis ikke ulovlig å bruke ord feil i dagligtale (men i juridiske sammenhenger har det konsekvenser). Du kan gjerne kalle bilnøkler for rosa elefanter. Det er ingenting i veien med det. Det er mangfoldige tusen som sier «hvem bil» også.

Og JA jeg har faktisk googlet - og ser at f.eks. i byggesaker er DAGBOT brukt.

Sannsynligvis har du søkt etter det du ønsker å høre. Det heter dagmulkt i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man her må skille mellom bot og gebyr?

Bot, avgift, gebyr og erstatning er alle forskjellige ting, ja. Det er ikke spesielt vanskelig å slå dette opp for spesielt interesserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...