Gå til innhold

Hobbyfotograf


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fotograferer en del i fritida mi og synes det er morsomt å ta portrettbilder av både barn og voksne. Jeg er ikke kjempeflink, men vil tørre å hevde at jeg tar bedre bilder enn den gjennomsnittlige "knipser". Jeg har lyst til å prøve å tjene litt penger på hobbyen min, blant annet for å finansiere kjøp av nytt utstyr.

Jeg lurer litt på å tilby meg å ta bilder av barn og familier der de ikke betaler noe for selve fotograferingen, men at de betaler pr bilde de ønsker å ha av de jeg tar. Det gjør at ingen blir forpliktet til å kjøpe bilder av meg dersom de synes de blir for dårlige. Jeg tenker å gi dem bildene digitalt og kun ta en femtilapp pr bilde. Så står de fritt til å kopiere bildene og forstørre dem så mye de vil. Dette vil gi meg masse ekstra trening, samtidig som jeg kan tjene noen kroner hvis jeg er heldig.

Kan jeg gjøre dette?

Jeg har to motstridende tanker rundt dette:

A: Dette må være en helt grei ting å gjøre, for jeg er jo bare en selvlært amatør som ikke akkurat konkurrerer med profesjonelle fotografer. Mine priser vil være en brøkdel av det en profesjonell fotograf tar, men så vil jo ikke bildekvaliteten jeg tilbyr være i nærheten av så godt som hos en profesjonell heller. Jeg har ikke tilgang på studio, så bildene må tas ute, hjemme hos folk eller andre steder. Jeg tenker på dette som et tilbud til folk som er elendige på å ta bilder selv. :gjeiper:

B: Mange er veldig lite bevisste på forskjellen mellom et godt og et dårlig fotografi. Mange kan derfor la seg "lure" til å tro at mine bilder er like gode som hos en profesjonell (selv om jeg vil være åpen om mine begrensninger), og dermed kan jeg stjele en del av markedet til fotografer fordi jeg tilbyr "det samme som dem" til dumpingpriser.

Hva tenker dere om dette? Skal jeg kjøre på med mitt hobbyopplegg etter egne premisser? Eller bør jeg droppe disse ideene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det høres ut som en kjempeflott idé! Ta gjerne litt bilder av familie og venner som du kan vise til kommende kunder slik at de kan se hva du er god for :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god ide!

Jeg er også hobbyfotograf og har også lekt meg med tanken på å tilby fotografering til folk. Har tatt bilder til ett program til ett teaterstykke, men siden dette kun var en dugnadsgreie tok jeg ikke noe betalt for det.

Jeg har også tenkt litt på å ta bilder rundt om i nærmiljøet og stille opp en stand neste gang det skal være "marked" her. Tar masse natur - og dyrebilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du bør gjøre er å registrere enkeltmannsforetak som fotograf i Brønnøysundregistrene (gratis), og begynne å føre regnskap. Dette er ikke fordi noen kommer og tar deg hvis du selger bilder svart, men det viser ovenfor kunden at du er seriøs..

Ang om jeg tror det er marked for slik fotografvirksomhet, så er svaret desverre heller negativt... Jeg er registrert som fotograf selv på hobbybasis, og jevnt over forventer folk at du skal gjøre masse arbeid for dem og få betalt i knapper og glansbilder. I brylluper for eksempel, får du kanskje tilbud om å ta bilder mot at du får mat. Hipp hurra! Å selge seg for billig er den sikreste vei til å bli utstøtt og miste respekten fra resten av fagmiljøet. Du blir dessuten veldig fort lei av å drive slik veldedighet, og plutselig mister du interessen for foto overhodet

50 kr per bildefil? Jeg tar aldri mindre enn 500...

Lite tips: Spesialisér deg på én nisje innenfor fotografering, istedenfor å gjøre "alt". Jeg ville aldri hyrt en fotograf til et bryllup, hvis den samme personen samtidig reklamerer for portrettfoto, mote, studio, produktfoto og kjæledyr. Da er han mest sannsynlig like middelmålig på alle feltene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige tilbakemeldinger, Sofie1 og United Stars. :)

Takk for gode tips, Knirke, men jeg er nok ikke på det nivået du tenker deg. Jeg er ikke god nok til å ta 500 kr pr bilde (da ville jeg aldri fått noen kunder nei ;)), og jeg klarer ikke helt å se for meg respekt i et fagmiljø uansett. Jeg er bare en glad amatør som synes foto er morsomt. Jeg har ingen planer om å leve av dette, bare tjene noen ekstra kroner for å spe på når jeg skal kjøpe nytt utstyr.

For meg blir det hele mest et læringsprosjekt. Kanskje jeg en dag blir god nok til å ta en høyere pris, men pr i dag er jeg ikke god nok til det.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige tilbakemeldinger, Sofie1 og United Stars. :)

Takk for gode tips, Knirke, men jeg er nok ikke på det nivået du tenker deg. Jeg er ikke god nok til å ta 500 kr pr bilde (da ville jeg aldri fått noen kunder nei ;)), og jeg klarer ikke helt å se for meg respekt i et fagmiljø uansett. Jeg er bare en glad amatør som synes foto er morsomt. Jeg har ingen planer om å leve av dette, bare tjene noen ekstra kroner for å spe på når jeg skal kjøpe nytt utstyr.

For meg blir det hele mest et læringsprosjekt. Kanskje jeg en dag blir god nok til å ta en høyere pris, men pr i dag er jeg ikke god nok til det.

TS

Ja, men da gjør du det heller gratis da vettu ;) For 50 kr per bilde kommer du tidsnok til å gå i minus uansett. Hvis du tar betalt skaper du forventninger til kvalitet.

(og det er også den forventningen som lærer deg å levere kvalitet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det første du bør gjøre er å registrere enkeltmannsforetak som fotograf i Brønnøysundregistrene (gratis), og begynne å føre regnskap. Dette er ikke fordi noen kommer og tar deg hvis du selger bilder svart, men det viser ovenfor kunden at du er seriøs..

Ang om jeg tror det er marked for slik fotografvirksomhet, så er svaret desverre heller negativt... Jeg er registrert som fotograf selv på hobbybasis, og jevnt over forventer folk at du skal gjøre masse arbeid for dem og få betalt i knapper og glansbilder. I brylluper for eksempel, får du kanskje tilbud om å ta bilder mot at du får mat. Hipp hurra! Å selge seg for billig er den sikreste vei til å bli utstøtt og miste respekten fra resten av fagmiljøet. Du blir dessuten veldig fort lei av å drive slik veldedighet, og plutselig mister du interessen for foto overhodet

50 kr per bildefil? Jeg tar aldri mindre enn 500...

Lite tips: Spesialisér deg på én nisje innenfor fotografering, istedenfor å gjøre "alt". Jeg ville aldri hyrt en fotograf til et bryllup, hvis den samme personen samtidig reklamerer for portrettfoto, mote, studio, produktfoto og kjæledyr. Da er han mest sannsynlig like middelmålig på alle feltene

Enkeltmannsforetak koster 2127(elektronisk)/2660(papir) for å registrere i brønnøysundregisteret.

http://www.brreg.no/reg_gebyrer/

Har tenkt på dette selv, da jeg er hobbyfotograf, men redd folk vil forvente for mye, så har ikke tørt å starte opp. Men syns du skal kjøre på. Si ifra om du får mange oppdrag da, og hvordan det går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkeltmannsforetak koster 2127(elektronisk)/2660(papir) for å registrere i brønnøysundregisteret.

http://www.brreg.no/reg_gebyrer/

Har tenkt på dette selv, da jeg er hobbyfotograf, men redd folk vil forvente for mye, så har ikke tørt å starte opp. Men syns du skal kjøre på. Si ifra om du får mange oppdrag da, og hvordan det går :)

Det var nytt for meg! Glad jeg registrerte meg mens det fortsatt var gratis :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest henriett3

Har jobbet på nett for en ganske kjent avis før, men er hobbyfotograf nå. Har tatt bryllupsfoto, og har tjente 500 kroner på hver. De får da ca. 30-40 bilder av 800 når de betaler 500. Gjør det ganske billig siden jeg ikke er profesjonell. Husk at det krever bra lys for å ta et bra portrettbilde. Du burde lese boken Michael Freeman 101 tips til digital fotografering. Denne forklarer veldig godt hva du trenger av utstyr for å få det perfekte portrettbilde. Har hjulpet meg veldig mye.

Endret av henriett3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal nå stå og prøve å selge litt bilder på en førjulsdag på en "åpen gård". Har masse dyrebilder av nøtteskriker, ekorn, hakkespett samt naturbilder fra nærmiljøet.

Har tenkt å lage en del forstørrelser og ramme inn, evt også bare selge forstørrelser uten innramming.

Lurer litt på hva jeg kan ta for dette... hva hadde dere vært villige til å gi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...