Gå til innhold

Mobbing i barnehagen


Gjest RM

Anbefalte innlegg

Nå er jeg så lei meg. Når jeg leverte 3 åringen min i dag, kom en velkomstkomite av gutter og sa stygge ting til barnet mitt. Gutten er nettopp blitt 3 år og har ikke sluttet med bleier. Huff, det er så vannskelig å få han til å slutte, føler vi har så lite tid hjemme til å jobbe med det. Føler heller ikke at barnehagens ansatte følger opp dette, selv om jeg har spurt om det. Så nå blir barnet mitt mobbet av nesten samtlige gutter. Vet ikke hva jeg skal gjøre med det. Har så fryktelig vondt av gutten min. (Hadde det ikke så lett med andre barn når jeg selv var liten).

Klart han må slutte med bleier. Vi jobber med det, men ikke lett når barnehagen ikke følger opp mitt arbeid hjemme. Hva ville dere gjort? Trenger gode råd og trøst nå kjenner jeg.

Må jeg ta gutten ut av barnehagen til han har sluttet med bleier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du tar opp mobbingen med barnehagen, og spør hva de har tenkt å gjøre for å stoppe det.

Barn skal ikke mobbes i barnehagen, og det er de ansattes jobb å passe på at det ikke skjer.

Selvfølgelig kan de ikke se alt. Men de ser dette lettere hvis de vet de skal se etter det.

Bleieslutt får dere ta ettersom ungen blir klar. Det ordner seg nok, uavhengig av om barnehagen er behjelpelig eller ikke. (Men det går jo an å nevne for dem at du synes de er dårlige til å følge opp, og at dette går utover ditt barn. )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg så lei meg. Når jeg leverte 3 åringen min i dag, kom en velkomstkomite av gutter og sa stygge ting til barnet mitt. Gutten er nettopp blitt 3 år og har ikke sluttet med bleier. Huff, det er så vannskelig å få han til å slutte, føler vi har så lite tid hjemme til å jobbe med det. Føler heller ikke at barnehagens ansatte følger opp dette, selv om jeg har spurt om det. Så nå blir barnet mitt mobbet av nesten samtlige gutter. Vet ikke hva jeg skal gjøre med det. Har så fryktelig vondt av gutten min. (Hadde det ikke så lett med andre barn når jeg selv var liten).

Klart han må slutte med bleier. Vi jobber med det, men ikke lett når barnehagen ikke følger opp mitt arbeid hjemme. Hva ville dere gjort? Trenger gode råd og trøst nå kjenner jeg.

Må jeg ta gutten ut av barnehagen til han har sluttet med bleier?

Enig med Susan Sto Helit; dette må du ta opp med barnehagen, og hvis ikke det hjelper, må du ta det opp med driftsstyret, eller eier, evnt kommunens barnehageansvarlige (spesielt hvis det er kommunal barnehage, men du kan ta det opp med kommunen uansett). Det er viktig at du gjør dette, for han skal IKKE oppleve slike episoder. Så er det også viktig å huske på at en engangshendelse ikke er mobbing i den forstand. Det er forskjell på om dette er noe som skjer rett som det er, eller om det var en engangshendelse.

Når det gjelder bleieslutt, så tror jeg ikke du kan pålegge barnehagen å ta ansvar for dette. Du bør kontakte helsestasjonen for en samtale om bleieslutt, de kan gi deg tips og råd for hvordan du best kan hjelpe barnet ditt til å slutte, og de kan også hjelpe deg til å vurdere hvor mye du skal presse på, eller om du bare skal la ham bruke bleie i fred og ro inntik videre.

Han skal uansett IKKE mobbes eller ertes for at han bruker bleie uansett hvor gammel han måtte være når han slutter med det. Og det er barnehagens ansvar å sørge for at barnet ditt er i et godt sosialt miljø.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg har hatt en følelse på at dette har pågått ei stund, men først nå jeg har sett det selv. F. eks. har han kalt seg selv "lille bæsje" og slikt. Jeg sa til pedagogisk leder når jeg leverte i dag hva som hadde hendt, men hun sa at det er ikke var slik vanligvis og at han har venner og slikt. Jeg spurte ikke om han hadde venner og føler jo at dette ikke er en engangshendelse.. (fått litt tankespinn, kanskje han egentlig ikke har venner? Uff, så veldig trist dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg har hatt en følelse på at dette har pågått ei stund, men først nå jeg har sett det selv. F. eks. har han kalt seg selv "lille bæsje" og slikt. Jeg sa til pedagogisk leder når jeg leverte i dag hva som hadde hendt, men hun sa at det er ikke var slik vanligvis og at han har venner og slikt. Jeg spurte ikke om han hadde venner og føler jo at dette ikke er en engangshendelse.. (fått litt tankespinn, kanskje han egentlig ikke har venner? Uff, så veldig trist dette).

Han har sikkert venner. (Han kan sikkert ha venner blandt de som ertet også. Sånt stikker nemlig ikke så dypt hos barnehagebarn. (Altså, de som blir ertet kan ta det tungt, men de som erter tenker ikke nødvendigvis så langt som at de sårer følelser.)

Ta det opp igjen hvis du føler på ungen din at dette er mer enn en engangshendelse. Be barnehagen være obs på dette, så kanskje de ser det lettere.

Hvis det ikke bedrer seg, ta det videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikker ikke så dypt? Hva søren er det for dum bortforklaring?? Høres ut som noe en mor sier for å sove bedre om natten. All mobbing stikker dypt! Kanskje ikke hos den som mobber da de gjerne ikke evner sette seg inn i hvordan andre reagerer - og kanskje spesielt som barn, desto viktigere å reagere på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stikker ikke så dypt? Hva søren er det for dum bortforklaring?? Høres ut som noe en mor sier for å sove bedre om natten. All mobbing stikker dypt! Kanskje ikke hos den som mobber da de gjerne ikke evner sette seg inn i hvordan andre reagerer - og kanskje spesielt som barn, desto viktigere å reagere på det!

Det var det jeg prøvde å si, at det ikke stikker dypt hos de som erter.

Dersom den som blir ertet tar seg nær av det, stikker det gjerne veldig dypt. Unger kan være ekstremt følsomme på egne følelser. De har desverre ikke like god evne til å sette seg inn i andres følelser...

Har sett flere eksempler hjemme på lekeplassen, på barn som erter og tuller med et annet barn. nekter det å delta i lek, og så kanskje kaller det stygge ord. For så å komme 2 min senere og vil leke med det samme barnet.

(Som ikke nødvendigvis er så motivert for å leke akkurat da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikker ikke så dypt? Hva søren er det for dum bortforklaring?? Høres ut som noe en mor sier for å sove bedre om natten. All mobbing stikker dypt! Kanskje ikke hos den som mobber da de gjerne ikke evner sette seg inn i hvordan andre reagerer - og kanskje spesielt som barn, desto viktigere å reagere på det!

Bare sånn at alle har det klart for seg så er ikke 3-åringer "små voksne". De er 3 år og langt fra utviklet verken i kropp, sinn eller følelser. De er ikke ondsinnet og skjønner heller ikke sarkasme eller ironi.

Det er voksne sin oppgave å lære og veilede 3-åringer. Ikke kalle de mobbere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda. Høres ut som veldig vonde følelser du har :( Sender deg en klem.

Ellers må du være litt på de ansatte i bhg og si at hverken du eller barnet ditt tolererer en ny slik episode. Fortell nøyaktig hva du føler om at du føler de ikke følger opp godt nok, og at dere sliter litt med bleieavvenning, og at dette er et sårt punkt for deg.

Mobbing skal aldri forekomme i barnehager og de voksne der skal se slikt, følge opp og gjøre noe med det!!

Om du fortsetter å føle at de ikke tar deg alvorlig, så skifter du barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så ekkelt, tenk å bli møtt med "Æsj, nå kommer XXXX, har du bæsja XXX" og de var flere stykker. Greide ikke å reagere der å da, men fortalte ped.leder. Nå sitter jeg å tenker at jeg muligens burde ha reagert med å fortelle "drittungene" at stygge i munnen får de heller være hjemme! Forstår at de sikkert skulle tøffe seg, men slik oppførsel er ikke OK.

Håper ped.leder forteller foreldrene til disse barna hva som har skjedd. Jeg har ønsket å få beskjed om mine var slemme, så jeg kunne tatt en alvorsprat.

Takk for trøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest abelbabel

Min gutt var passert 4 før vi helt klarte å slutte med bleiene på dagtid (bruker fremdeles på natta ved 4,5 år), så ikke stress at han ikke har klart å slutte med bleier. Barnehagen har også interesse av at han slutter med bleier, så de ønsker nok et god foreldresamarbeid om det. Dere kan be om en foreldresamtale for å finne måter å slutte på. Du kan også snakke med helsestasjonen for å få en plan for hvordan dere skal oppmuntre han til det. Men selvom du følger boka til punkt å prikke, så er det ikke sikkert at det hjelper. Det kommer når han er klar. (Alt for gode bleier i dag!) På barnehagen ble han selv mer obs på det underveis. Han ville ikke egentlig ha på bleie, men når de var ute rakk han ikke si fra i tide. Barnehagen kan være litt diskre om at han bruker bleie hvis han synes det er litt pinelig. De må også samarbeid slik at dere får oppmuntret til å gå uten bleie.

Når det gjelder mobbingen skal du ta det opp slik at barnehagen kan snakke med barnegruppa om det. Vi gjorde det da noen lurte på om sønnen min likte rosa og om han hadde en kjole hjemme. Rosa er yndlingsfargen hans, og han mener bestemt at kjole er det fineste plagget hans (men vi holder det til hjemmebruk og karneval, skjønt nå tror jeg spidermangenser endelig har danket ut kjole). De tok det opp samme dag, og det er ikke lenger noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mobbing forekommer dessverre i barnehagen også, og da må det tas tak i. Selv om det ikke er riktig å stemple en treåring som en mobber, så er det likevel mobbing.

Dette må ped leder ta tak i! Og foreldrene informeres, jeg hadde i hvert fall ønsket å bli informert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sendt en mail til pedleder og bedt om et møte. Slike ting er vanskelig å håndtere i gangen ved levering. I møtet ber du om at dere sammen blir enige om hva som gjøres, både ift mobbing og ift dotrening. Hvis de ikke følger opp ift mobbing så ville jeg bedt om et møte med styrer.

Ift dotrening er man gjerne avhengig av at barnehagen følger opp,nytter ikke å lære det på kveldstid. Dere bør derfor bli enige om dette også. Hvis du ikke får hjelp til disse to tingene så ville jeg vurdert å bytte barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3åringer har jo ikke ferdig utviklet i forhold til sosialkompetanse. Jeg jobber selv i barnehage, og jeg ser at selv de beste venner kan si ganske sårende ting til hverandre - uten å alltid tenke over at den andre blir såret.

Setninger som "er det noe hyggelig å si da?" eller "se på ____, ser det ut som om ____ liker at du gjør sånn/ sier det?" er ofte greie å komme med i slike situasjoner. Da blir barnet litt mer bevisstgjort situasjonen det står i.

Det å erte den som ikke har sluttet med bleie er dessverre ganske vanlig, da man pøser så mye på med positiv oppmerksomhet til de som driver å slutter med bleie. Hver gang de er på do får de skryt, når de klarer en dagen uten uhell får de positive tilbakemeldinger. De blir veldige "høye på pæra" på grunn av dette, og ser nok litt ned på de som fortsatt har bleie. Selv om det er ganske vanlig så er det er allikevel ikke greit med slik oppførsel. Som ped.leder har jeg ofte minnet de på at det ikke er lenge siden de selv hadde bleier. Eller påpeke noe positivt ved bleiebarnet, f.eks at Jon han har bleier, men han kan faktisk hinke, det har ikke du lært det enda. Da kan Jon øve på å gå på do, og så kan du øve på å hinke..

Snakke litt om at alle lærer ikke alt til samme tid er også greit i mange sammenhenger. :)

Be om et møte med ped. leder og spør hvordan de jobber for å skape positive situasjoner for alle barna. Hva gjør de når de hører at andre barn sier slike ting, hva kan du som mor si til disse barna når du kommer og leverer og en slik situasjon oppstår.. Mye greiere med et møte, en å snakke bare noen minutter i en garderobe med mange barn rundt..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så ekkelt, tenk å bli møtt med "Æsj, nå kommer XXXX, har du bæsja XXX" og de var flere stykker. Greide ikke å reagere der å da, men fortalte ped.leder. Nå sitter jeg å tenker at jeg muligens burde ha reagert med å fortelle "drittungene" at stygge i munnen får de heller være hjemme! Forstår at de sikkert skulle tøffe seg, men slik oppførsel er ikke OK.

Håper ped.leder forteller foreldrene til disse barna hva som har skjedd. Jeg har ønsket å få beskjed om mine var slemme, så jeg kunne tatt en alvorsprat.

Takk for trøst.

Det burde du ha gjort. Jeg hadde laget et fæla oppstyr.

Prøv å få gutten din til å ta igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er forskjell på mobbing og erting. Mobbing er gjentatt plaging/utestening over tid. Det er ikke en enkelt episode.

Sier ikke at ikke episoden du overså ikke var en uakseptabel og vond situasjon for din sønn, men det kan ikke defineres som mobbing. Har dette skjedd flere ganger tidligere, slik du misstenker så er det selvsagt noe annet.

Hva er det som gjør at du tror barnet ditt har blitt plaget før? Føler du at han har venner i barnehagen? Når du henter han ellers- føler du at han har hatt andre å leke med?

Barn er barn, og sier dumme ting. Synes ikke episoden du overvar var så dramatisk. Barn er små og har ikke ferdige utviklede sosiale evner. MEN- det er vondt og sårende å bli sagt slike ting til. Det er derfor viktig at voksne som overhører slikt. Både ansatte og andre, stopper dem og forklarer at sånn sier vi ikke. Da blir de andre lei seg. Synes ped.leder som skrev eksempelet m. at noen trener på å hinke, andre på do f.eks sa det veldig fint. Synes også at du skal snakke m. ped leder og høre om de kan ta opp dette m. erting og plaging v. for eksempel samlinger i avdelingen. Selv om jeg sa at barn kan si slik, mener jeg ikke at vi skal akseptere det. Her er det viktig at barnehagen tar deg på alvor og følger opp dette.

Når det gjelder bleieslutt. Dette er da ditt ansvar og ikke barnehagens. Med så mange voksne pr barn så kan ikke de ta ansvar for dette. Motivering og ros skal de selvsagt bida med, men de kan ikke ta ansvaret for dette. Mye viktig trening som kan skje i helger og f.eks ferier. Nå nærmer det seg jul så da får dere intensivtrenet litt ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...