Satsuma Skrevet 28. oktober 2011 #1 Del Skrevet 28. oktober 2011 Er det noen som vet hvilke det går mest vann på av oppvaskmaskin og oppvask for hånd? Jeg skjønner at mange faktorer spiller inn her, men har noen lest eller sett noe om dette som de vil dele? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #2 Del Skrevet 28. oktober 2011 Tester viser at oppvaskmaskin er energibesparende i forhold til oppvask for hånd. I ene linken viser det at mens oppvaskmaskinen brukte 11-19 l vann, var ca 30 l vann vanlig ved oppvask for hånd. http://www.forskning.no/artikler/2003/februar/1045050482.5 http://www.gronnhverdag.no/Groenn-Hverdags-blogg/Mikromiljoevern-3-Haandoppvask-eller-maskinoppvask http://www.varthjem-varplanet.no/dishwashing-tips.php Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jamme Skrevet 29. oktober 2011 #3 Del Skrevet 29. oktober 2011 Ja, der er det vel ganske klart – du skal være ekstremt sparsom med vannet for å være mer miljøvennlig enn en oppvaskmaskin. Det er jeg utrolig glad for, siden oppvask er omtrent det kjipeste jeg vet av husarbeid... Når jeg flytter til et sted med plass skal jeg få meg oppvaskmaskin med god samvittighet! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Satsuma Skrevet 3. november 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 3. november 2011 Takk for svar:) Da kan jeg sette ting i oppvaskmaskina med god samvittighet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HerbGirl Skrevet 5. november 2011 #5 Del Skrevet 5. november 2011 Bruk gjerne miljøprogram hvis oppvaskmaskinen din har det Og det skal ikke være nødvendig å skylle ting i varmt vann før de settes i maskinen.. da går vinninga opp i spinninga... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 5. november 2011 #6 Del Skrevet 5. november 2011 Bruk gjerne miljøprogram hvis oppvaskmaskinen din har det Og det skal ikke være nødvendig å skylle ting i varmt vann før de settes i maskinen.. da går vinninga opp i spinninga... De av oss som bor alene må jo det. Vasker opp 1-2 ganger i uka og hadde jeg ikke skylt vekk matrester først så ville jo hele huset stinket, i tillegg til at jeg ikke ville fått oppvasken ren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HerbGirl Skrevet 5. november 2011 #7 Del Skrevet 5. november 2011 De av oss som bor alene må jo det. Vasker opp 1-2 ganger i uka og hadde jeg ikke skylt vekk matrester først så ville jo hele huset stinket, i tillegg til at jeg ikke ville fått oppvasken ren. Da er det lurt å skylle så mye som mulig i kaldt vann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haustlauv Skrevet 14. november 2011 #8 Del Skrevet 14. november 2011 Men denne testen sier ikke noe om hvor full oppvaskmaskina må være f.eks. Jeg er under den oppfattelse at man skal vaske kjeler og slike store ting for hånd, alt annet går i maskina, slik at maskina fylles opp så mye som mulig!! Jeg fyller jo heller ikke hele oppvaskkummen med vann når jeg vasker en kjele, jeg skyller kjelen, og bruker deretter litt vann og såpe til vask for å avslutt med en skyll igjen. Bruker ikke mer vann enn nødvendig. Tror dere ikke det er mye mer vann- og strømsparende enn å gjøre som han ene jeg bor med: å kjøre oppvaskmaskina med to fat og tre kjeler i?? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 14. november 2011 #9 Del Skrevet 14. november 2011 De av oss som bor alene må jo det. Vasker opp 1-2 ganger i uka og hadde jeg ikke skylt vekk matrester først så ville jo hele huset stinket, i tillegg til at jeg ikke ville fått oppvasken ren. Du kan like gjerne skylle godt med kaldt vann, spesielt hvis du skal skylle bort rester av melk. Jeg skyller alt med kaldt vann og koster litt hvis noe sitter spesielt godt fast, ingen lukt og alt blir rent - på økonomiprogam! Men denne testen sier ikke noe om hvor full oppvaskmaskina må være f.eks. Jeg er under den oppfattelse at man skal vaske kjeler og slike store ting for hånd, alt annet går i maskina, slik at maskina fylles opp så mye som mulig!! Jeg fyller jo heller ikke hele oppvaskkummen med vann når jeg vasker en kjele, jeg skyller kjelen, og bruker deretter litt vann og såpe til vask for å avslutt med en skyll igjen. Bruker ikke mer vann enn nødvendig. Tror dere ikke det er mye mer vann- og strømsparende enn å gjøre som han ene jeg bor med: å kjøre oppvaskmaskina med to fat og tre kjeler i?? Jeg setter alt det er plass til i maskinen, en jeg kjører den aldri med bare to fat og tre kjeler. Jeg passer på at den er fylt godt opp. Det eneste jeg vasker for hånd er kokeredskap av tre, stekepannen som ikke skal i maskinen og ting jeg vet jeg trenger igjen før jeg kjører oppvaskmaskinen. Jeg kjører den som regel 1-2 ganger pr uke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå